Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 6d kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 28 Joulukuu 2015.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Testejä on, mutta mitä kokemuksia ko. kameran käyttäjillä on?
    Vakavasti harkitsen ko. kameraa.
    T Jukka
     
  2. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Mikä runko/runkoja sinulla on ennestään?
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Monta vuotta sitten olisin ostanut canon 5d mk2, mutta sitä ei ollut silloin missään. Ostin nikon d700.
    Canon tuntui käteen sopivalta, mutta oli pakko ostaa silloin kamera heti, ei voinut odottaa.

    Nyt on fuji x-t1 ja 3 linssiä.
    5mk3 olisi hieno, mutta minun käyttötarpeeseeni ja kuvaustapaani liian kallis.

    Lisäksi olen mahdolliseen tulevaan 6D:ni harkinnut 28/2.8, 50/1.4 ja 100/2 canonin omia linssejä.
     
  4. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Edellinen runkoni oli 5D Mark II ja tämä nykyinen 6D.
    Jos noita vertaa, niin ikävä tulee markkukakkosen suurempaa kokoa ja sitä myöden ergonometriaa, joka mahdollisti käyttökytkimien fiksumman sijoittelun.
    Huomioida kuitenkin pitänee se, että olen kaksimetrinen mies, jolla kädet kokomallia Fiskarsin lapio...

    Itse kameroiden kuvalaadullisiin eroihin sen verran, että 6D:ssä se on markkukakkosta parempi.
    Tarkennus kutosessa parempi ja se mikä vieläkin jaksaa vajaan vuoden käytön jälkeen hämmästyttää, on tuon kyky tarkentaa lähes "säkkipimeässä"
    Kuvannut tuolla ihan maksusta niin häitäkin, kuin muita tapahtumia ja ollut siviili käytössäni pakkasella, kuin helteillä messissä, eikä koskaan ole tarvinnut pettyä.

    Jos ergonometrian tietyt puutteet antaa anteeksi, kuvanlaadullisesti ei Canonistina tarvitse pettyä.
     
  5. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    D300:n kanssa samoilla linjoilla. Tarkennus nappaa keinovalossa varjon puolen tummaan pukuun ihan tuosta vaan, mikä on parannusta 5Dmk2:een. Minulla on Commliten lisäkahva, jolla ergonomia paranee ja saa pystykuvauslaukaisimen sekä tärkeimmät säädöt pystykuvaukseen. Commliten halpiskahva (59 euroa) on kuitenkin vähän "holotna" akkukelkan osalta ja epäilen sen aiheuttaneen puolen tusinan kertaa hyytymistä puolen vuoden sisällä, koska ennen kahvan asennusta ongelmaa ei ollut, joten suosittelen jotain muuta lisäkahvan toimittajaa. Herkkyyskin on ihan hyvä. Olen kuvannut sillä ja Tamronin 24-70-zoomilla kamppailulajeja jopa herkkyydellä ISO 12800, kun muuten ei olisi liike pysähtynyt. Jostain syystä edellisen vuoden "Turpakeikasta" oli valo vähentynyt vielä 1,5 aukkoa - varmaan valofirma siirtynyt käyttämään energiansäästölamppuja ;)
     
  6. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Mä kyllä tykkäsin 6Dsta kovastikin. Erityisesti siitä, että se oli käteen istuva paketti (hanskan koko noin 11). Helppo omaksua vaikka etupäässä kuvaankin Nikonilla. Minusta jälki oli hyvää.
     
  7. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Tosiaan tuo ISO 12800 on huomionarvoinen sinällään, että asiakkaan pyynnöstä kuvasin suurimman osan erään hääkuvauskeikan kuvista vallitsevalla valolla ja kun tanssipaikka.suht' hämärä ja siihen vielä savukone, niin eipä voinut muuta tehdä kuin tuolla.12800:lla rallattaa ja Lightroomin jälkeen ei voinut muuta kuin olla tyytyväinen.
    Viisdeemarkkukakkosella ei kutosen sävydynamiikasta olisi voinut kuin unelmoida noilla herkkyyksillä.
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Vaikuttaisi siis hyvältä tuo canon 6d
     
  9. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Joo, sitä vaan meinasin että jos on kokemusta vanhemmista Canonin semi-pro rungoista niin tämän ergonomian omaksuminen voi ottaa aikaa. Minä opettelen tällä hetkellä käyttämään kyseistä runkoa, ja kyllä vaan vielä viikon jälkeen tulee ikävä vanhan 40D:n joystickiä, zoomausnappuloita jne. Painoa ja kokoa saisi myös olla vähän enemmän. Eli komppaan nimimerkkiä "niffe" "D300". Mutta kun joudut joka tapauksessa omaksumaan uuden käyttölogiikan ja ergonomian, niin tätä ongelmaa ei ole. Käy nyt kuitenkin kokeilemassa kameraa käteen, mielellään myös akkukahvalla.

