Jou, olen miettinyt leikkokuvatähyslasin ostoa F5 runkoon, mutta mieltä askarruttaa yksi asia; halvemmassa versiossa leikkokuva on vaakatasossa (kalliimmassa se on 45 asteen kulmassa)... eikö tuo vaakataso ole ihan tyhmä? Luulisi, että aika usein kohde on juuri "vaakatasossa" ja mites siinä sitten nopeasti tarkennat... Kuvaako teistä joku kameralla jossa on vaakataso leikkokuvalasi? Tuo vaakaversio maksais sen 30 USD ja 45-asteen kulmassa oleva muistaakseni 60 USD (+ isot lähetyskulut päälle...ne oli kait 35 USD). Niin, manuaalilaseilla olen siis tarkentelemassa.
Mulla on ollut aina leikko vaakatasossa, jos sellainen on tähyslasissa ollut. Niinä yksittäisinä kertoina, kun se vaaka on ollut hankala tarkentaa, olen tarkentanut matalta tai mikroprismalta tai kallistanut kameraa johonkin suuntaan.l Tässä tapauksessa olen säästänyt 30$
Minun F3HP:n tähyslasissa on vaakasuorassa oleva leikkokuva. Hyvin toimii. Hommasin hiljattain myös ruudukolla varustetun täysmattalasin, mutten oikeastaan tykkää siitä ensinkään.
Ja eikö F5:ssä toimi etäisyysmittari MF laseillakin eli vihreä valo syttyy kun on tarkka? Jos niin ei tarvii vaihtaa tähyslasia lainkaan
Toimiihan se vaihtelevasti. esim. 20mm lasilla kuvaaminen on silti ihan tuskaa ellei ole kirkkaat valot. Ei meinaa millään osata päättää milloin se muka on kohdillaan.
puoltoääni viistolle. kokemusta on molemmista ja viisto on huomattavasti helpompi tarkentaa. viistossa leikokuvassa ei myöskään vituta oma saituus joka tarkennuksella ,) kyllä ne tarkennuslinjat on aina joko pysty tai vaakasuorassa ja sitten sitä pitää käännellä kameraa. tällaista apinan hermoista kaveria em. haittasi.
Upeata, löytyi ebay.co.uk:n kautta viistoversio lähetyksineen siinä 60 eur pintaan (uusi tuote siis). Ostinpa siis sen.
Tuo L:ä? Interchangeable Focusing Screens for Nikon F5 E, G ja L yhdessä olisi aika siis elikkä jees. Miust mikroprisma on yleisellä tasolla huomattavasti näppärämpi ja linjoistakin on minusta iloa enemmän kuin leikosta, mutta tottumuskymysyksiä.
Juu, tuo L. Eli Nikoniinkin saa kiinni L-lasia!! Nyt kyllä kuvat paranee... Aikanaan OM-sarjan olympuksilla totuin tuohon leikkokuvasysteemiin ja siihen olen tykästynyt. Ainoa mikä on vienyt voiton siitä on ollut tietty m-leican mittaetsinsysteemi. Makuasioitahan nämä hyvin pitkälti.
Juu, Bronicassa tais olla viisto, ihan ok se oli. Leikot on vähän huonoja kehnommilla valovoimilla..itse ole mikroprismailija
Mun Mamiyassa on viisto-leikko, hyvä/kiva. RB:n merkkitähyslasissa on myös toishyvin toimiva mikroprisma jota ei voi sanoa Selänteeltä ostamani (merkkiä en muista) mikroprismasta. Mamiyan omat tähyslasit ovat valitettavasto himmeitä. Selänteeltä ostamassani on myös hiusristikko, on hyvä olemassa.
Joo, pitäis tuohon 5D:hen katsoa, josko jostain löytäis tuon viistolla leikkokuvalla olevan. Joku firmahan niitä teki lähes kaikkiin runkoihin.... myös niihin, missä ei varsinaisesti ole vaihdettavaksi tarkoitettu tuo tähyslasi.
Mattalasilla kun oppi tarkentamaan, niin ei ole juurikaan leikkoja tai rastereita kaivannut. Tuntuu helpommalta tarkentaa matalla ja sommitella kuvaa samalla. Tosin mattalasin tulee olla hyvä, että sillä tarkentaminen on vaivatonta.
Samaa mieltä Laurin kanssa. Mattalasi ristikolla on braavärkki paitsi ehkä äärilyhyillä polttoväleillä (mutta tarkennuksen meritys vähenee silloin muutenkin). Olosuhteista riippuu, mutta reuraavaksi mieluisin on kyllä mikroprisma, ennen yhdistelmää ja leikkokuvaa. Tottumuskysymys aika pitkälti.
Mun omissa kamoissa ei ole semmoista mattalasia tullut vastaan, että olisin saanut sillä tarpeeksi nopeasti ja tarkasti tarkennettua. Ehkä käyttäjän silmilläkin on suuri merkitys asiaan, toisilla vaan onnistuu helpommin kuin toisilla...vaikka olis ollutkin näöntarkastuksilla.
No RZ:ssa oli mikroprisma ja eipä sillä oikeastaan parin opettelurullan jlk. tullut paljoa ohi tarkennettua. LX:n leikkokuva on kanssa ihan bueno, mutta sais tosiaan olla vinossa ja hivenen kattavampi. Tiedä sitten, kaikilla on onnistunut tarkennukset. Tilasin 5D:hen sen viiva-version, niin saa helpommin linjat suoraan.
Ristikkoa ei ES:stä löydy, olisi kyllä mukava lisä. Tosin ilmankin on pärjännyt. Muutamia kameroita koekuvanneena voinee todeta, että mattalaseissa on kyllä eroja. Hyvällä tarkentaminen on herkkua, huonolla melkoista siirappia.
Kylläpäs muuttui kamera ihan toiseksi kun sai tuon tähyslasin. Tarkennus on nyt todella helppoa kaikilla laseilla. 20mm lasilla ei aikaisemmin voinut tarkentaa ollenkaan alle kahden metrin ilman että kuvaaminen oli aivan arpapeliä (tai linssin etäisyysmerkintöjen tuijottelua)...lasin vaihdon jälkeen homma toimii paljon paremmin kuin se kuuluisa junan vessa! Hau!
Itse en ole 45 asteen viistoleikkokuvasta koskaan oikein pitänyt. Vaakamallisellakin pärjäsi hyvin, kunnes törmäsin tällaiseen. Eli pysty- ja vaakaleikkokuva samassa lasissa. Se on yksinkertaisesti paras ja toimivin ratkaisu, uskokaa pois Harmittavasti omani on EOS650-rungossa, jolla on kohtuullisen vähän käyttöä.