Heippa kaikille. Ajattelinpa kysyä täällä kun internetin syöverit eivät paljon kerro asiasta jotta: mun rollikan (2.8E) filminsiirron laskuri aloittaa toisinaan kakkosesta, jolloin vika ruutu jää käyttämättä. Ongelmaa pystyy kiertämään käyttämällä tietyn merkkisiä tyhjiä rullia ottopuolana, esim Kodakin Ektachromen tyhjään puolaan kun vetää niin ongelmaa ei ilmene, mutta HP5:seen ja Fomapanin tyhjillä taas ilmenee, mutta ei silloinkaan aina. Kodakilla ei koskaan, ainakaan toistaiseksi. Ikävää varalta kantaa pimiöpussia mukana "jos vaikka sattuu temppuilemaan" tai kuten eilen, hyväksyy että yks ruutu menee hukkaan. Ilmeinen vastaus on että vie huoltoon. Mua kuitenkin kiinnostaa mekaniikka sen verran että kysyn tyhmyyksissäni: johtuuko tämä siitä että ottopuolen filminsiirtoa tunnistava rulla ottaa "liian aikaisin" kiinni, tai "liian myöhään"? Eihän näissä muovirullissa voi olla muuta eroa kuin paksuus... kai?
Vs: Rolleiflexin filminsiirto alkaa kakkosesta Automaattinen tunnistushan tapahtuu filmin paksun kohdan avulla, eli kohta, jossa filmi on teipattu suojapaperiin aktivoi kuvalaskurin. Ei ottopuolalla ole käsittääkseni mitään tekemistä asian kanssa.
Vs: Rolleiflexin filminsiirto alkaa kakkosesta Okei, ja tämä tunnistin on siinä ensimmäisessä rullassa jonka alta filkka pujotetaan? Jotain tekemistä ottopuolan allaolevalla metallisella kitkapintaisella pyörällä on koska siitä sormenpäällä pyörittämällä kuvalaskurin numerot vaihtuvat (voi resetoida manuaalisestikin).
Vs: Rolleiflexin filminsiirto alkaa kakkosesta Filmi pujotetaan alkupään rullien välistä, jolloin paksu kohta aktivoi kuvalaskurin oikeassa kohdassa. Hammastettu pyörä ottopuolalla pyörittää kuvalaskuria, kyllä. Jos se luistaa, niin tietenkin se vaikuttaa asiaan. Täällä muuten käyttöohje kamerallesi: http://www.butkus.org/chinon/rollei/rol ... ex_28e.htm"]http://www.butkus.org/chinon/rollei/rolleiflex_28_e/rolleiflex_28e.htm
Vs: Rolleiflexin filminsiirto alkaa kakkosesta Olen käyttänyt kaikissa Rolleiflexeissäni vanhaa opittua tapaa (ehkä turhaankin), että olen kohdistanut filmin merkit kameran pohjasta päin katsottuna ensimmäiseen kuva-aukon alareunassa sijaitsevien merkkien kohdalle (kts. kuva). Johtuneeko siitä, että joissain mallissa siinä oli kohdistusmerkit - en tiedä. Eihän sillä pitäisi olla mitään merkitystä, mutta kuitenkin. Edit: Muistaakseni kuvassa näkyvä ensimmäisen paksumman rullan alla oleva rulla regoi kun filmin paksunnos kulkee sen yli ja siitä kameran saa laskurille tiedon, mistä kohtaa alkoi tyhjäksi jätettävä alue ja sitten ruudut.
Vs: Rolleiflexin filminsiirto alkaa kakkosesta Ei tässä Rolleissa filmin kohdistusmerkkejä käytetä. Suojapaperi tukevasti ottopuolalle, kansi kiinni, ja sitten veivataan, kunnes laskuri pysähtyy ykkösen kohdalle.
Vs: Rolleiflexin filminsiirto alkaa kakkosesta Voisikohan olla jäänne siitä, että joissakin malleissa voitiin käyttää 120 ja 220 rullia? Enpä tosiaan muista.