Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Canon 1D X MkIII tulossa joskus

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana PKivireki, 16 Syyskuu 2019.

  1. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    Jaha, nyt ne kamerakauppiaat tietävät kertoa, että Canonin uus lippulaiva 1D X Mk III olisi tulossa ensi vuoden alkupuolella.

    Spekseistä ei hajuakaan, eiköhän ne ole ihan riittävät ja kunhan muiden merkkien jo käytössä olleet keksinnöt ja sovellukset on omittu; sisäiset vakaajat ja toimivat Wi-Fit ja mitä näitä nyt on. Miten muuten tuo sisäinen vakaaja toimii, jos kakkulassakin on vakaaja - disabloiko kakkulan vakaajan?

    Yksi asia minnuu kiinnostaa; mahdetaanko ennakkotilaajaa höynäyttää niin kuin tehtiin 5D Mk IV:n kanssa? Niiden kanssahan kävi niin, että ennakkotilannut jengi antoi ennakkotilaajatarjouksen houkuttelemana 5D MkIIIsen ja kelpo välirahan OVH-hintaan - ja todella pian kamppiksen loppumisen jälkeen 5D Mk IV:n OVH-hinta ropisi monta sataa euroa alaspäin - oliko peräti 650€.:D

    Itse olin ennakkotilaajien joukossa, mutta tuttu kamerakauppias myi minulle sitkeästi ei-oota ennakkotilaamastani laitteesta, kunnes kamppis oli ohi. Epäilin jo maalaisrassismista, mutta ymmärsin kiittää vasta jälkikäteen ja otin ihan heinähatun päästä, kun ei minua halunnut vetää höblästä.

    Voikohan Canon.fi tehdä tätä enää toista kertaa perätysten..
     
  2. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    ^Minusta taas Canonin näppylät on hyvin sijoitettu ja käyttöjärjestelmä on miellyttävä ja helppo.
     
    MarkoMcela2 tykkää tästä.
  3. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    ^ Niinhän se taitaa olla, että on aika hedelmätöntä riidellä siitä, että minkä merkin kamerat ovat ehdottomasti parhaita. Kamera on työkalu, ja sen pitää sopia omaan lapaseen. Jollekin Nikon on paras, toiselle Canon, kolmannelle Fuji. Ja niinpoispäite.

    Minä vielä filmiaikoina olin kovin paljon enemmän Nikon-mies, mutta nykyisellään taas pidän enemmän Canonin käyttöergonomiasta. Jotain meni mielestäni pieleen F90x:n jälkeen. Fujia kokeilin tuossa välissä, mutta X-Pro1 oli lopulta liian pieni lapaseeni. Tuo EOS 6D sopii paljon paremmin. En oikeastaan kaipaa siihen mitään muuta, kuin sitä joystick-tattia tarkennuspisteen valintaan. Kai se on 5D:hen vaihdettava sitten joskus...

    On silti hyvä, että meillä on vielä ainakin kaksi merkkiä, jotka kilpailevat myös peilikameramaailman herruudesta. Enkä panisi pahakseni, jos Pentaxkin vähän tulisi mukaan kisaan kirittämään. Kilpailu on hyvästä, se kehittää jokaista siihen osallistujaa. Ja kun puhutaan (kamera-)markkinoista, se suo kansalaiselle valinnanvapautta.
     
    PKivireki ja mlphotic tykkäävät tästä.
  4. oka

    oka Well-Known Member

    412
    1 088
    93
    Olyssa rungon ja kakkulan vakaajat toimivat yhdessä erinomaisesti. Näin luulisi Canonissakin olevan.
     
  5. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    Jännittävää nähdä, mikä Canonin lippulaivan hinnaksi tulee; veikkaan n. 6 500 €:n hintalappua. Se olis hinta Wi-Fistä, vielä täydellistä täydellisemmästä Auto-Focuksesta, sisäisestä vakaajasta ja 6K-videosta, joka ei kumminkaan ole ihan kunnon video, koska Canon haluaa myydä myös C100 MkIIsta..

    Voi olla, että joiutuu meneen vielä vanhoilla, köyhä yrittäjä nääs ja mersukin pitäis jossain vaiheessa vaihtaa. Liisaus olis mahdollinen, kun siinä liisauserän saa kokonaan vähennettäväksi kirjanpitoon.
     
  6. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    575
    955
    93
    Tuohon hintaan... Nikonilta lienee D6 tulossa ensin. Luulisin tuon uuden "Könösen" asettuvan suunnilleen samoihin lukemiin, ehkä plusmiinus pari saturaista. Pidätän itselläni oikeuden olla täysin pihalla.

    Minä jään joka tapauksessa odottelemaan sitä 83-mökäpikselistä 5D mk V:tä. Ei mulla kyllä sellaseen --rsaukisena harrastelijana varaa ole, mutta se painaisi varmasti mukavasti mk IV:en hinnat alas. Aina saa haaveilla...
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 100
    1 084
    113
    Mihin sitä virtakatkaisijaa tarvitaan?
    Mulla on ainakin kaikissa 3 canoneissa 24/7 virrat päällä. Onpahan heti käyttövalmis kun kätehen ottaa.
     
  8. Veikko Siipi

    Veikko Siipi Active Member

    214
    104
    43
    M IV:ssä virtakatkaisija on muuten vasemman peukalon kohdalla, valintakiekon alla (tai yhteydessä). Ainakin M II:ssa se oli alhaalla takana. Vähän hankalasti kyllä. Kolmosesta en tiedä mitään.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 100
    1 084
    113
    Mulla on ollut 5D, ja kymppisarjalaisia.
    Nyt on 5D mk2 ja mk3 ja niissä ei oo ollut pölystä ongelmia niinkuin 5D:ssä oli ennen.
    Kaikissa virrat päällä.
     
