Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 1Ds vs. 5D

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Riksarst, 22 Tammikuu 2009.

Kumman hankkisit, jos hankkisit ?

Tämä äänestys sulkeutuu 4 Maaliskuu 2048 klo 20:33.
  1. 1Ds mkI

    6 ääntä
    23,1%
  2. 5D mkI

    20 ääntä
    76,9%
    Kennokoko molemmissa sama, ei kertoimia.

    Ominaisuuksissa eroja...

    5D:tä puoltaa mm
    Suomen kielisyys
    Liitettävyys (usb)
    Iso 3200 laajennus

    1Ds:ssää puoltaa mm
    Sääsuojaus
    Pystykuvaus
    Tarkennuspisteiden määrä

    Eli jompi kumpi täyskenno on hankinnassa, mutta kumpi?
     
  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Missä vaiheessa edellisestä rungosta loppu ominaisuudet kesken?
    (5D, taitaa olla halvempi??)
     
  2. Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Käytettynä hinnat pyörivät samassa kategoriassa.

    Olen pitkään manannut ja kironnut itseäni kun ostin 40D:n enkä 5D:tä...
    (outo mieleniltila häiriö)
     
  3. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    1Ds hyvät puolet:
    - hyvä etsinkuva
    - käsittämättömän hyvä AF hämärässä
    - riittävästi tarkennuspisteitä
    - sääsuojaus
    - ei valintakiekkoa, asetukset säädetään aina painamalla 1-2 nappia pohjaan ja sen jälkeen rullia pyörittämällä (tää voi olla myös miinus tottumattomalle)

    huonot:
    - pieni näyttö
    - kohina lähtee käsistä jo ISO 800 kohdilla, maksimi ISO taitaa olla 1250 jos oikein muistan...


    5D hyvät puolet:
    - hyvä (ISO) etsinkuva, vaikkakaan ei näytä 100% kuten 1Ds.
    - 2.5" näyttö
    - Korkeat ISO-arvot eivät kohise juuri ollenkaan ISO1600 asti ja loputkin lähtee esim. Lightroomin kohinanpoistolla nätisti. Eikä toi ISO3200 näytä ollenkaan huonolta.

    5D huonot puolet:
    - AF hyvä vain keskimmäisellä tarkennuspisteellä, reunimmaisilla hämärässä hieman hidas
    - Kun runko pyörii kameralaukussa valintakiekko on aina väärässä asennossa
    - Ei sääsuojausta


    Summa summarum: Mä ottaisin 5D:n, koska tuo tekee käyttökelpoista jälkeä myös hämärässä kuvatessa korkeilla ISO-arvoilla. Valovoimainen optiikka + ulkoisen salaman af-apuvalo kompensoi AF:n heikkoutta verrattaessa 1D-sarjaan.
     
  4. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    5D:n paikkaa taitaa puoltaa myös pienempi paino ja koko.
     
  5. horseman

    horseman Member

    716
    0
    16
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Nyt on pakko vetää puolueeton kommentti mukaan:

    1ds:sän valintakiekot tarvitsevat siis kaksi kättä toimiakseen juuri siksi että mikään ei mene "vahingossa" päälle tai pois. Myös aukkorenkaan saa off-tilaan eli sitäkään ei saa vahingossa söhlittyä. Valintakiekkoa ei tarvita siellä laidassa vaan homma hoidetaan kätevästi napilla ja rullalla. Maksimi ISO on 1250 mikä on tämän kameran kohdalla huono puoli mutta kohinasta pääsee kyllä eroon plugareilla. Kamera on minulle tuttu mm. dokumentointihommissa. Teemunkin sanoma AF on käsittämätön, USM-linssillä todella nopea. Servotilassa tarkennusmoottorin nopeuden pystyy säätämään kamerasta.

    5D huonoin puoli (mitä kameraa nähnyt ja hypistellyt) on sen muovinen olemus, tattiohjain joka ei oikein toimi kunnolla (tämäkin lienee tottumiskysymys) ja noita muita mitä tossa nyt esille tuli.

    Kyllähän se kysymys ehkä ennen kaikkea onkin haluaako olla enempi pro vai vähempi pro. 1Ds rakennettiin aikanaan parasta hinnalla millä hyvänsä-periaatteella kun taas 5D on tehty hintalappu työpöydän vieressä: kalliimpi ei saa olla. 1Ds:sän uusi kenno maksaa JAS-tekniikassa muistaakseni 1800euroa, eli aika kalliista palikasta on kyse. Kameran tuottama kuva on jotenkin paljon sävykkäämpi kuin esim noiden uusien pikkukennokameroiden.
     
