Paljonko se muuten tarkalleen on? Onko sitä kukaan teistä koskaan mitannut? Eli se on, kuinka monta aukkoa?
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Googletus, "canon 5d dynamic range": Dynamic range tests of Canon EOS 5D camera "So, to summarise: when taking JPEGs straight out of the camera, the useable dynamic range is just short of 10 stops and, for highest quality work, it is just short of 7 stops." Dynamic range tests of Canon EOS 5D camera RAW:lla vastaavasti 11,4 ja 7,7 EV.
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Kiitos vastauksista. Onko kukaan tehnyt vastaavia testejä kotosalla, vertaillen kennoa, mv:tä, diaa ja värifilmiä tarkastellen niiden dynamiikkaa? Vaikkakin ihan alkeelliset testit kiinnostas, eli se mihin kenno pystyy verraten filmeihin.
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Kaveri ylivalotti värinegaa 9 aukkoo ja sai skannerillakin (Nikon Coolscan V) siittä "kohtuullisen" kuvan..
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Tieteellinen testi Mutta niinhän se on, filmiä voi valottaa peukkupersiissä ihan miten vaan ja silti tehdä siitä kuvan... Mutta kerrohan se vannoutuneille Zonefriikeille laskuhumalassa snägärijonossa, niin turpaan tulee
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka En oo 5D:n dynamiikkaa oikein mittaillut. Riittävältä se tuntuu. Kiinnostaako aloittajaa se, että kuinka paljon ylivalotettu kohta menee totaalisen puhki, vai kuinka paljon ylivalotetusta taivaasta saa vielä sellaista pelastetun näköistä jälkeä aikaan, vai mistä saa vielä hyvää matskua? Vai kiinnostaako se, että kuinka mustasta alueesta saa vielä jotakin varjodetaljia esiin? Mv-filmille kun joskus piti muodikkaasti kuvailla, niin omaksi mielipiteeksi muodostui, että valottaa voi kyllä pieleen, mutta jo aika vähälläkin ylivalotuksella sitten tulee huono printti. Maisemakuvassa tuollainen +3EV taivas (normaalikehityksen kanssa) oli kyllä jo niin sävytön kuin vain olla ja voi. Voihan sen printissä polttaa sisään mutta sitten se on just sen näköinenkin. Ja miksi pitäisi edes valottaa pieleen, kun voi valottaa oikeinkin
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Riippuu niin kauhiasti filmiskannerista että ei taida kotioloissa onnistua. l. kenno pystyy parempaan kotioloissa.
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Eiköhän värinegalta millä tahansa filmiskannerilla irtoa aika hulppeesti. Tai pimiössä mv-negasta, tai jos kehittää sen loivaks niin sit skannerillakin..
Vs: Canon D5:n kennondynamiikka Tosiaan luulis, että se skanneri vielä näkee tiheästä negasta sen piirron, jos sielä sellaista on, mutta tiheällä dialla tulee ne probleemat, koska dian tiheydet ovat paljon suurempia. Hauska esimerkki oli se 9 aukkoa ylivalotettu värinegafilmi, josta tuli vielä ihan ok kuva. Värinegalla tai C-41 mv-filmeillä taitaa olla yläpäässä eniten dynamiikkaa, seuraavaksi tullee mv-nega ja sitten dia ja digi, joiden järjestys riippuu näiden ominaisuuksista. Velvia 50 dialla on kai tummassa päässä eniten dynamiikkaa, sen tiheys on myöskin suuri, mikä tekee siitä vaikeimman skannata. "-3 stops (Zone II): Your slide film goes pretty black here... Yes, you can see some detail on Velvia even at -4 stops (Zone I), but good luck trying to print it." "+2.7 Stops (Zone VIII): This is where slide film goes clear." Sanoo Ken Rockwell ;-)