Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

C-41

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Valkoinen Vitja, 23 Helmikuu 2009.

Eksyin myyteistä, allegorioista ja tälläkin palstalla esiintyneistä "C-41 kotikehitys on tyhmää" -väitteistä huolimatta kokeilemaan moista, ja olin sangen tyytyväinen lopputulokseen.

1. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18
    Vs: C-41

ei kyllä valittamista!!

2. Vs: C-41

Niinhän se on tyhmää nykyään ylipäätään kuvata filmille, kun digikameralla saa niin paljon helpommin kuvia.. ;)

Nää on hienot, olisin minäkin tyytyväinen jos saisin omasta pikku pimiöstäni irti tommosia värejä.

3. Ilkka989

Ilkka989 Member

477
    0
    16

Haluatko avata vielä vähän prosessia:

-Millaiset olosuhteet sulla on kehittää filmejä? (Ajan takaa: voinko minäkin alkeellisissa olosuhteissa kehittää filmejä C-41-prosessilla helposti?)
    -Mitkä mömmöt käytössä?
    -Kuinka tarkkana siinä sitten pitää olla?

Itse rullaan omat mv-filmini spiraalille polvillani saunan lauteilla. Kehittääkseni filmit siirtelen vauvan hoitoalustan hoitopöydältä, potkin potan pois tieltä ja tuhlaan ihan liikaa vettä säätäessäni vessan pienessä lavuaarissa nestemääriä ja lämpötiloja kohdalleen.

Jep, täällä haasteet otetaan reikäpäisesti vastaan.

4. Vs: C-41

Suurpiirteisesti:

Olosuhteet ovat hyvinkin alkeelliset - vaativat lähinnä puhtaan keittiönaltaan ja vähän tilaa ympäriltä.  Altaaseen tarpeeksi kuumaa vettä (~45C), purnukka ja litkut purkeissa altaaseen kellumaan. Kehityksen aloitan, kun purkeissa olevan litkun lämpötila on n. 38.5 - 39C. Tässä pitää lähinnä huomata se, että ympärillä oleva vesihaude ei välttämättä vastaa lämpötilaltaan purnukoiden sisällä olevan nesteen lämpötilaa. Ja sitten vain prosessia seuraten kehitys loppuun.

Filmit purkitan vessassa, koska se on ainoa paikka jonka saan täysin pimeäksi. Kehitteenä väriprosessissa olen käyttänyt Tetenalin C-41 -kittiä. Litran setistä pitäisi riittää n. 12-20 filmiin potkua. N. 10 filmiä kehittäneenä en ole huomannut suurempia variaatioita (jos mitään) jäljessä, joten en ole kokenut prosessia kovinkaan herkeäksi - kunhan seuraa vain annettuja aikoja ja pitää lämpötilan suunnilleen siellä päin n. 1:n C:n tarkkuudella.

5. Vs: C-41

Hyvännäköistä jälkeä olet saanut kotiprosessilla! Vedostiko nuo kuvat vielä paperille vai veitkö loppuun digipimiössä?

Vähän off-topic.. Tiedätttekö mitään muuta kotimaista paikkaa, Telefoton lisäksi, mistä sais tota Tetenalin C41-kittiä? Oon sieltä tilannut muutakin kamaa, mutta ei aina haluttais maksaa 10 euroa postiennakkoa...

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kommentoinpa tätä C-41 prosessia:
    Homma on paljon helpompaa, eikä ollenkaan niin tarkkaa kuin monesti väitetään. Negatiiviprosessi antaa anteeksi melko paljon, koska kuva jokatapauksessa vielä "vedostetaan" eli skannataan tai sitten vedostetaan pimiössä, jolloin pienet värivirheet korjautuvat väkisinkin. Tämä alkuun rohkaisuksi, kannattaa ainakin kokeilla. Rahaa säästyy, eikä ole riippuvainen labrojen aukioloajoista tai aikatauluista.

En usko että Tetenalin kittiä kovin moni paikka varastossa pitää, mutta ehkä se lähiliikekin voisi saada tilattua jotain kautta(?). Tampereen Foto-Hertelliin kuulemma on ainakin pystynyt RA-4 (värinegatiivin paperivedostus) -kemikaaleja tilaamaan. Ehkä myös kannattaa harkita Saksanmaalta tilaamista, etenkin jos muitakin tarpeita samalla kertaa hoitaa.

Itse olen kehittänyt värinegatiiveja sekä Jobon CPP-2 -prosessorin avulla että ihan vain lavuaarissa, eikä ainakaan lopputuloksessa eroa ole. Useampi kaverikin on noita kehitellyt ilman sen kummempaa automatiikkaa. Hyvin tuo C41-prosessi kestää pienet heitot ja prosessi ei kamalasti mustavalkokehityksestä eroa paitsi lämpötilan suhteen. Huuhteluita tosin kannattaa väliin lisätä ja hapan keskeyte lienee suositeltavaa, varsinkin kun noita kemikaaleja yleensä käytetään useamman kerran samoja.

Nuo Tetenalinkin kemikaalit säilyvät myös yllättävän hyvin (paljon paremmin kuin varoitellaan), kunhan ilmat puristaa mahdollisimman hyvin pois...

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Erinomaisia sävyjä kuvissa. Olen katsellut kuvia monta kertaa.

Vaikka pohjimmilta olen B&W -mies, täytyy myöntää että hieman tämä C-41 touhukin kiinnostaa. Jos kesällä vaikka yrittäisi pitkästä aikaa valottaa vähän värifilkaaa, ihan vaihtelun vuoksi. Moni, Frank etupäässä, on kehunut prosessin helppoutta. Ja kai sen negaskannerinkin joskus täytyy hankkia.

Onko kellään kokemusta Jukan myymästä Rollein C-41 -kitistä? (Teksti kopsattu www.123prolab.com).

ROLLEI C-41 Kit 1 litraa varten (12 filmiä) Värikehite A+B+C- Starter-valkaisukiinnite A+B ja Stabilaattori sisältäen suomenkieliset ohjeet ja turvallisuustiedotteet .......€ 39,-

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Telefotosta litran Tetenalia saa 25 eurolla. En osaa sanoa mitä eroja noissa on, mutta Tetsku on toiminu hyvin ainakin. Samat osat siinä ainakin on.

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Tykkään kyl. Tekniikasta en sano yhtää mitää, koska sillä oo mitään välliä mutta kuvat on suominykytaidetta. Jes, hyvä o sommitteluineen. Vaikka siis suominykytaide ei kaikki mun makuun hyvää olekaan.

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Hyvin sujuu neliöformaatin sommittelu!  Sen huomaa siitä, että vaikka kohteissa ei ole "paljon mitään", kuvissa on.  Tämähän se valokuvauksen taika onkin.  Tai myös taito esittää: kuvaparin värit keskustelevat hyvin keskenään.

Minullakin on suunnitelmissa C-41 kotona - vähintäänkin keskikoolle tai laakalle.

11. Samit

Samit Member

189
    0
    16

Muutama satsi on tullut kehitettyä kylppärissä tuolla Tetenalin setillä. Eipä tuo vaikeeta ole, kunhan pitää lämpötilan edes suunnilleen sopivana. Haittaakos Vitjaa jos lyön tähän oman kuvan näytille?