Mitä kombinaatiota suosittelisitte jos esimerkiksi 6x6 koossa tavoite olisi luokkaa 40-50mm (maks 60mm) laajis? Käytetyn (setin) hintataso maks 500€, ei tarvitse välttämättä olla vaihto-objektiivilla, mutta mielellään sekä 120, että 220 filkoille sopiva. Filmikasetilla tai ilman, pääasia olisi, että objektiivi piirtäisi kunnolla edes himmennettynä - liikkuvia kohteita ei ole tarkoitus kuvata ja matskunakin ilmeisesti vain mv (jos ei sitten innostuta diasta). Tarkoitus on "luoda" digitointisysteemi digijärkkärillä ja hyvällä makro objektiivilla ja jos sellaisen rakentaminen onnistuu, niin kokeilen ensin vanhoilla negoilla ja dioilla, jos sekin onnistuu, niin kuvaan uusia negoja Yashica Matilla, ja jos sekin menee "läpi" oman arvostelun (filmin kehitys "alihankintana"), niin tuollaisen laajakulmaisemman systeemin hankinta voisi alkaa kiinnostamaan;-)
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Tuo: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,71760.0.html Menee budjettiin ja kaupan päälle tulee vielä normaali.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Arvaa vaan joko tuota jo katselin, mutta kun "prosessi" on vielä kesken ja kiire ei ole, eli haluaisin mielipiteitä noista 6x6 ja 6x7 laajisten laadusta hieman laajemmin, jotta voin tilanteen tullessa oikeaksi katsoa niitä todennäköisiä kohteita.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Kun kerran otsikon mukaan 6x7 kelpaa, niin miten olisi Mamiya RB67 ja siihen 65 millinen? Sopinee budjettiin ja lasi piirtää hyvin http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/sets/72157627512028029/ Ebay-on noita pullollaan.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Ei taida nontaa vaihtoehtoa jäädä. Tuo hinta on käytännössä pelkkä laajiksen hinta. Runko ja normaali tulee kaupan päälle.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Olet täysin oikeassa, mutta ratkaisua en nyt tee, ei edes ole varaa juuri nyt. pentaxin 6x7 on aina ollut haavenani, mutta ensin pitää selvittää tuo digitoinnin laatu ja sen riittävyys. Myös tulosteiden laatu on selvitettävä, en halua vain saada keskikoon negojen digitointimahiksen onnistuvan, myös itse lopputuloksen laadun pitää olla ok jotta tähän innostun. Tarkoittaa mv negojen osalta kuvia jotka näyttävät filmiltä analogisesti tulostetuilta. Voi olla toivoton tavoite, mutta siksipä mennäänkin oikeassa järjestyksessä, eli ensin rakennan digitointijutskat kuntoon (A700 ja siihen kunnon 90-120mm makro, tai K100D Super ja siinä normaaliobjektiivi palkeessa nurinpäin kiinni) ja sen jälkeen kokeilut vanhoilla 6x6 filmeillä ja doilla. Jos nuo onnistuu tuottamaan ok jälkeä, niin innostus laajakulmaisempiin kuviin kasvaa kummasti. Vaikka vekotinhulluus onkin korkea, niin nyt pidän asiat "projektiaikataulun" järjestyksessä. Pentaxin 67 on yksi yleisimmistä keskarikoon rungoista, sitä vastoin 45mm F4 on loistava lasi testien mukaan, ja minua suuresti kiinnostava. Mitä kombinaatioita te suosittelette Hasselilla, Mamiyalla, Bronicalla jne? Ihan vaan tulevaisuutta ajatellen, filmiperillä varustettuja runkoja voi tietysti käyttää monipuolisemmin eri filkoilla ja jopa Polaroid perillä, oisko joitain jopa mahiksia varustaa digiperillä?
