Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Sorvaajia?

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana c, 15 Heinäkuu 2019.

  1. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Tietääkö kukaan missä saisi teetettyä pientä sorvaamista, tässä ois kyse linssi sovittimen pienestä muutoksesta. Tai jos joku täällä omaa pienen sorvin ja olisi kiinnostunut ton tekemään. Ton pitäis olla aika yksinkertainen homma, jos vain olisi kone..

    Sovittimen reunaan pitäisi sorvata noin 3mm leveä ja 1.5mm syvä ura, ja samalla ottaa reunasta joku 0.5mm poies.
     
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 988
    629
    113
    ^ Periaatteessa on yksinkertainen homma. Joskin, jos sovitin on kovin hentorakenteinen, sitä ei voi suoraan kiinnittää sorvin istukan leukojen väliin, vaan pitäisi kiinnitystä varten tehdä ”jigi”.

    Arvaanko oikein, että homma ei saisi maksaa juuri mitään? ;)
     
    L and Scape tykkää tästä.
  3. c

    c Well-Known Member

    5 326
    97
    48
    Kyllä mä voin jotain maksaa, ja sovite on aika jykevä.. tossa on hyvin tilaa sorvata ja kiinnittää. En usko että vaatisi mitään kustom jigejä... mikäli olisi sellaiset leuat jotka saisi kiinni putken sisäpuolelle.
     
  4. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Monissa kaupungeissa on näitä nuorten, työttömien, kaupunginosien ym. työpajoja, joissa tuonkaltaiset voi olla helpoin teettää tai käydä itse tekemässä, jos muuten ei löydy.
     
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 988
    629
    113
    ^^ Niissä sorvin istukoiden leuoissa on sen verran voimaa, että helposti sovitteeseen jää niistä vähintäänkin jäljet. No, enpä tiedä ko. sovitteen mitoista, mutta jos viimeisen päälle huolellista työtä haluaisi tehdä, niin itse ainakin tekisin sen ”jigin”.

    Minulla olisi kone käytössä, mutta tällä hetkellä kesälomalaisena ei ole kovinkaan korkea motivaatio lähteä kirjaimellisesti sorvin ääreen seisomaan, ainakaan sellaisella hinnalla, jonka todennäköisesti suostuisit hommasta maksamaan. :)

    Olisikohan kamerahuolloilla ko. koneita? (Ainakin jo edesmenneellä Kauko Tannerilla oli useitakin sorveja).

    Myös ammattikouluissa voi yleensä edullisesti teettää tuon tyyppisiä töitä. Harmi vaan, että ovat nekin juuri nyt lomalla.
     
  6. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Ei tätä kannata harmitella, sosialistinen maailma ja hyvinvointi kestää oikeasti toisten työläisten elämän ja molemmat. Jäsen C on monesti ollut sitä miltä ja luulisi olevan jatkossakin, kapitalismin jyrkkä "heti mulle nyt" ei häntä voi haitata! Hän malttaa odottaa kunnes työläiset ovat taas lomien jälkeen sorviensa ääressä!!
     
  7. kuvvooja

    kuvvooja Active Member

    340
    164
    43
    Ammattikoulut ottavat mielellään oppilaille harjoitustöitä. Tietokoneohjatulla sorvilla hetkessä syntyy.
     
  8. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Mä voin sorvata. Kiire ei saa olla... Tuo menee jonkun toisen homman ohessa hyvin.