Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

C-41 stab: köhnää / kasvustoa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 1 Marraskuu 2012.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Mulle kävi jo toistamiseen näin.

Nyt 4kk ikäisen Tetenal C-41 kitin stabiin oli ilmestynyt "jotakin". En osaa sanoa oliko kyse jostakin bio-kasvustosta vai kemiallisesta reaktiosta. Kuitenkin sellaista mun silmiin vähän homekasvuston oloista siellä pullossa lillui.

Aiemmin on käynyt sama, silloin Rollei Digibase -kitin stabille. Se stabi oli useamman kuukauden ikäinen.

Molemmissa tapauksissa stabi on tehty akkuveteen ja säilytetty 1,5 litran vichy-pullossa.

Hassua sinänsä, E-6 stabit ovat pysyneet kunnossa. Onko näissä joku perustava ero?

Niin, ja onko kukaan muu onnistunut kasvattamaan stabiin mitään erikoista?  ;D

2. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: C-41 stab: köhnää / kasvustoa?

Mun mielestä se stabi on täysin samaa kamaa e6 ja c41 prosessissa.. ei se töhnä taida mitään haitata. Mulla on joku hämärä mielikuva että sellasta on joskus näkynyt. Ehkä tietty jos jää filkkaan kiinni.. mutta se varmaan kasaantuu pohjalle jos antaa olla, niin voi sitten kaataa sen matskun missä sitä ei ole.

Kauanko nää käyttöliukset muuten on säilyneet ihmisillä? Mä nyt yritän jotain systeemiä tässä itelle kasata, duunasin litran jonka laitoin yhteen 500ml pulleen ja toisen 500ml kahteen 250ml settiin ja jääkaappiin. Noi setti koot on sen mukaan mitä käytän, käytän aina 2x yhden setin ja dumppaan sitten. Mulla on sellanen kuva että käyttöliukset säilyis hyvinkin hyvin, ja pitkään.. onko tässä perää?

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mun kokemus on, että ainakin C-41 säilyy "pitkään" (paljon yli 6kk), ja menee E-6 myös.

Mutta... Näitä on vain skannattu. Diat ovat vielä olleet ok valopöydällä - mutta aiheena maisema. Ja se taas ei ole kovin kriittinen värivirheille.

Tiedä sitten kuinka pian virheitä alkaisi näkyä jos vedostaisi värinegaa tai vähän seurailisi omaa prosessiaan ottamalla joka rullaan / silloin tällöin laakaan jonkun väritargetin mukaan....

4. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Biologinen kasvusto on toki mahdollista formaldehydin keinovalikoimasta poistumisen myötä.

5. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Mä olen jotain noita itekehitettyjä negoja vedostanut, ja se on kyl helpompaa kuin skannaus värivihreiden puolesta.. samoin oli ilfochromen kanssa. Eikä ne mun negat ollut täysin oikein kehitetty, tais olla vähän ylikehitystä...

6. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

4x5:sen kanssa tollanen 1litran tetenalin setti on kyl aika riittosa, sillä kehittää 80 ruutua... aika kiva määrä! Just tesmasin ekat 20 ruutua 250ml kehitemäärällä. 10 kerralla ja samat kemiat uudestaan 10 ruutua.

7. Vs: C-41 stab: köhnää / kasvustoa?

Kotona laitoin STABin pois kun oli sellainen kasvusto myös siinä, lasi pullossa oli ja akkuveteen tehty.
    Nyt sitten kun tulen opiskelukämpälle, niin oli viikonlopun yli limupulloja likoamassa jossa vesijohtovettä (turku) ja tippa fairya. Yhteen pulloon oli 3pvän aikan ilmaantunut pahempaa, mutta samanlaista "kasvustoa", muissa likoamassa olleissa pulloissa on myös lievästi samanlaista (kaikissa korkki tiukasti kiinni ja täysiä, vain veden happi mukana).

8. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Laita muutama tippa hypokloriittia, niin pöpöille tulee noutaja.

