Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon 5D käyttöönottoapuja

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Mirrored, 2 Syyskuu 2010.

    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Mä en kanssa ole enää ihan mukana ajatuksessa.

    En kyllä koskaan ole käyttänyt tuota c asentoa ja kamera on ollut käytössä vuodesta 2006, mutta ymmärsinkö nyt oikein, että edessä on täysin tyhmä manuaali lasi, josta säädetään käsin aukot ja kamera av asennossa mittaa valon.

    Av asennossako tulee oikein valottuneita kuvia?

    Miten kamera valottaa asennossa M, jos pitää ajan vakiona ja säätää objektiivista aukkoa.
     
  1. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Hei hei hei.. nyt kyllä kyseessä fiitsöri, ei vika!
    (with canon, You can!)
    Minunkin eeooes 450D mittaa valotuksen ihan päin peetä himmennetyllä manuaalilasilla (tosin en tiedä onko myös custom tähyslasilla jotain tekemistä asian kanssa.)
    Lasina esim toi 50mm f1.4 takumar.
    Tapahtuu siis seuraavaa. Mittari näyttää:
    1) Aukolla 3.2(?) 1/2s
    2) Aukolla 4 3,2s !!!

    Luulisin että johtuu siitäm että mittari jotenkin mittaisi eri tavalla (sensoreilla?) eri aukko/polttoväli yhdistelmillä. Nyt adapteri kertoo muistaakseni olevan 50mm f1.4 kiinni, ja sitten himmennettynä mittari kertoo mitä sattuu puutaheinää.
    Muuten aukolla 1.4 mittari toimii niinkuin pitääkin.

    En tästä ole oikeen huolestunna, tulee manuaalilinssillä ammuttua kuitenkin aukon sekä ajan esivalinnalla. Histogrammi mittarina.
     
  2. Jsaasta

    Jsaasta Ylläpidon jäsen

    1 711
    59
    48
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Chipillinen näyttää valotusmittarille aina saman aukon vaikka himmentäisi..

    Kerran tuli yhden Nikkorin kanssa vastaan että himmennin oli niin likainen että siksi hidasteli eikä ollut aina se mitä piti..
     
  3. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Vitonen mittaa ihan oikein vaikka viemäriputkella.

    Uudempiin (ainakin 7D) on tosiaan tehty jotain huononnuksia tuon suhteen.

    Aiemmin mulla oli 400D ja sekin kyllä mittasi ihan OK.
     
  4. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Juu, mutta ei tuo siitä tiedosta hämäänny. Se mittaa sen valon mitä näkee. Ei se tiedä sammutettiinko valot vai himmennettiinkö objektiivia.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Hei kiitos kuvista!  Tuohon vaan kun laitatkin vaikka aukon 11 aukon 2 sijaan, niin eikö ala valotukset olemaan vaaleampia?  Ei tarvitse haarukoida. Av.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Voin kokeilla vielä M moodia.  Nyt olen keskittynyt AV-moodiin.  Se kyllä valottaa oikein isoilla aukoilla, mutta kun himmentää tarpeeksi, tulee ylivalotusta.  Toisin sanoen se lisää aukolta 5.6 aukolle 8 kännettäessä aikaaa enemmän kuin tuplasti. Aukolla 11 alkaa olla jo hyvin selkeä ero.

    Juu, nimenomaan täysin mekaaninen sovite ja Nikkor tai Leica käsisäätöinen objektiivi.

    (C-moodilla sitten tapahtuu vielä kummempia.)
     
  7. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Tossa f/11 molemmilla klaseilla. edit: ja AVllä.
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    ^ Kake, noihan on hyvinkin aukon tummempia kuin edellä laittamasi!  Siis sama juttu kuin mulla!

    Mulla menee vaaleammiksi....
     
  9. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    On tossa eri rajauskin (enemmän ruutua).

    Hetko. edit: vedin sarjan tolla CZJllä noin aukon välein kaikki 1.8-->22. Kuvia kohta.
     
  10. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Noni. AVlla. 1.8 --> 22 aukot. Noin aukon välein.
     
