Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyvin säilyvä tiivistekehite prässäykseen?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana toninikkanen, 2 Kesäkuu 2008.

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Heitän tässä just Tmax-kehitettä pois kun siitä tuli aika täyteen (+vähän päälle) ennen kuin ehdin sitä erää viidettäkään kertaa käyttää. Nyt kysyisinkin ehdotuksia nimenomaan prässäykseen sopivaksi kehitteeksi joka täyttää seuraavat vaatimukset - ja kaikki niistä:
    a) toimitetaan nestetiivisteenä, joka on helppo sekoittaa tyyliin yksi osa litkua ja toinen vettä ja homma on valmis. Mielellään aika tiiviinä tiivisteenä, jotta olisi edukasta ja riittoisaa.
    b) säilyy pitkään, joten ei joudu nakkaamaan pois kauan ennen kuin kehite olisi muuten lähelläkään loppumista. Puoli vuotta ei ole pitkään, pari voisi olla.
    c) sopii prässäämiseen hyvin

Rodinalia ei saa ehdottaa, koska täyttää näistä mielestäni vain kohdat a) ja b) (ja lisäks joitakin muita kohtia, jotka eivät ole nyt tässä oleellisia..)
    Tmax-kehite ei myöskään käy, koska mun tahdilla se pilaantuu kauan ennen loppumistaan. Prässään harvoin, mutta kehitteen pitäisi olla aina kaapissa saatavilla siltä varalta että just nyt sattuisi tarvitsemaan.

Onko noi Ilfordin hooceet mitä pitäisi harkita? Vai mikä?

2. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Vs: Hyvin säilyvä tiivistekehite prässäykseen?

Kaikki vaatimuksesi eivät täyty, mutta ehdotan kuitenkin Ilfordin ID-11. Jauhemuodossa säilyvyys käytännöllisesti katsoen ikuinen. Lähes yhtä helppo sekoittaa kun nestetiivisteet.

Itse ostan yleensä viiden litran sekoitussatsin kun tulee paljon halvemmaksi kuin 5 kpl. yhden litran pakkauksia. Jaan molemmat pulveripussit tasan viiteen osaan jolloin saan vettä lisäämällä yhden litran stock-kehitettä kerralla. Jos pienempi määrä riittää, voi tietysti jakaa pussien sisällöt esim. kymmeneen osaan, jolloin saa puoli litraa kerralla.

Prässäämisestä en uskalla sanoa mitään kun en sitä pahemmin ole harrastanut. Joku muu voi varmasti valistaa ID-11 soveltuvuutta siihen hommaan.

3. toninikkanen

1 628
    0
    36

Niin, voishan noita ID-11/D-76 harkita.. oon mä niillä vähän prässäillyt ja tuntui toimivan.

Niin unohdin sanoa että kaipaan, jos nyt vaan tiivisteenä sopivaa onkaan, semmoista joka tosiaan olisi ok-hintaista kertakehitteenä eli juuri siksi aika tiivistä kaipailin. Tmaxihan ois ihan hyvä jos se olisi riittoisampaa, sitten sitä voisi käytellä kertakehitteenä koska ennen veteen sekoittamistahan se säilyy vielä hyvin...

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Tetenal ultrafin on prässäykseen sopiva.  Valitettavasti sekin myydään litran pulloissa.  
    http://www.tetenal.co.uk/product_detail ... ang_id=182"]http://www.tetenal.co.uk/product_details.php?p_id=96&vlang_id=182

Aikanaan käytin paljon Neofinia, se on kätevissä kertisampulleissa, ja säilyy käytännössä rajatta.

http://www.tetenal.co.uk/product_detail ... ang_id=181"]http://www.tetenal.co.uk/product_details.php?p_id=95&vlang_id=181

5. Vs: Hyvin säilyvä tiivistekehite prässäykseen?

Kodak HC-110.

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Ilfotech LC29, ks. http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20073211236917.pdf ei nyt varsinainen prässäyslitku ole, mutta filmistä riippuen pari pykälää saattaa irrota. "It is based on the technology used in ILFORD ILFOTEC HC developer but is formulated to be an easy to pour liquid for small volume film processing."

7. Vs: Hyvin säilyvä tiivistekehite prässäykseen?

Ehdotukseni ei täytä kaikkia kriteerejäsi, mutta Microphen on ollut mun suosikki. Telefoton hinnoilla 1l 10e, 2,5l 15e ja 10l erissä 30e. Satunnainenkin käyttäjä kulutaa litran äkkiä, muutaman rullan jälkeen purkki on tyhjä. Enemmän kuluttaessa tosin putoaa hinta varsin radikaalisti. Jos hävitettävä osuus on pienehkö, on monesti halvempi ottaa isompi erä suosiolla.

Huolellisesti tehtynä (kaasujen menemistä sekaan vältellen) on mun edellinen erä ollut täysin käyttökelpoista viimeiset 1,5 vuotta. Teen litkun tiiviimmäksi (puoleen tilavuuteen), jolloin liuonneiden kaasujen osuus tietysti vähenee ja on vähemmän varastoitavaa.

Säilytys pimeässä, tiiviissä lasipulloissa ja tehty tislattuun veteen. Vajaita pulloja mulla ei ole, koska pullotan valmiiksi käyttämiini eräkokoihin. Jos pulloihin jää ilmatila täytän sen suojakaasulla, samoin suojakaasun kanssa uskallan ravistella kanisteria sekoitusvaiheessa. Ravistelussa itse asiassa taitaa jopa poistua veteen aiemmin liuennutta ilmaa, etenkin kun jäähtyvään kanisteriin tulee lievä alipaine.

8. toninikkanen

1 628
    0
    36

Tuohan se vois hyvinkin olla. Pitää ottaa mukaan seuraavaan tilaukseen kun Saksasta jotain hankkii (Suomen hinta hiukan hirvittää).

9. Vs: Hyvin säilyvä tiivistekehite prässäykseen?

Kannattaa kokeilla. Litran pullo tuota esanssia kestää KAUAN!
    Hommasin aikoinaan kaksi litran pulloa ja ekaa on vieläkin viidennes jäljellä.

Tosin käytän etupäässä Rodinalia nykyisin.

Täältä löytyy lisäinfoa:
    Kodak HC-110 Developer - Unofficial Resource Page

10. toninikkanen

1 628
    0
    36

Luin tuon sivun tuossa päivemmällä ja alkoi jo tuntua, että minun myyttinen universaalikehite on sittenkin olemassa. Mietin joskus että jos löytyisi kehite jossa on seuraavat 5 ominaisuutta, niin voisin käyttää pelkästään sitä ihan kaikkeen:

a) riittoisa yksiosainen nestetiiviste eli helppo sotkea lennosta sitä mukaa kun tarvii
    b) hyvä säilyvyys, 6kk ei ole hyvä, muutama vuosi on
    c) sopii kaikkien mv-filmien kehittämiseen, hitaat ja nopeat, perinteiset ja t-rae
    d) toimii hyvin prässäyksessä
    e) niin riittoisa ja edukas että voi huoletta käytellä kertakehitteenä

..ja tietysti, jäljen pitää olla hyvän näköistä tai muuten koko litku olisi aivan turha :)

Nyt tuntuu että tuo kehite voisi olla HC-110. Mutta jos se on se niin miksi muita edes käytetään.. Ehdottomasti pitää ottaa asiasta itse selvää ja kokeilla.