Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 550d vs. 50d

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana juh4, 1 Marraskuu 2012.

  1. juh4

    juh4

    63
    0
    0
    Itselläni on vuoden verran ollut käytössä Canonin 550D. Suurimmilta osin olen tähän ollut varsin tyytyväinen ja se on täyttänyt omat tarpeeni. Muutama asia tosin joita kaipaisin olisi hieman isompi koko, tukevampi rakenne ja jonkin asteinen sääsuojaus. 50D malli ilmeisesti näitä tarjoaisi, mutta onko jotain merkittävää jota menetän jos vaihdan 50D:hen? Kyseessä kun kuitenkin on jo useamman vuoden ikäinen kamera. Videokuvausta en itse tarvitse.
     
  2. Vs: Canon 550d vs. 50d

    Eipä tuossa vaihdossa taida suuria menettää. 50D:ssä on myös objektiivitarkennuksen hienosäätö, jota 550D:ssä ei ole. 50D:hen saa myös tuon teräväpiirtovideon tallennuksen MagicLantern-softalla jos tarvis - tosin vaatii sitten ulkoisen äänentallentimen mikäli ei halua mykkäfilmejä kuvailla =)

    Ainoa mieleen tuleva asia jonka tuossa vaihdossa mahdollisesti menettää on 550D:en tuoreempi JPG-käsittely (jollet kuvaa RAW:na) -> 550D poistaa kohinaa rungon softan puoleen tehokkaammin (+ muu JPG-jälkiprosessointi) ja nostaa tämän vuoksi automaattisesti herkkyyttä tarvittaessa ISO6400 asti kun taas 50D nostaa muistaakseni ISO1600:aan (vai olikohan ISO3200?). MagicLantern tuonee myös 50D:en automaattiseen herkkyyden säätöön joitakin muutoksia joten sen puoleen ko. asia ei välttämättä ole validi (jos nyt ylipäätään haluaa ML-softaa käyttää).
     
  3. juh4

    juh4

    63
    0
    0
    Vs: Canon 550d vs. 50d

    Jostain lueskelin, että ISO3200 taitaa 50D:ssä olla. Ja tosiaan RAW:na kuvaan suurimman osan tai raw+jpeg.
     
  4. cosmok

    cosmok

    42
    0
    0
    Vs: Canon 550d vs. 50d

    Itse vaihdoin 500d:n 50d:hen vuosi sitten, Tyytyväinen olen ollut. Rungon rakenne ja koko on ainakin omaan käteen oikein sopiva. Etsin on ainakin silmälaseja käyttävälle parempi kuin satasarjan. Toinen näyttö pikasäädöille, aluksi tuntui turhalta mutta kun oppii sitä käyttämäään niin takanäyttö on vaan kuvien katselua varten!

    60d oli toinen vahtoehto mutta tuntui yhtä rimpulalta kuin 500d ja itselleni oikea valinta oli tuo 50d

    Suosittelen, käytettynä liikkuu suht edullisissa hinnoissa
     
  5. iikkoo

    iikkoo Member

    215
    18
    18
    Vs: Canon 550d vs. 50d

    Nuukana miehenä myin kevätkesällä pois 50D + Canon 17-55 2,8 ja ostin vähän käytetyn Mk2

    Oli 50D mukava, mutta kun piti saada "oikea" järkkäri. Kun oli filmijärkäriin tottunut.
    Harmittaa nyt, olisi pitänyt vain jättää molemmat itselle.
     
  6. j4nne

    j4nne

    23
    0
    0
    Vs: Canon 550d vs. 50d

    jovain, sama tilanne.
    itse tein sen verran fiksusti että jätin 50d.n kaveriksi 5dmk2.lle. onpa sitten kunnolla sarjatulitusta mahdollisuus käyttää keväällä kun linnut tulee takaisin...

    ei se huono sijoitus ole ja sopivalla rahasummalla luovun omastani =) pistä yv mikäli  houkuttaa...
     
  7. juh4

    juh4

    63
    0
    0
    Vs: Canon 550d vs. 50d

    Kiitos tarjouksesta, mutta kävin tänään tekemässä vaihtokaupat joten nyt 50D löytyy jo täältä. Loma alkaa pian joten josko sillon ehtisi kunnolla tutustumaan kameraan.