  11. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    kas, kakella pelaa!
    Muuten, mikä linssi, onko chipillinen adapteri?

    Pitäneekin itekkin testailla eri linsseillä.

    Mikä tähyslasi? Mikä mirroredilla?

    EDIT: ja mikä mittausalgoritmi? piste?
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Ei saakeli, onko siinä joku häiriö?  :p  Mistä ostit?  ::)
     
  13. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Tää on sinänsä hyvin kiinostavaa, että kaken 5d mittaa oikein
    Ja mun 450 d mittaa ihan vitulleen
    Ja mirroredin 5D mittaa sinnepäin vähemmän vitulleen.
     
  14. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Hah-haa, en vain osaa. Nyt mittaa enemmän oikein =)
    Mulla on chipillinen adapteri, ja Av moodissa voi valita tietenkin aukon sekä kamerasta, että linssistä. Kamerassa pitää olla valittuna maksimiaukko, jonka siis linssi kertoo olevan sen f1.4
    Sitten kun himmentää obiskaa, niin mittari toimii.
    Ihmettelinkin, että miten se voi tunnistaa himmeneekö himmennin vai ei. Pitäis olla ihan sama efekti kun laittaa lamppuja pienemmälle huoneessa...
    Nyt kamera luule pystyvänsä himmentämään linssiä vielä lisää. Mutta tosi omituisesti tämä fiitsöri tulee tässä mun camerassa esiin.

    Mitens mirrored, onko chippi adapterissa, mikä aukko Av moodissa kamerassa?
     
  15. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Objektiivina siis aiemmin mainittu CZJ Pancolar 50/1.8. Ja adapterina tyhmä M42-EOS. Mulla on lisäksi sirullisiakin M42 adaptereita (ja muutama muu M42 objektiivi) & siruton C/Y adapteri & kakkula ja kaikki mittaa ihan yhtä oikein.

    Tähyslasina EE-S (vai mikä se matta nyt oli). Aiemmin oli se vakio. Ei vaikutusta. Mittauksena tässä oli se evolutiivinen (vai mikä se hieno termi on).

    Olen kuvaillut varmaan jotain 15 eri manuaalilasilla ja sirullisilla ja siruttomilla adaptereilla, eikä mitään huolta minkään kanssa.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Ei mitään chippiä.  Kokeilin taas kaikilla valotusmittausalueilla ja kaikilla aukon 1.4 ja 16 välillä tulee suuri ero.  Tähyslasi lie alkuperäinen - siinä on 8 pientä neliötä ympyrän ympärillä ja yhdeksäs keskellä.

    En tajunnut mitä selitit, että kamerasta  voisi valita Av moodilla mitään. Av valitsee valotusajan eikä sitä voi valita, vaan aukon objektiivista.  (No, sitä kauita tietenkin voi.)
     
  17. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Ne tarkennuspisteiden paikkojen merkinnät ei itseasiassa ole siinä lasissa itsessään vaan jossain siellä muualla, ei siitä voi päätellä mikä lasi on.

    Kannattaa ehkä vielä kokeilla sitä custom funtionista vaihtaa tähyslasia, jos se nyt vaikka voisi johtua siitä.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Eikö custom valinnat ole vain C-moodilla voimassa?

    Kokeilin kaikkia kolmea tähyslasivalintaaa customasetuksista c-moodilla. Kaikki valottivat yli pienellä aukolla.  Custom function oli 00.

    Nyt lisäksi vielä Av- moodilla.  Sama juttu.
     
  19. Vs: Canon 5D käyttöönottoapuja

    Joo, chipittömällä adapterilla ei voi kamerassa valita aukkoa.
    Sori en osaa auttaa kun en kyseistä kameraa omista.
    Mutta mun kamerassa tuntuu olevan saman oloisia epäjohdonmukaisuuksia.

    Oma ratkaisu kyseisiin ongelmiin on sekä aukon, että ajan esivalinta, ja histogrammista katsottu valotus.

    Lycka till. =)