Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 5D ongelmia

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana puerco, 31 Lokakuu 2006.

    Lainaan puercon nimimerkkiä.

    Mistähän voisi johtua että kamerani ylivalottaa kuvat jos otan kuvia asetuksella "P" tai täysautomaatti (se vihreä)?
    Jos kuvat ei oo ylivaloittuneet, sitten epätarkkoja. Kamera siis canonin 5D ja siinä 24-105mm L IS USM pökkylä.

    Vaihdoin tuon putken tänään puercon 350D kameraan eikä yksikään kuva 30stä onnistunut, samoista syistä. Voisiko siis olettaa että se vika on tuossa ällässä?

    Täytyy huomenna vielä kokeilla niin että vaihtaa puercon objektiivin mun kameraan ja katsoo tuleeko selkeämpää jälkeä
     
  1. Vs: Canon 5D ongelmia

    Onhan tarkennustavan valinta, valotuksen korjaus ja valon mittausvalinnat hallussa. Näitä voisi ensin epäillä/tarkistaa.

    Jos putkea epäilee, niin se on tietty helppo heittää hetkeksi toiseen kameraan ja vastaavasti omaan kameraan joku toinen pötkylä.
     
  2. Vs: Canon 5D ongelmia

    Joo, siis elikkä. Jos ottaa kuvan pienellä aukolla eikä objektiivista katsottuna himmennin himmene tai on liikkeessään hidas niin siinähän se vika tällöin olisi. Jos siis tulee täydellä aukolla oikea valotus ja himmennettynä ylivalottaa?
     
  3. yesse

    yesse

    91
    0
    0
    Vs: Canon 5D ongelmia

    Kuka ylipäätään kuvaa tolla "P":llä tai täysautomatiikalla? Kyllä nekin kait osaa kuvia joskus ottaa, en tiedä kun olen vain pari kertaa kokeillut.. Mitäs jos koittaisit ihan vaikka M:llä tehä ite asetukset kohilleen ja koittaa miltä kuva näyttää?
     
  4. Vs: Canon 5D ongelmia

    Nythän epäillään laitteistovikaa?
    Mistäs se kamera osasi omalle programilleen ottaa lukemat kuin valotusmittarista, jostaa yllättäen otetaan M-asetuksellakin ne arvot. Jos testikuvaa harmaata betoniseinää niin on kai sama vaikka kuvaisi vihreällä laatikolla. Olisin aika yllättynyt jos valotuksissa olisi silloin eroja eri ohjelmilla.
     
  5. M1kko

    M1kko Member

    163
    2
    18
    Vs: Canon 5D ongelmia

    Varmasti melko monikin, itse en tosin. Mutta jätä nyt tuo päteminen hetkeksi jos ei ole oikeasti sanottavaa kysyttävään ongelmaan.
     
  6. Vs: Canon 5D ongelmia

    Vitosella kuvatessa minulla ainakin lähtee valotuskorjaus vaeltamaan ittekseen ellei se ole lukittu. Johtunee ehkä osin siitä, että Markkiin tottuneena tuota ei osaa niin varoa. Vitosella taas kuvailen lähinnä studiossa M-modella, jolloin sillä ei ole merkitystä.
     
  7. Vs: Canon 5D ongelmia

    Joissakin paikoissa P on ihan OK valinta, tosin itse käytän sitä harvoin.

    EI ole ko. ongelmaa havaittu ainakaan omassa 5D:ssä. Tosin 1/200s ajoilla tulee oudon tummia ruutuja studiovaloilla, mutta 1/160s ajan käyttö korjaa tuon tilanteen ja valotus toimii loogisesti.

    Tiedä sitten onko tässä joku outo juttu, kun näin käy ?
     
  8. juice

    juice

    912
    0
    0
    Vs: Canon 5D ongelmia

    Lähinnä epäilen että putkessa ei himmennin pelaa. Se on tosiaan helppo tarkistaa, painaa vaan DOF-esikatselunapin pohjaan ja kääntelee aukkoa pienemmäksi ja suuremmaksi samalla kun katsoo obiskan päästä sisään. Jos himmennin ei liiku ollenkaan tai takertelee ja käyntiääni ei ole nätti niin vika on siinä.

    Hajoaa ne Älläputketkin, vaikka kestävät yleensä Sigmoja paremmin :=9
     
  9. Vs: Canon 5D ongelmia

    Olen kyllä huomannut 5D:n olevan paljon epävarmempi käyttää kuin esim MK2. Epävarmuudella tarkoitan suuri heittoja valotuksessa ja valkotasapainossa. Onhan tarkennuskin eräs seikka. Studiossa ei ole mitään ongelmia. Minulla noita tummia ruutuja tuppaa taas jostain syystä tulemaan 5D ja 85/1.2 II yhdistelmällä AV-modessa. Aika paljon tulee tosin miljöössäkin kuvattua M-modella, niin ihan hirveesti en ole siitä kärsinyt enkä osaa sanoa millon sitä ilmenee. Tästä syystä (mm) kuvaan mielummin markilla tapahtumakuvia jne. Rauhalliseen meininkiin 5D on ihan ok. Olisko vitsessa sitten vähän yksilöeroja. Kyllähän se on yleisesti tiedossa, että kenno on niin kallis, että kaikessa muussa on säästetty niin paljoin kuin vain mahdollisa, että saadaan "massoille" täyskennokamera. Voisin oikeastaan testailla arkoituksenmukaisesti enemmänkin tuolla yhdistelmällä ja raportoida sitte kuin usein ongelmia ilmenee jne.
     
  10. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Canon 5D ongelmia

    Taitaa olla kameran säädöissä tms vikaa kun moni halvempikin peli toimii automagiikoilla
    ihan hyvin.