  6. hsm

    hsm Member

    833
    0
    16
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Kantaessa ehkä, kuvatessa minulle on koko ja paino ollut aina plussaa, kohtuullisessa määrin tietysti.
     
  7. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Juurikin näin. Vaan itse olen oppinut tuon kantamisen/raahaamisen kautta arvostamaan pienempiä ja kevyempiä kameroita. Jos kamerassa on vaan laukaisutuntuma kohdallaan, niin en ole huomannut painon juurikaan tuovan lisää vakautta.
     
  8. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Mulla on ollut molemmat (5D on vieläkin) ja valintani olisi ehdottomasti 5D mielummin kuin eka versio 1DS.

    Subjektiivisia syitä:
    - 5D:n prosessori on nopea ja käytössä sata kertaa mukavampi kuin 1DS:n. Mutta pystykuvakahva BG-E4 on must 5D:ssä.
    - 1DS on esimerkiksi RAWta kuvatessa todeeeella hidas tallentamaan ja LCD -katselua saa odottaa oikein kunnolla.
    - 5D iso LCD on kaikin tavoin mukavampi kuin 1DS:n vanha pieni. Esimerkiksi kuvan suurentaminen on 5Dssä ihan eri luokassa kun 1DS:ssä. Minä en löydä tutti-joystickistä mitään moitittavaa ja sentään kaksi vuotta olen tehnyt sillä töitä.
    - 5D:n kuvanlaatu on aivan mahdottoman käsittämättömän hyvä. Ei 1DS:kään huonoa tee, mutta mitä arkistoa selasin niin ei yhtä hyvää kuin 5D.
    - 1DS vie voiton todellakin tuossa tarkennuksessa, mitä ei ole parannettu edes 5D MkII:seen, muuten kai menisi liian lähelle 1DS III:ää. Plätkää on todella tuska kuvata 5D:llä, sama varmaan käy luontokuvaajilla mielessä tirriäisiä kuvatessa.

    Saas nähä miten käy palaaminen 1D -sarjaan, ens viikolla ostan käytetyn 1D MkII:sen kun alvillisia huollettuja saa alle 2 000 €:n..
     
  9. horseman

    horseman Member

    716
    0
    16
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Luulenpa että tässä haetaan hyvälaatuista kameraa ihan harrastekäyttöön, ei mihinkään lehtityöhön tai vastaavaan, jossa jokainen millisekuntti on tärkeää. Eli ei se RAW-kuvan kirjoitus nyt niin kauaa kestä, mutta ei se silti ole samaa tasoa mitä vuoden 2009 kameroissa. Itse olen pelkästään kuvannut RAW-kuvia 1dsssällä ja ihan ok on nopeus riittänyt. Huom . RAW tallenuksen saa nopeammaksi ottamalla käytöstä pois kuvan esikatselun suurentamisen, mikäli semmoista suurempaa nopeutta kaipaa.

    No- mitä mä tässä selitän. Kyllä jokainen saa tehdä ihan omat mieltymyksensä mihin tykkää.

    Luulen silti että jos kamera menee harrastekäyttöön; maisemakuvien, luontokuvien, yms normaaliin kuvaukseen, saa harrastaja enemmän irti siitä fiiliksestä että hänellä on käytössään Canonin iso ykkönen, aikansa paras kamera, kuin 5D. Ja löytää siis kuvaamisen tekninenkin riemu sen kaiken käyttömukavuuden rinnalla. Eri asia on sitten mihin kuvat menevät esille. Jos kuvat on tarkoitus laittaa kameralaukku.comin galleriat-osioon nettikäyttöön niin suosittelen vaikkapa IXUS-sarjan kameraa. Siihen on ihan suotta ottaa tuommoista laatutasonjärkälettä käyttöön. Täällä foorumilla kun on niin monenlaista selittelijää omine valintoineen ja mielipiteineen että ottaa välillä joskus aivoon. Mutta eihän täällä ole pakko ollakaan. Galleriaosion oleminenkin on välillä pieni vitsi, mutta se on hyvä paikka; siellä näkee nykyharrastajien valokuvaamisen tason kaikessa totuudessaan.

    Kyllä hifistely on hifistelyä ja kuvaaminen kuvaamista, sanon minä. Jokainen sitä hyvää laatua kuviinsa hakee ja vaikka käytössä olisikin 5D niin kyllä sieltä valitaan jalustan kanssa mielummin epäherkempää ISO-lukemaa kuin niitä korkeampia kohinalukuja jos tilanne sen vain sallii.

    -A
     
  10. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Sinä taas näytät hakevan käyttöepämukavuutta. Sille on monta nimeä, mutta hifistelyä ei kuvanlaadultaan jo muita kehnomman kameran ostaminen tietenkään ole.

