Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 70-200 2.8 L väljä zoomausrengas

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana anti-moire, 26 Elokuu 2005.

1. anti-moire

anti-moire Member

296
    5
    18
    Tuollainen otsikon ammattikuvaajaan kovassa käytössä ollut opiska on ollut pari päivää kokeiltavana.
    Ulkopinnassa on pientä kulumaa maalipinnassa, mikä 7 vuotta vanhalle objektiiville on aivan ymmärrettävää, lasipinnat kunnossa.

Se mikä mietityttää on zoomausrenkaan välys. Välys ei ole suuri alta puolimillimetriä pituus-ja hieman vähemmän poikittaissuuntaan. Selvästi havaittavissa kuitenkin.
    Ei tuostakaan haittaa olisi, jollei zoomatessa tule hieman vedettyä tai painettua rengasta pituussuunnassa kuuluisi selvää kolahdusta, kun rengas tapaa objektiivinrunkoon.
    Muuten zoomaus pelaa hyvin.

Vertailukohteena on ainoastaan uusi 17-40 L lasi, jossa ei ole minkäänlaista välystä zoomausrenkaassa.

Onko tuo välys ominaisuus vai kovan käytön tuomaa kulumaa?
    Näitä näkee aika vähän käytettynä myytävänä, mikähän olisi päivän hinta?
    Kyseessähän on tuo vanhempi ei IS versio.

2. Anonymous

Anonymous Guest

IS versiossa ei ainakaan ole mitään välystä/klappia. Fantsulla taisi olla tuo karvalakkimalli, ehkä osaa kertoa paremmin.

3. Jossu

Jossu

566
    0
    0
    Piti oikein kokeilla omasta, enkä mitään väljyyttä havainnut. Maksoin omastani keväällä ~900€, käytön jälkiä on mun yksilössä oikeastaan vaan bajonetissa ja jalustapannassa. Suunnilleen tollasissa vajaa tonnin hinnoissa ne on käytettynä liikkunut.

4. 70-200 2.8 on työkaluja, jota tulee käytettyä todella paljon. En ole ikinä mitään valjyyksiä huomannut, mutta kun asiaa oikein kävin nuuskimaan, niin kyllä siinä on ihan pikkasen väljää sekä tsuumaus että tarkennusrenkaassa.

En teitty näe sitä sun koeajopeliä enkä menetä mitään, vaikka ostaisit pelkkää potaskaa, mutta mulla on semmoinen käsitys, että tuskin tsuumirenkaan pienellä kolinalla on mitään väliä, jos putki muuten pelaa huippuhyvin.

5. No olihan se testattava kun täällä tämmösiä höpötellään.

Molemmissa renkaissa on ns. viivanleveyden verran väljää, ainakin mun EF 70-200 2.8L IS:ssä.

Taitaa olla tuorein painos, mikä tässä jo kirjoitelleilla on...

6. Mulla on siis se vanha. Olisko vuodelta 1997.

7. anti-moire

anti-moire Member

296
    5
    18
    Kiitokset vastauksista.

Tutkin hieman tarkemmin tuota "vikaa".
    Otin kumisuojan zoomausrenkaalta pois, alta löytyi renkaan vastakkaisilta puolilta kaksi noin 4 mm. ruuvinkantaa jotka välittävät renkaan liikkeen sisuskaluille.
    Nämä kannat olivat selvästi kuluineita, kun renkaan kääntää äärizoomaus asentoihin joutuvat kannat ottamaan vastaan liikkeen pysähdyksen.

Laitoin kantojen ja zoomausrenkaan väliin kaksinkerroin taitetun diafilmin suikaleen ja kaikki välys oli poissa.
    Näyttäisi olevan kovankäytön tuomaa kulumaa.