Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon 6d kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 28 Joulukuu 2015.

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Pohjaruuvireikään ei onneksi tule koskaan kiinnitettyä muuta, kuin jalusta, joten ei ole ollut ongelma -
    hyvä kuitenkin tietää ja varoa tuotakin, jos .. vaikka ...
    Muuten ko. akkukahva on siis palvellut oikein hyvin - ihan topakka on joka suhteessa.
     
  1. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Noinkin asian voisi sanoa - mitään korkeataiteellista ambitiota minulla ei ole yleensä. :) Tasaista elämän dokumentointia ja toki myös matkakuvausta lomilla. Jonkun verran harrastuksissa ihan tavoitteellista blogikuvausta. Joskus tuli kuvattua myös töissä. Eli laadullisesti hyvä kuva pienessä paketissa.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Kävin äsken juuri duunikeikalla purkittamassa 300 ruutua 6D:llä. Hyvin skulaa. Jälki on helposti työstettävää ja hyvää.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Mulla roikkui kakkosrunko 5D hihnalla 70-200 zoomin jalustapannasta ja kävellen kilkutellessa satuin jotenkin hipaisemaan objektiivin lukitusnappia sillä seurauksella että runko putosi suoraan takaosa edellä pihalaatoitukselle.
    Muutama naarmu kulmiin tuli mutta mitään muuta mainittavaa vikaa en huomannut.
    Alkuperäisistä kavoista oon jalustakierteistä roikuttanut, hyvin pelaa.
     
  4. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Vuosi sitten vaihdoin vanhan 450D:n 6D:hen ja pelkästään positiivisia kokemuksia on ollut täyskennoon siirtymisen jälkeen. Vertailukohtaa ei muihin tämän luokan kameroihin ole mutta omassa käytössä aivan loistava kamera. Eniten itselleni on ollut hyötyä korkeista ISO arvoista revontuli ja tähtikuvauksessa, myös satunnaiset kavereiden juhlat ym. on mennyt kivasti ilman salamaa ja kuvauksen kohteetkin ovat olleet tyytyväisiä. Itse olen pitkäsorminen ja olisin ehkä toivonut kameralta vieläkin suurempaa kokoa kameralta mutta onhan tuo jo loistava parannus verrattuna satasarjaan jotka ovat kuin sormenpäillä pidettäviä leluja.


    Uudenvuodenpäivänä olin Höytiäisen rannassa kuvaamassa jäitä ja liukastuin ja löin lonkan kiveen....hauskan muotoinen, noin aikuisen miehen kämmenen kokoinen mustelma lonkassa, muutamassa päivässä se hehkuu iloisissa sateenkaaren väreissä. Kameraa sain suojattua kolhuilta koska osasin kaatua vasemman käden puolelle ja oikea käsi piti kameraa ilmassa koko kaatumisen ajan.
     
  5. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Minäkin vaihdoin 450 400D:stä 6D:hen, joten vertailukohtaa muihin täyskennoisiin ei ole. Toisaalta tämä oli ainoa vaihtoehto johon oli varaa (paitsi käytettyyn 5D:hen). Ajattelin kuitenkin, että tässä on uudempaa tekniikkaa. Koska vertailukohta on noin rupuinen, olen ollut tosi tyytyväinen: Täyskenno, tarkennus hämärässä (varsinkin kun objektiivit ovat karvahattuluokkaa = pimeitä), kuvan laatu isoilla herkkyyksillä, ergonomia (sopii erinomaisesti hanskakoolle 9).

    Videoita ei ole paljon tullut otettua, ja siihen vaikuttaa eniten autofokuksen puuttuminen. Vanhempien haastattelut ja tyttären valmistujaiset ilman lisävalaistusta sisätiloissa jalustalta ovat silti onnistuneet hienosti. Ääni ja kuvan laatu on hyvä.

    Tarkennuspisteiden vähäisyys ei omalla kohdalla ole haitannut, koska käyttäisin joka tapauksessa eniten keskipistettä. Se on erittäin tarkka ja nopea, myös hämärässä. Tietenkin, jos yhtä hyviä olisi strategisissa kolmasosakohdissa, niin olisihan siitä välillä hyötyä, varsinkin jalustalla. Viime syksyn kuvailin peuroja, jotka liikkuvat auringonlaskun molemmin puolin, Sigman 150-600 C:llä (max f/6.1). Kyllähän kuvista näkyy, että valoa on vähän (kontrasti, värit), mutta olisi voinut olla onnistumatta kokonaan.

