Nyt saisi suositella jotain hyväksi havaittua ohjelmaa. Rajoitteena on MySQL-tuen puute eli PHP-pohjaiset ei auta asiaa. Toiveena olisi erityisesti sellainen joka osaisi skaalata eri resoluutioisille näytöille ettei kuvia tarvitsisi scrollata -onko tuo mahdollistakaan? Nykyisin olen käyttänyt Portan Simple Vieweria joka on mukavan näköistä flashia mutta juuri tuo että jos optimoi 1280x1024 näytölle niin köyhemmät 1024x768:n kanssa joutuvat kärsimään. Ja päinvastoin. Kiitos etukäteen
Olipa kieli, jolla galleriaohjelmisto on tehty, mikä tahansa, tietoja on aina tallennettava jonnekin - tietokantoihin tai tiedostoihin. PHP-kielellä on käytettävissä täsmälleen samat mahdollisuudet kuin millä tahansa muullakin kielellä, MySQL ei ole läheskään ainoa tapa tietojen varastointiin.
A-haa. Nyt vain loppuu tietotaito kesken. Saunalahdelta mulla on gigan verran tilaa mutta jos oikein olen ymmärtänyt niin se on "vain" tilaa. Haluaisitko kertoa tarkemmin?
Periaatteessa gallerian tekoon on kaksi lähestymistapaa, toisessa galleria tehdään valmiiksi omalla koneella ja siirretään sellaisenaan nettiin, toisessa kuvat siirretään nettiin ja galleria syntyy siellä. Välimuotojakin on. Jos saunalahti ei tarjoa mysql:ää ja php:tä, yksi tapa on tehdä galleria omalla koneella nettisivuiksi ja siirtää sivut sellaisenaan palvelimelle. Silloin yksinkertaisia ohjelmia ovat esim JAlbum ja Gallery Constructor. Molemmat osaavat pienentää kuvat ja tehdä niistä hakemistosivut. Ulkoasuvaihtoehtoja on useampia. Gallery Constructorissa on minusta laadukkaampi kuvien pienennyssofta, mutta muutoin se on liian monipuolinen.
Juuri näin on siis tarkoitus: tehdä itse kuvista saitti ja siirtää palvelimelle. Gallery Constructoria olen jo testannut mutta sillä oli ongelmia isojen kuvatiedostojen kanssa (ohjelman muisti ei riitä???) Photoshop CS2 tarjoaa omansa kuten Elements 4. Kaikissa vaan tuntuu olevan jotain puutteita... Kokeilen seuraavaksi JAlbumia siis. Saa ehdottaa muutakin!