Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 18-55mm kittilinssi ei tarkennu af:llä

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana niffe, 18 Lokakuu 2012.

1. niffe

niffe Well-Known Member

13 336
    541
    113
    Heips kaikki optiikkavelhot ja muutkin kaikkien alojen asiantuntijat! Tyttäreni kittilinssi ei enää tarkenna ja on olemassa sellainen riski, että oma 24-105mm zoomini ei ole enää käytössäni/hallissani ennen kuin ongelma on jollain tasolla ratkaistu. Tarkennusmoottori pitää vaimeaa ääntä eli kytkee, mutta mitään muuta ei tapahdu eli ei jaksa työntää. Käsitarkennuksella liikkuu, mutta toisessa ääripäässä rahisee. Lieneekö hammastus tai hihna juntturassa vai onko moottori simahtanut? Onko kukaan purkanut noita ja löytyykö niihin räjäytyskuvia mistään? Objektiivia taidetaan myydä niin halvalla, ettei niitä varmaan kannata JAS-huoltoon kiikuttaa eli ellei sitä saa kondikseen muutamalla eurolla, kannattaa varmaan suunnata nekin juurot uuden obiskan hankintaan. Mitä tuumitte?

2. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38
    Vs: Canon 18-55mm kittilinssi ei tarkennu af:llä

Canon 18-55mm käytetty perusmalli maksaa noin 50€. Kakkos malli noin 70€. Perusmalli kuvan vakaimella noin 80€. Kakkos malli vakaimella noin 100€ tai hieman yli.

Näkyy noita olevan jatkuvasti täälläkin kaupan. Kameratorillakin oli joitain.
    Ei taida huolto kannattaa.

jk

3. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mulla Olyn kittiopiskan zoomausrenkaan alle oli ilmeisesti päässyt hiekkaa ja se jumitti. Mustonen & Laine antoi arvioksi puhdisoperaatiosta 100 €. Ostin uuden 50 €.

4. niffe

niffe Well-Known Member

13 336
    541
    113

Aivan, tuo linssin arvo vs käytetyn hinta tekee huoltopalvelun käytöstä kannattamattoman. Ajattelinpahan vain, jos joku olisi korkkaillut näitä itse ja huoltanut automaattitarkennuksen kotikonstein. Toki minua kiinnostavat myös linkkivinkit sivustoille, joissa harrastajat ovat itse fiksanneet mekaanisia vikoja ja jakaneet kokemuksiaan. EOSin kittilinssi on meidän huushollissa toiminut hienosti yleisobjektiivina ja sillä saa hintaansa nähden aivan hyviä kuvia. Mekaanisesti se ei varmastikaan ole kunnollisten EF- ja varsinkaan L-objektiivien tasolla, mutta jos vika on luokkaa roskaa tarkennusrenkaan välissä, voisin sen avata ja putsata ihan mielenkiinnosta. Suurin epäilys lankeaa kuitenkin sähkömoottorin ylle. Taidan korkata sen jo tällä esipuheella ;)

5. Vs: Canon 18-55mm kittilinssi ei tarkennu af:llä

Kannattaa varmistaa että kameran asetukset ovat oikein - itselläni jostain syystä 18-55 objektiivi ei toiminut automaattitarkennuksella tehdasasetuksilla (muistaakseni ei tehnyt mitään) ja vaihtamalla valikoista tarkennuksen asetuksista toiseksi ylimmän (en muista enää) niin automaattitarkennus lähti toimimaan .. en jaksanut silloin miettiä mistä seikka johtui kun kamera oli uusi minulle ..

6. niffe

niffe Well-Known Member

13 336
    541
    113

Viittaat varmaan kertatarkennus <> jatkuva tarkennus -valintoja. Ei sanottavampaa vaikutusta ainakaan toistaiseksi meidän objektiivissamme.

7. Vs: Canon 18-55mm kittilinssi ei tarkennu af:llä

Näköjään valikoista "Valinnaiset toiminnot (C, Fn)" ja sieltä "Laukaisin/AE-lukitus", niin itselläni:

0:AF/AE-lukitus
    1:AE-lukitus/AF
    2:AF/AF-lukit., ei AE-lukit
    3:AE/AF, ei AE-lukitusta

0 ja 2 --> autofokus tarkentaa
    1 ja 3 --> ei inahdakkaan

.. en tiedä liittyykö jotenkin ohjelmiin, että "vihreällä neliöllä" toimisivatkin, kun itse käytän Av:ta ja en älynnyt testata ..

..edit .. huomasin juuri että tuohon "valinnaiset toiminnot" valikkoon ei pääsekkään kuin Av,Tv,M, P ohjelmissa ja olkoon mikä vain 1,2,3,4 tuosta AE/AF valikosta valittuna niin "vihreä neliö" jne ohjelmilla tarkennus toimii, mutta Av (ja ilmeisesti Tv,M,P) ohjelmalla automaattitarkennus ei toimi 1,3 asetuksilla ..

.. voisi tietysti käsikirjaakin lueskella, mutta noita valikoiden asetuksia ei ole vähempää kiinnostanut tutkia :(