    Jotkut kaipaavat kameraan kääntyvää kosketusnäyttöä, mutta itse olen tyytyväinen siihen, ettei 6D:ssä ole  mitään niin herkästi rikkoutuvaa osaa. Toivon, että saan kuvata tällä vielä vuosia eteenpäin.

    Ai niin, se hiljainen laukaisuääni toimii todella. Eläimet kyllä kuulevat sen, mutta eivät noteeraa. Ehkä se kuulostaa joltakin vaarattomalta luonnonääneltä.
     
  6. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Tuo on minusta juuri 6D:n idea ja olemassaolon tarkoitus mallistossa. Saadaan kuvaajat siirtymään kinokennoiseen.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Ovelan ovat virittäneet.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Niin ovat. Kiusaus on ylivoimainen. jos joku ei sitä vielä ole tehnyt, niin suosittelen suosiolla antautumista markkinavoimien vietäväksi, ellei näin ole vielä käynyt.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Vieläkin mua kiinnostaa miksi Jukkis haluaa Canonin, eikä Nikonia.
     
  10. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Kysymys on kyllä hyvä...
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Sen voi päätellä foorumilta, että hänellä on F2AS ja 50mm käsitarkenteinen Nikkor.  Jos tämä on ainoa kytkös Nikoniin objektiivien kautta, voihan siinä mielessä vapaasti järjestelmää valita, vaikka vanha Nikkor onkin yhteensopivampi esim.  D610:n kanssa kuin 6D:n kanssa.

    Vähintään yhtä kiinnostava kysymys oli se, että miksi X-T1 ei tyydytä ja mitä kinokoon peilijärkkäri toisi siihen niin kiinnostavaa, että vaihtaa pitäisi.  Vai onko kyseessä vaihto D700:sta eikä X-T1:stä?
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Canon siksi kun jostain syystä sopii paremmin käteen kuin nikon. Nikonin kahva ei jostain syystä istu niin hyvin. Toisaalta saattaa olla, että fuji jää kuitenkin digiksi. Pienuus on kyllä iso etu.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    No niin.
    Asia tuli selväksi.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Tämä ei kai ole yleinen Nikon-Canon huomio vaan ehkä 6D vs D600/610 ?  Ilman lisäkahvaa?
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Mielstäni noi on kaikki yllättävän erilaisia myös merkkien sisällä. Siis Canonilla 5D mk2/3 ja 6D. Nikonilla D600/610, D750 ja D800 ovat hoikempia käteen kuin D700 jos Jukkis ehkä puhuu. D810:sta ei ole minulla ollut kunnia pitää kädessä. Df ei istu käteeni muuten kuin RD1 lisäkahvan kanssa, mutta kahvan kanssa se onkin sitten yllättävän hyvä.

    Eli Canon vs. Nikon keskustelu ei tässä oikein toimi.
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Minun käteeni canon istuisi paremmin. Tiedän että nikon kokonaiskuvanlaadultaan varmaan parempi mutta kun ei kahva sovi
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Ehkä tosiaan ei, sillä ainakin Nikonilla on isompia tai pienempiä muutoksia käteen joka mallin välillä. Samasta syystä muotoilin ei kai (hyvänen aika sentään=).

    Selvä, eli et paljastanut mitä kysyttiin ja Nomadkin epäili. Tuttu juttu.  Vaiha sie kameras, mitä se muita kiinnostaa ja miksi edes kyselet!
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    ^ Ja mikä hiton kokonaiskuvanlaatu. Hah hah.    :D

    ed.  No minä sanon. Koska Canon on jäänyt DxO dynamiikkamittauksissa Nikonista jälkeen yhden v*tun asteen muutaman vuoden ajan, eräs ajattelee että se on huonompi vaihtoehto ja siksi haluaa näyttää että hän kyllä tykkää toiseksi jääneestä ollakseen teknisesti erilainen ja vähemmän looginen mikä sopii taiteilijalle.  Canon on tekijän eikä piipertäjän valinta hänen silmissään.  Tosiasiassa ei ole mitään eroa kumman suuren valitsee. Koko asian kelaaminen kertoo vain siitä, miten tärkeää on merkki, mielikuva ja tekniset asiat.  Myös kuka muu käyttää samaa!  Taiteilija ei näitä seikkoja liikaa kelaa.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Näinhän se menee. Sekä Canoneilla että Nikoneilla kuvatessa laskutus on kyllä äijästä kiinni enimmäkseen. Itselläni on ollut kumpiakin ja molemmat sopivat meikäläiselle, jos on tarvis. Molemmissa on hyvä kuvanlaatu, hyvä ergonomia, monipuolinen objektiivivalikoima ja runsaasti lisärakennuspalikoita saatavilla salamien ohjaamiseen tai ergonomien räätälöintiin.