Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ilford Delta 3200 kehitettynä Rodinalissa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Teemu Laine, 1 Lokakuu 2005.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Kenelläkään kokemusta otsikon mukaisesta yhdistelmästä? Entä minkälainen vaikutus rakeen kokoon & sävyjen toistoon on jos kuvaan tuon 1600:na? Miten isoa raetta on tiedossa ja kuinka suuri ero tulee 1+25 ja 1+50 liuoksilla?

edit: Niin ja mikäs olis hyvä lähtökohta kehitysajoille? Digitaltruth.com:n tarjoama 9min @ 1600 ja 11min @ 3200 20C:ssä?

nimim. laiskottaa enkä jaksa säätää x-tol satsia liokseksi asti.

2. Just eilen kehitin kinokoon Delta 3200 -filmin Rodinalissa.

Valotin 6400 ASAn mukaan. Laimennus 1+10 (!), lämpötila 22C, aika 12 minuuttia.
    Jatkuva vemputtelu JOBO-prosessorilla.

Terävää isoa raetta koko rahan edestä, kuten arvata saattaa.
    Taisi kuitenkin mennä hieman alivalotuksen puolelle. Pitääpä kuvata seuraava rulla aukkoa reilummalla valotuksella ts. 3200 ASAlla.

Hirveä pohjahuntu muuten tuossa filmissä. Enpä ole ennen vastaavaa tavannut.

3. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Paas jotain kuvia näytille?

4. Teemu Laine

4 725
    125
    63
    Tuli testattua, ens kerralla sit pidempää kehitysaikaa. Nyt tuli meinaan to-del-la haaleat negat.

5. Haaleat negat tuli itsellenikin kahdella eka rullalla juu.
    3200 ja 6400 -herkkyys ei toiminut minulla ei sitten ollenkaan. Kehitysaikaakaan on turha jatkaa pitemmäksi, kuvista tulee vain entistäkin jyrkempiä ja &%/&%&maisia vedostaa.

Vimpan rullan valotin about 800-1000 ASAn mukaan, ja negoista tuli hyviä vaikkakin melko tiheitä.

Harmin paikka, ettei rakeisuus näytä koskaan hyvältä monitorin ruudussa. En siis vaivaudu skannaamaan tuotoksiani. Tämäniltaiset vedokset kuitenkin näyttävät todella sikasiisteiltä.

Kokeile seuraavalla kerralla valottaa aukon-pari reilummin. Kehitysaikaa pidentämällä ongelma ei poistu.

6. Asian vierestä sen verran, että olen tehnyt viimeaikoina --parin-kolmen vuoden tauon jälkeen-- taas perinteisiä mustavalkovedoksia. Viime vuodet olen nimittäin skannannut negat ja tarvittaessa tulostuttanut IFIllä.

Eilen otin yhden, muka hyvän, IFI-vedoksen ja vertasin sitä vierekkäin itse vedostamaani 30x40 -kuvaan, ero oli järkyttävän selkeä aidon hopeakuvan eduksi. Mustavalko(muovi)paperin mustuma oli aivan omaa luokkaansa ja valkoinenkin näytti valkoisemmalta kenties just siksi.

IFIn tulosteessa oli kuin samea kalvo kuvan päällä. Ja ihan varmasti siinä tiedostossa on ollut sävyt kohdallaan ainakin histogrammin mukaan. Ei siitä kovin kauaa ole, kun sen teetätin.
    Pitää kaivaa lisää digivedoksia ja vertailla enemmän. Kenties käsiin sattui huono yksilö.

Värivedokset on asia erikseen, mutta mustavalkokuvat teen tästä eteenpäin vanhanaikaisesti vedostamalla.
    Jep jep.