Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

canon 350 d

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana janne koo, 30 Tammikuu 2006.

  1. juice

    juice

    912
    0
    0
    Pointti ohi, sillä minä en ole jenkkiautoharrastaja. Olenpa vain kuullut tuollaista puhuttavan.
     
  2. juice

    juice

    912
    0
    0
    Eiköhän tämä jälkimmäinen kuvakoko kuitenkin ole lähempänä sitä mitä tavallinen harrastaja todennäköisesti tulee tulostamaan tai teettämään :)
    Jos tuollaisille tienvarsilakanoille tulee joskus tarvetta niin sitä varten on sitten eri vehkeet, ja todennäköinen talennusmedia niissä onkin sitten laakafilmi...

    Lopullisessa tulosteessa pikselit on tietysti pikseleitä, mutta 20D:n hyvä kohinansieto johtuu siitä että se on 'turboahdettu', eli kunkin pikselin tallettamaa arvoa prosessoidaan kohtuullisen rankalla kädellä jotta tuloksesta saadaan sellainen kun se on. Ajattele kuinka paljon parempi kuvanlaatu olisikaan jos tuo sama turboahtaminen tehtäisiin isommille pikseleille?

    Itseasiassa 5D:ssä, joka tästä edellisestä vertailusta puuttuikin, pikselin pinta-ala on lähes kaksinkertainen 20D:n pikselikokoon verrattuna, eli 8.2um*8.2um = 67um2. Kennon valmistusprosessi ja rakenne on samankaltainen kuin 20D:ssä joten 5D:n kuvanlaadun pitäisikin olla 20D:tä parempi. Valitettavasti siitä minulla ei vain ole vielä kokemusta...
     
  3. jartsu4

    jartsu4 Member

    174
    12
    18
    Vielä lisää tästä aiheesta vaikka alkuperäisestä otsikosta onkin liu'uttu eri kameramalliin.

    Nyt olis yks 1D-runko tiedossa, hinta 900€ mutta tinkiä kuulemma saa. Kamerassa on aika vahvat käytön jäljet, mutta toimii kunnolla. Kamerahan ei ilmoita suoraan kuinka monta kertaa suljinta on lauottu vaan laskin nollautuu 9999:n jälkeen ja ainoastaan huolto voi selvittää oikean kuvanottomäärän? Ymmärtääkseni Canon takaa sulkimelle 150 000 laukaisua ja sulkimen vaihto kustantaa n. 500€. Saa oikaista jos olen väärässä ja se on myös toivottavaa.

    Siis, mitä olette mieltä; hävitänkö 300D:n ja hommaan 1D:n vai kannattaisko ennemmin hankkia 20D, AC-Fotossa vähän yli tonnin,eli ei paljoakaan kalliimpi kuin kys. 1D. Valistuneet mielipiteet otetaan nöyränä vastaan.
     
  4. Manu

    Manu

    190
    0
    0
    Siihen en osaa ottaa kantaa mikä sinun kannattaa ostaa. Mutta ostin äskettäin paikallisesta liikkeestä uuden 20D:n alta tonnilla, joten hinnat tippuu ja välttämättä ei ole halvinta ulkomailla.
     
  5. kävin hypistelemässä 350D:tä ja 20D:tä kaupassa. Kauppiaski oli niin hyväpuheinen että meinasi kaupata minulle yli 3000 euron paketin :D
    No mutta kokemukseksi jäi 350D:stä se, että se on aivan liian pieni. Miksi tehdään järjestelmäkamerasta pientä, kun sen käyttömukavuus perustuu juuri siihen rungon sopivaan kokoon. 20D:tä kuulemma voisi kohta alkaa liikkua käytettynä enemmän, kun nyt 30D on tulossa.
     
  6. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Samalla voitaisiin ihmetellä, miksi erikokoiset jalat ja kädet ;)
     
  7. Niin ihmettelenkin, että ei nyt suomalaiset voi olla näin epämääräistä kansaa. Itse olen yleisesti melko pienikokoinen suomalainen mies. Ja jos tuo on mielestäni pieni, niin tulee mieleeni, että onko tuo suunniteltu naisille, joilla on kylläkin pienemmät kädet. Vai onko ihmiset muualla maailmassa niin pienikätisiä?
    Jos näin olisi, niin miksi sitten esimerkiksi 20D tehdään minulle sopivalla, isommalla, kahvalla
     
  8. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Toinen tykkää pienemmästä, toinen isommasta? Valmistajat satsaavat erilaisiin vaihtoehtoihin, jotta jokaiselle löytyisi se "sopiva" runko. Ergonomialla on nimittäin todella suuri merkitys (tai ainakin pitäisi olla) siinä vaiheessa kun kameraa lähdetään ostamaan vähänkin vakavammassa mielessä. Ja kun puhutaan Suomalaisista... Noi samat kamerat menevät ympäri maailmaa ja esim. aasiasta löytyy varmasti todella suuret markkina-alueet ja paljon ihmisiä jotka ovat jopa Suomalaisiin verrattuna todella pienikokoisia.

    Ei minullakaan mitkään isot kädet olet, mutta 350D ilman akkukahvaa oli kyllä "mielenkiintoinen" kokemus pienuudessaan (taisi jäädä 2 sormea kokonaan tuetta kahvan loppuessa kesken). Akkukahvan kanssa homma tasapainottuu hienosti ja kamerasta alkaa jopa saamaan otetta. 20D on ilman kahvaa melko hyvän kokoinen paketti ja D1 sarjan rungot tarjoavat vielä tukevamman kuvausasennon.
     
  9. Tosiaan, enpä tullut heitä ajatelleeksi. Aasialaiset ovatkin varmasti suurimpia kohderyhmiä, sillä monethan nuo näyttävät tiukasti kameran läpi katselevan turistimatkojaan. Kävinkin kaverini kanssa Ruotsissa tuossa tammikuussa, niin tuumattiin, että näytetään varmaan ihan joltain aasialaiselta pariskunnalta, kun molemmat filmaa vähäväliä :D

    Tosiaankin. Joensuun kuvanmaailmassa myyjä oli kohtuullisen ystävällinen ja antoikin jopa 1D:n kokeiltavaksi ja jos olisin kovinkin vakavasti suhtautunut harrastaja, niin sen hankinta voisi olla ihan todellisuutta. Mutta kun puheeksi tuli se, että 30D tulee lähiaikoina markkinoille, niin se alkaa hiljalleen korvata 20D:tä ja näitä käytettyjä ja jopa vähän kuvattuja alkaisi löytyä. Vaihtoehto kiinnosti ja ajattelinkin odottaa hankintaani sinne saakka. Käytetty 20D kuulostaa erittäin kiinnostavalta vaihtoehdolta myös siksi, että 350D:stä poiketen siinä on magneesium-alumiini-seoksinen runko joka tuntuu sopivan tukevalta minun käsissäni :)

    -Innolla siis odottamaan 30D:n invaasiota :)