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Eikö tässä nyt olla menossa perse edellä puuhun? Jos on valmiit negat ja haluaa kuvat paperille niin siitä vaan vedostelemaan.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Voihan noihin moniinkin laittaa digiperiä. Sitten toki puhumme eri hintaluokasta. Vanhoja PhaseOne-periä Hasseleihin näkyy liikkuvan alle tuhannen taalan ja ne ovat halvimpia helposti löydettävissä. Siihen sitten lisäksi rungon ja lasin ja muun sälän hinta. Tyypillisesti nuo ovat noin 20 megan periä, paljonko sellaisesta kannattaa nykyään maksaa? Kun kerran et ole laittamassa kelvollista keskikoon skanneria, tuntuu marssijärjestyksesi järkevältä, kannattaa varmaan todellakin ensin rakentaa hyvin toimiva digitointizydeemi ja sitten arvioida kuvaushankinnat.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Digillä digitointi on vähän sellasta puuhaa, että miksi ei suoraan kuvaa sillä? siis sähän saat lopputuloksena vielä sitä digiruutua pienemmän ruudun? eihän siinä ole yhtään mitään järkeä.. varsinkin jos meinaat siis printtejä tehdä. Kyl sitä tarvii aika hyvän skannerin että filkkakuvaamisessa on järkeä, ellei sitten vedosta pimiössä. Laita mielummin toi 400e skanneriin ja osta 100e keskari.. saat paljon paremman tuloksen kun tolla 500e keskarilla ja digikamerareprollas. Digikamerassa on parikin asiaa joita skannereissa ei ole, esim. AN filtteri ja värimatriisi. Sen lisäksi se kennon on pieni, kun taas skannerissa se on koko negan "kokoinen". Sen ymmärtäisin jos kuvat olis tarkotus tehdä nettiä varten, mutta jos printtiä.. ei mitään järkeä. Printtiä varten tarvitset niitä megapixeleitä, tai muuten sä interpoloit sitä jo valmiiksi heikkolaatuista tiedostoas. Mutta jos meinaat oikeasti digillä digitoida negoja, duunaa siitä härvelistä sellanen että saat kuvattua negan osissa... esim. 6 osassa josta sitten photarin antaa yhdistää kuvan. Tohon tapaan hommassa vois olla jotain ideaa.. tähän tarkotukseen tarvis/sopis varmaan macroa paremmin "flat field" linssi.. eli jonkunlainen reprolinssi jotta ne palaset on hyvin kohdistettavissa.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Jos pitää olla laajakulma Hasseli niin se on sitten SWC. 500€ ei kyllä riitä edes kuolaamiseen. jk
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Pystyyhän se pikkukennokin aika hyvään minkä näkee siitä kuinka huonoa samoin syntyy kinofilmistä.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Yleisyys ei ole huonouden merkki rungolle. Objektiivivalinta halutun kuvakulman mukaan. Esimerkiksi Hasseliin on yleisiä laajakulmia 40, 50 ja 60mm ja jokainen on hyvin erilainen kuvata. En ole koskaan tajunnut että voisi valita objektiivin jollain muulla perusteella. Ja hah, kuulemma 40mm on 'huono'. Aivan loistava se on, laidasta laitaan ja täydellä aukolla: http://www.16-9.net/lens_tests/pentax645_fa35mm.html Toki se SWC (38mm Biogon) on sitten maailman paras.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Noh... tosi hyvät maksaa paljon, esim Mamiya 7 + 65mm/50mm tai Mamiya6 + 50mm... ja hasselivaihtoehdot.. halvemmassa päässä on vaikka kieviä ja pentaconia ja ddr/neukkulaseja, mutta niissä on omat juttunsa... Sitten on vielä Bronica S2/S2a ja siihen vaikka Nikkor-O 50/2.8. Mulla on sellainen lasi sattumoisin myynnissä, mutta olen sen verran huono myyntimies, että sanon lasin piirron olevan Mamiya-piirtoon tottuneelle joskus pettymyksiä aiheuttava. Joskus, mutta ei kyllin usein, tulee kyllä tosi hyvääkin eli ehkä lasia pitää vaan himmentää tarpeeksi. Boonusta kuitenkin siitä että on suhteellisen valovoimainen lasi noin laajaksi
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Tämä alkaa jo harmittamaan että meni ohi: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,72942.0.html
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Miksi 65mm? Siis "kolmevitonen". Oli rajattu maksimi 60mm. Toisaalta myös 40mm kiinnosti ja siinä on kyllä huima ero 60 milliin.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? 50 on pehmeämpi. Voisi budjettiin mahtua myös hasseli 500 c tai cm ja hasselin 50 c *t. Ja tietysti siksi, että 35 mm on ylivoimaisesti paras polttoväli kaikista. T Jukka
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? Onhan ne tylsiä järjestelmiä, jos vaan pari hyvää objektiivia löytyy. C kuitenkin ehdotti satasen keskaria, mikä on mielenkiintoista mitä laajiksia siten löytyy.
Vs: Mikä kamera/laajakulmaobjektiivi 6x6 tai 6x7 kokoon? MIR 26B, 45mm 6x6 laajis & kiev 60 runko.. mut sen mitä oon näistä kyselyistä huomannut. Niin lopulta päädytään leicaan tai hasseliin Mut se mitä yritin vihjata on, että skanneri on se tärkein juttu jos meinaa kuvata filmiä vedostamatta. Se on se heikoin linkki... linssien piirtoerot ei ole niin suuria kuin skannereiden tasoerot. Paska skanneri aiheuttaa paljon enemmän turhaumaa kuin huonompi linssi. Tosta voi kattella noita linssien piirtoeroja, jos vain piirtokyky kiinnostaa: Medium Format Cameras - Testing Lenses