Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Canon 100D ja Objektiivien valinta?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Energy83, 25 Maaliskuu 2014.

    Hankin ensimmäisen järkkärini mallia Canon 100D + EF-S 18-55mm IS STM kittilinssillä.
    Kittilinssi ei mielestäni ole kovinkaan vaikuttava ja kuvanlaadussa myös parannettavaa joten tahtoisin uutta tilalle.

    Uusi linssi tulisi siis lähinnä yleispätevään kuvaukseen (Sisäkuvaus, Potretti, Häät, Hautajaiset, Ristiäiset, Kaupunki räppäily) ja toivottavaa olisi myös kohtuullinen kuvanlaatu

    Olen pähkäillyt seuraavien mallien kanssa:

    Sigma 35mm F1.4 DG HSM Art n. 800eur
    Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art n. 500eur
    Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM  n. 300eur, vanhempi malli, käytettynä löytyy myös enemmän.
    Canon EF 50mm f/1.4 USM      n. 300eur
    Canon EF 35 mm f/2 IS USM    n. 5-600eur

    Muita linssi ehdotelmia?
    Laajakulma linssit?

    Lueskelin että sigman art. sarja on uudistunut mutta kannattaako maksaa 3-400eur enemmän verrattuna vanhempaan 30mm EX linssiin?

    Olen siis aloitteleva kuvailija ja tarkoituksena olisi ostaa kohtuullista rautaa heti alusta alkaen.

    Budjetti olisi varovainen 200-600eur välillä
     
  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    En tiedä mitä olet tehnyt sillä kittilinssillä, mutta oma vastaava on hemmetin hyvä "kittilinssiksi". Jos haluat pitää räppäilykameran pienenä ja ottaa STM-tarkennustuen huomioon, lienee 40mm f/2.8 STM kiva lisä.
     
  2. Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    Jonkun verran olen kittilinssillä kuvaillut ja ei se mikään huono ole kittilinssiksi mutta hankinnassa lisäksi vielä parempaa optiikkaa rinnalle... 2 putkea olis tarkoitus vielä ostaa
     
  3. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    Ihan yleisestä meilenkiinnosta kysyn, minkälaista kuvan laadun parantumista kaipaat?

    Mikä osa-alue kittilinssissä on erityisen ankea? Ongelmakohdan tiedostaminen saattaa auttaa ratkaisun löytymiseen.

    Minkälaisessa formaatissa julkaiset kuviasi? Isoja vedoksia? Osasuurennoksia? Nettikuvia?
     
  4. Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    Kitillä ei tahdo sisällä ja hämärämmässä saada kunnolla ilman jalustaa  teräviä kuvia kun linssi valo ei riitä. Ja salamalla kuvaaminen mielestäni pilaa tai valottaa taas liikaa kuvia. Ulkona ja maisema kuvissa kittilinssi toimii pienilläkin iso herkkyyksillä hyvin kun valoa on saatavana. Pari tuttavaa nikonin omistajaa totesi mulle et hommaa 1.4 tai 1.8 valolla oleva kiinteä linssi niin ei tarvi pelleillä sisällä tai hämärämmässä kuvattaessa, suosittelivat just näitä sigman 1.4sia ja joitain canonin 1.8 ja 2.0 valolla olevia linssejä laadukkaaseen sisäkuvaukseen. Käytän 100dssä av eli aukon esivalintaa enimmäkseen. Myös manuaalilla tulee välillä otettua. Ns. Auto mode haluaa tunkea salamaa pystöön jo auringon valossakin mikä tuntuu ihmeelliseltä. Kuvat muodostuu kortille raw+jpeg ja muokkailen lightroom 5sella sen minkä tulevaisuudessa osaan, lähinnä kohinan poistoa ja valkotasapainoa, ehkä myös terävyyttäkin. Pitkä sepustus...
     
  5. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    Sigma 30/1.4 (vanhempi malli käytettynä alle 200e). Hyvä, skarppi ja valovoimainen objektiivi edulliseen hintaan. Aikoinaan Nikonin croppirungossa oli aika ahkeraan kiinni ja varmaan ne toimii canoneissa kans hyvin.
     
  6. Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    Mun valinnat olisivat:

    Laajakulmat on 100d:n nokalla aika painavia, mutta jos kunnolista kaipaat niin Tokina 11-16mm tai Samyangin 8mm fisu. Tuo fisukin tuottaa normilaajista vastaavaa kuvaa, kun kamera on aivan vaakatasossa. Yhtään kallistamalla alkaa sitten tulla sitä fisuefektiä.

    Itse ottaisin sisäkuvaukseen Sigman 20mm f/1.8  (1.6x cropilla paskin osa kuvasta leikkautuu pois, joten toimii loistavasti ja antaa 32mm vastaavan kuvakulman, joka on aika peruskiva). Tämäkin tötterö painaa, mutta ainakin valovoimaa piisaa. Toinen vaihtoehto Canonin oma EF 20mm f/2.8 USM, joka on sitten kevyt, mutta valovoima on vaan f/2.8.

    Ulkona esim hämärässä puistossa liikkuvia koiria kuvatessa 85mm/1.8 USM tai 100mm f/2 USM
     
     
  7. Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    Kiitokset ehdotelmista, täytyy vilkuilla. Nyt olen etsiskellyt myös käytettynä vanhempaa Sigman 30mm/1.4 lasia. Noissa vaan ollut sitä tarkennus ongelmaa mut riski sekin. Canonin vastaavat lasit maksaa taas hunajaa. Sigma EX 20mm f/1.8 RF DG 600eur ja painaa yli 500g.

    Onkohan 20mm ja 30mm käytännössä eroja kun kuvataan sisällä potretteja, ihmiskuvia tai ulkona satunnaista räppäilyä.
     
  8. Vs: Canon 100D ja Objektiivien valinta?

    On. Kuvakulma muuttuu radikaalisti, mikä vaikuttaa siihen miltä kuvat näyttävät. Itse tykkäsin tuosta 20mm:stä pienikennoisen nokalla, isokennoiseen sen kuvanlaatu ei riitä.