    Muutenhan kuvanlaatu on hyvä ja käyttökelpoista herkkyyttä riittää. Laukaisuääni on mukavan hiljainen. Live-view on hyvä. WiFi -toiminto on hyvä. Pitkä miinus on sarjakuvauksen hitaus, mutta jos sen kanssa voi elää niin suosittelen säästämään sen tonnin (vs. 5D MKIII). Toisaalta jos meinaat ostaa muutenkin kahdella tonnilla laseja... Niin ja on tuosta muitakin ominaisuuksia karsittu verrattuna 5D:n, tarkoituksella tietenkin että sitäkin saataisiin myytyä, kannattaa lukea dpreviewin arvio, siinä on tuotakin asiaa käsitelty. Jotain videoon liittyviä juttuja ainakin kuten kuulokeliitäntä.

    Ergonomiasta vielä: Minulla on tuohon akkukahva, ajattelin että enimmäkseen pärjäisin ilman sitä, mutta luulen että se jää vakituiseen käyttöön. Tuo kuitenkin sen verran enemmän painoa ja kokoa että käytettävyys minulle paranee. Minulla on vieläpä pienet kädet, tottumiskysymys se on kaiketi. Eikä siitä tupla-akkukestosta haittaakaan ole.
     
  10. Vs: Canon 6d kokemuksia

    6D:n tarkennusta on myös moitittu, mutta lähinnä kai silloin on verrattu urheilu- ja luontokuvaukseen suunniteltuihin kameroihin. Minustakin tarkennus, siis sen keskimmäisen pisteen toiminta on hyvä, ilmeisesti toimii jopa hieman pimeämmässä kuin 5DmkIII.
    Tähän saa myös sen  matta-etsinlasin, jolla käsintarkennus on mukavaa. Sitä uusiin viitosiin ei enää saa.
    Pieni ja kevyt kamera, muttei kuitenkaan niin pieni, että kulkisi mukana juurikaan paremmin kuin täyskokoinen, minustakin 5D istuu käteen paremmin.
    Hinnan takia tämän ostin ja paremalle tähystyslasille laitoin myös painoarvoa.
    5D mk III on parempi videokamera, jos sellaista tarvitsee. Mutta jos on aikaa tarkentaa ja sommitella, 6D:llä saa ihan saman kuvalaadun still kuvissa.
     
  11. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Itse tein viimeksi valinnan lopulta Fujin X Pro1:n ja Canonin 5D mark III:n välillä ja 5D on kuitenkin pykälää parempi kuin 6D. Objektiiveja oli Canoniin jo olemassa Canonin omat 21 + 50 + 85 ja Zenitar. Nyt Fujiin on vastaava setti 14 + 27 + 35 + 60 + 90. Näillä perusteilla en näe mitään järkeä tuossa 6D:ssä.

    Fujissa on melkein sama kuvanlaatu kuin 5D:ssä puolet kevyemmässä paketissa. Kuvanlaadussakin on eroa käytännössä vain erittäin hämärässä. Filmiaikana kuvauksen opetelleena Fujin ergonomia on Canonia parempi, mutta tämä on tietysti maku kysymys.

    Jos olisit menossa 5Ds:ään ja sinulla olisi oikeasti varaa ostaa siihen toimiva objektiivi, niin juttu olisi toinen. Samoin nyt alennukseen uuden tieltä tuleva 1D X olisi jossain tilanteessa perusteltu. Canonin 6D on jotenkin väliinputoaja. Se voi minusta olla perusteltu hankinta lähinnä kymppi Canonia päivittävälle. Jos on hinku takaisin Canoniin, niin seuraisin tällä hetkellä 1D X:n hintaa sekä uutena että käytettynä.
     