  10. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    ^Jaa. Mulla on jokusen kerran jäänyt virrat päälle sillä seurauksella, että joka kerta aamulla on tyhjä akku kamerassa - onko niissä siis jokin valinnainen energiansäästöasetus?
     
  11. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Tottahan toki. Ainakin 5D Mark IV mallissa asetusvalikon 2 välilehdellä on asetusvalikko, mistä voi valita sopivan ajan virrankatkaisulle, tai poistaa automaattisen virrankatkaisutilan kokonaan käytöstä.
     
    PKivireki tykkää tästä.
  12. Myöskin Canon EOS 2000D:ssä löytyy valinta automaattinen virrankatkaisu.
     
  13. -jf

    -jf

    17
    0
    1
    Kuvasin jo filmiaikana Canonilla parikymmentä vuotta, ja myöhemmin vielä digilläkin, mutta sitten Nikon meni kennoissa ohi ja vaihdoin. Olen samaa mieltä että kamera on työkalu, ja käsien pitää osua suoraan oikeille napeille. Ellei muotoilu ja ergonomia nykypeilittömissä muutu, niin kauan tämä perinteinen valmistuslinja jatkuu.
     
  14. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    Jaahas, siitä onkin jo kuukausi sitten tullunna esimaku-spesifikeissöniä:
    Canon EOS-1D X Mark III – Kamerat - Canon Oy
    Canon aims to please professionals with the EOS-1D X Mark III

    Eli joskus viiden vuoden päästä ostamassani vaihtolaitteessa sitten täydellinen automaattitarkennus on entistä täydellisempi ja hirvee sarjatulimahis on entistä hirveempi..saapi kortit täyteen entistä nopeammin. Tuo kelvollinen Wi-Fi oli jo itsestäänselvyys, samoin C-log, mutta mahtaakohan tulla täyskenno 4K:ta ja tukea ulkoiselle 4K-tallentimelle?

    Sisältääkö yhden yllätyksen:
    ..kuvataajuus optisessa etsimessä on 16 kuvaa sekunnissa ja mekaanisella tai elektronisella sulkimella jopa 20 kuvaa sekunnissa Kuvaus näytöllä -tilassa automaattivalotuksella ja automaattitarkennuksella.

    Hinta ei ole tiedossa; 1D X Mk II maksaa nyt halvennuksessa 5300€, veikkaan tuon uuden hinnaksi uutuutena jotakin 7800-8300€?

    Uskon pärjääväni vielä viitisen vuotta 1D X MkII:lla.
     
  15. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    ..missähän vaiheessa digikameroita tulee pysiikan ja käyttäjien rajat vastaan: kuinka nopeaksi sarjatuli on mielekästä suunnitella, kuinka suureksi tiedostokoko kasvattaa, kuinka nopeaksi prosessorit saadaan ympättyä..

    Itse ottaisin mielelläni nopeuden ja voiman sijaan uutuuksiin sellaisia toissijaisia asioita kuin IBIS, keveämmät materiaalit, käyttäjäystävälliset ja intuitiiviset Wi-Fi&5G -ratkaisut, entistä kestävämmät akut. Näitä nähdään varmaan sitten joskus peilittömässä 1D X Mk IV:ssä.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 100
    1 084
    113
    Mulla oli filmiaikaan Nikonia, ja D 100:lla kuvasin pari vuotta. Opettelin kuvaamaan niillä ja kaikki toimintojen nimet ja käsitteet opettelin niillä.
    Kun D200 ei tullut, mutta D-satku oli niin kökkö....niin vaihdoin Canoniin, vuonna 2004.
    En oo vieläkään oppiniut mikä vastaa Canonissa matriisimittausta ynnämuuta....en oo koskaan tykännyt Canonin automaattivalotuksesta....siispä säädän nyt R:kin valotuksen käsin. Siihen oon oppinut ja homma on suunnilleen hanskassa.

    En voisi kuvitellakkaan että kuvaisin filmi-Canonilla....monta Nikonin omistajaa oon opastanut Digi-Nikonin saloihin vuosien mittaan, sillä kuvaaminen kyllä vieläkin onnistuis.
     
  17. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    Nysse tuli; 8099 €:lla lähtee. Canonin markkinointimateriaalikuvat tuo jotenkin mieleen 1970-luvun.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Ja sitten vain odottelemaan 1DX MkIV julkistusta, tai ainakin ensin huhuja sen spekseistä... :)
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Se lienee elokuvantekijöille suunnattu spekseistä päätellen ja miksei sporttikuvaajillekin. Hieno peli, mutta melko tyyris ainakin henkilökohtaisen näkemykseni puolesta.
     
  20. PKivireki

    PKivireki Active Member

    722
    31
    28
    Ammattihenkilölle tuo lienee ihan perusteltu hankinta, sillä liisinki on 220€+ALV 24%, 36 kk.

    ..olen ammattihenkilö, mutta pärjään nykyvehkeillä ja laitan 220€/kk. mielummin rahastoon lasikuistia varten. Siellä siemailen calvadosta loppuelämäni.
     
    oka tykkää tästä.
  21. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    No, työkaluksi varsin halpa. Ainakin jos vertaa taksikuskiin, puhumattakaan rekkakuskista. Eivätkä tässä nurkilla paikalliset farmarit taas keväällä saa peltojaan mitenkään kylvettyä alle puolen miljoonan vehkeillä.