    Siksi onkin hienoa, että osoitit poikkeuksellista argumentoinnin tasokkuutta.
     
  11. Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Mä ottaisin kyllä uuden sonin ff,än tai pentaksin.
     
  12. Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Ottaisin sen kumpi sopii tarpeisiini paremmi. Aikoinaan valitsin 1Ds:n.

    Jos en olisi kalustonaimisissa Canoniin, niin Sonyn a900 olisi kova peli.
     
  13. horseman

    horseman Member

    716
    0
    16
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Canon 5D vs 1Ds, Lontoon kielellä jokin ulkomaalainenkin mielipide tämän kameran käytöstä matkakamerana. Aikaisemmin itse kerroin omia kommenttejani kameran käytöstä omassa studio/kenttäkäytössä, myös todella nopeissa tilanteissa käyttöliittymä on kuin toinen luonto.

    So in A3 prints there is essentially no meaningful difference in image quality between these two cameras until ISO 800 and above. However there is no mistaking them when they are in the hand. The 5D is light and comfortable to hold, the magnesium alloy body is rigid and feels strong, and the huge bright screen on the back displays the shot just taken almost instantly. Modes and setting changes are accomplished easily with a single dial for Manual, Shutter, Aperture and Program modes. But the viewfinder, while large and bright (this is a full frame camera, just like the 1Ds) seems strangely empty with only 9 focusing points and an exposure meter crammed in along the bottom. Also, it only displays the camera's ISO setting when changing it. As this is one of the most fundamental advantages of a digital over film, I find not having this information permanently displayed very irritating. Finally, when taking a picture the shutter feels a little mushy under the finger, the mirror flipping up with a muffled clunk.

    In contrast, while the 5D seems tough, the 1Ds could probably stop a bullet. It is as if it is carved from a single piece of solid steel. The screen is smaller and slower, but not unbearably so. The interface is trickier at first, with button presses rather than dials, but they quickly become second nature. The viewfinder contains a large exposure meter running vertically on the right hand side and the current ISO is displayed prominently underneath. No forgetting to dial down the ISO when you get back out into brighter conditions with this machine. The 45 focusing points inspire confidence and provide plenty of choice, covering the central half of the finder. And finally the shutter button feels like a trigger, there is little travel between a half and full press and the whole experience feels like it is controlled more by your mind than your hand.

    You can probably tell already that what I really want is the best of both worlds. A smaller 1Ds without the built in battery grip using the little BP511 cells. As a travel photographer small and light is important to me. But the 1Ds is just so much more satisfying in use.

    ja tuossa lopussa on sinulle, mvuori, jonkin toisenkin ihmisen kommenttia kamerasta. En puutu enää tähän keskusteluun. Kaikki tiedätte missä vehje on myynnissä (ja välttämättä ei ole enää kauaa, kiinnostusta on ollut, kiitos teidän) ja sillä sipuli. Ajattelinkin että olenko ainoa ihminen joka osaa käyttää näitä, mutta helpotus oli että on niitä samanlaisia mielipiteitä muuallakin.

    ja mitä kuvanlaatuun tulee - olen siis ollut itse hyvin tyytyväinen ja sääli luopua tästä.
     
  14. Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Mikäs siinä 40D,ssä eniten häiritsee?
     
  15. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Higgins katuu tässä olllutta asiatonta viestiä, sorry siitä
     
  16. Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Ei huonoja vaihtoehtoja, mutta
    Sama vika...

    Suoraan sanottuna ei siinä mikään häiritse niin että vaihto olisi siitä johtuvaa vaan:
    Nyt kun käytettyjen 5D hinnat alkavat olla siedettävällä tasolla, voisi harkita, mutta pakkaa sekoittaa tuo 1Ds...
     
  17. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Toisaalta osta se mikä himoittaa. Mitäs minä mitään canoneista tiedä sorry edellinen vastaukseni.... Hig
     
  18. Jossu

    Jossu

    566
    0
    0
    Vs: Canon 1Ds vs. 5D

    Molempia on tullut käytettyä ja 5d on jäänyt käyttöön. Ainakin mun käyttöön ehdottomasti parempi kamera. 1ds akunkesto ei päätä huimaa ja takanäytöltä näkee just histogrammin, mutta ei paljon muuta. Pienillä iso luvuilla 1ds tekee hyvää jälkeä, jos ei tarvitse avata varjoalueita kovin paljon. Korkeammilla isoilla 5d hakkaa selvästi 1ds:n kuvanlaadun. 5d:n kuvat kestävät myös enemmän jälkikäsittelyä. Itse pidän 5d:n pienempää kokoa plussana, mutta se on makuasia.