  12. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Still-kuvan laadussa 6D pärjää kaikille sitä vanhemmille Canon kameroille, myös 5Dmk III:lle. 1Dx saattaa olla inan parempi.  Jos urheilu tai lintukuvauksesta ei ole kyse tai liika raha ole ongelma, on 6D järki peli (no monen mielestä tietysti myös 6D on kallis, eikä mitenkään järkevä). Ja saahan sillä urheilua tai lintujakin kuvattua, varmaan nyt peilittömiä paremmin ainakin. 
    Edellinen kamera kai määrittää sitä mikä on fiksu valinta, vain olemassa olevien linssien osalta. Kymppiä päivittävä siis valinnee 7D mk II:n, tai päivittää mahdollisesti myös linssit.
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Tänään tuli rajalakametadta sangen hyvän vaihtotarjouksen canon 6d ja 50 mm 1.4 linssistä. Mutta sitten katsoin netistätuon 50/1.4 linssinarvioita ja ei taidä fujin 35/1.4 linssille pärjätä suurilla aukoilla.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    50 milliseksi kannattaa valita Sigman 50/1.4 ART jos koko ei haittaa. Häkellyttävä ero EF 50/1.4 verrattuna.

    5D mk3 kahvalla sopii mun käteen paremmin kuin mikään muu käyttämäni. Ihmeen suuri ero mk2 verrattuna.
    Harmi vaan kun muuttelevat turhaan nappuloiden toimintaa mallista toiseen, haittaa sujuvaa sekakäyttöä.
     
  15. Vs: Canon 6d kokemuksia

    Tuo Canonin f/1.4 50 mm ei ole saanut kovin hyviä arvioita testeissä, mutta niissä testeissä ei ole mainittu, mistä tuotantolaitoksesta kulloinkin testattu yksilö on lähtöisin. Tuota on tehty kymmenkunnassa eri tehtaassa sekä Japanissa että muualla Aasiassa. Löysin yhden testin, jonka perusteella on ilmeistä, että eri tehtaiden tuotannossa on isoja laatueroja.

    Itse pidin tuosta objektiivista Canonin croppirungossa. Eli reunapiirrosta ei ole tietoa, mutta mekaanisesti omistamani Japanissa tehty yksilö oli luotettava ja cropissa optisesti ihan ok lyhyenä telenä. Toisaalta Fujin f/1.4 35 normaalikaan ei ole mikään killerilinssi. Sekin on samalla tavalla erittäin hyvin rakennettu kuin tuo Canonin f/1.4 50 mm, mutta optisesti korkeintaan tyydyttävä.

    Canonin objektiivista on vihdoin ehkä tulossa uusi versio. Siitä on huhuiltu jo muutama vuosi, mutta se on vielä antanut odottaa itseään. Onko uusi parempi vai huonompi, aika näyttää.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Se Sigma on varmaan paras 50-millinen Canonin f/1.4-yleisobjektiivi ja Canonin f/1.2L on varmaan kanssa suuri bokeh-kunkku, mutta jos ei hotsita laittaa tonnia kahta 50-milliseen, niin 150 euron Canon EF 50mm STM-objektiivilla saa melkein saman laadun ja buugin.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Sigmat eihoukuta. Nikoniin mulla oli sigmoja ja kaikissa tsrkennus persiillään
     
  18. digikuva81

    digikuva81 Member

    515
    10
    18
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Sen vanhan valmistus on lopetettu... Ehkä olisi järkevää odotella hieman, että tulee uusi?
    http://www.canonrumors.com/canon-ef-50mm-f1-4-ef-50mm-f2-5-compact-macro-listed-as-production-ended/

    jaa'a .. mitenhän on.. kävin itse sielä Canonin sivuilla aikoinaan varmistamassa, että tosiaan valmistus lopetettu.. sen jälkeen kuitenkin Release date: 07 December 2015

    tuota on muutettu ja nytkö sitä taas valmistetaankin?
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    D700 ->  D600

    Vai oliko tämä vaihto X-T1:stä pois?  Miksi?
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 6d kokemuksia

    Tä?  Pakko kommentoida uuden vuoden kunniaksi (tai sen kemiallis-psyko-sosiologisen vaikutuksen takia).  Eihän tuota ymmärrä kuin ehkä 15% lukijoista.  Jotain ei kuulemma enää valmisteta, mutta miten se liittyy johonkin mitä kukaan ymmärtää?