9. Vs: C-41 stab: köhnää / kasvustoa?

Banaanilaaksosta saatu nyt kunnon ohjeet tähänkin "ongelmaan", nyt osataan väistää tämä.

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Banaanilaaksosta? Google Maps ei löytänyt Banaanilaaksoa, mutta jäi vilkuttamaan banaanivaltio Suomen kohdalle... no mistä näitä "ratkaisuja" löytyy?

11. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Mulla on noin kaksi kuukautta vanhat Rollei-kitin litkut stabeineen sekoitettu Rymättylän (Naantalin)  vesijohtoveteen - taitaa olla samaa vettä?  Kitin kapasiteetti on täyttynyt ja viikkoja ovat seisseet tuossa.  Äsken tarkistin stabin:  ei mitään silminnähtävää vikaa.

Mitkäs ne JW:n vinkit sitten oikein oli - miksi ohjeita panttaat kun kerran vaivauduit asiasta ilmoittamaankin?  (Niffe, katso)

Tuo "vain veden happi" on hyvin vaihteleva määrä.  Kun putkistossa on paine, on siinä myös liuenneena runsaasti ilman kaasuja.  Se kestää ainakin vuorokauden avonaisessa astiassa vapautua - sekoitus ja ilmastus nopeuttaa.

12. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Täh? Putosin aika huolella kyydistä, mutta laita sitä Valintatalon kotitaloustarvikehyllystä löytyvää Natriumhypokloriittia loraus stabiin tai muuten pikku pöppiäiset syövät filmisi pidemmässä juoksussa. Valkaisuun tai muuhun happamaan sitä ei voi yhyttää, koska siitä vapautuu klooria.

13. Vs: C-41 stab: köhnää / kasvustoa?

Sori, unohtui kirjoittaa tuohon aiempaa viestiin se asiakin, en minä niitä panttaa, inhimillinen unohdus vain mutta taas siitä tuli elämää isompi mörkö täällä.
    Ihan vain keität veden, sitten tarvittaessa jos on jotakin, niin kahvisuodattimen läpi niin jää ne roinat sinne suodatin pussiin.

14. Mirrored

23 779
    749
    113

Auttaako jos suomentaa banaani=banni=jäsenen sulkeminen ulos foorumilta? 

Mahtaako puhdistusaine Klorite olla turvallista?  Siinä on muutakin.  Klooriyhdisteistä vapautuva hyvin aktiivinen  kloori ei jää olemaan vain haihtuu, joten siinä ei voi olla kyse säilöntäaineesta vaan elämän tappamisesta kerran.

Formaldehydi olisi tietenkin kova sana.  ;D  Mutta peruslähtökohta pitäisi olla oletus, että nykystabeissa on ennen käytetyn formaldehydin korvaaja-aine filmiä säilytyksessä suojaamaan ja on kumma (tai ikävää) jos se riitä.

Hui, mörköjä ja noin suuriakin. Ei kai nyt sentään.  Mutta kiitos tiedosta.

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hohhoijaa, niinpä tietysti. Hetken jo epäilin, että nyt se Tetenaali on dilkannyt teille banaanihappokeskeytettä ;) Oikein käytettynä kloriitti on varmasti turvallisempaa kuin formaldehydi sekä sinulle että sinun filmillesi. Usko pois vaan.

16. Mirrored

23 779
    749
    113

Annoit ymmärtää että se toimisi filmin "säilykkeenä". Tai niin ainakin juttusi tulkitsin. Minun tietoni mukaan (akvaarioharrastuksen kautta) kloori ei toimi siten, vaan sen aseptinen toiminta perustuu klooriyhdisteen vesiliuoksesta vapautuvaan (vapaaseen) klooriin (kaasu). Joten saat kyllä perustella, onko estääkö se todella filmille säilytyksessä syntyvää kasvustoa.

Niistä mahdollisista muista aineista, hajusteista ja pesuaineista (?) sen kysymyksen turvallisuudesta filmille esitin.  Täällä foorumilla kun on saanut kuulla esim. mahdollisesta Fairyn sopimattomuudestakin kostutusaineena.

17. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Ei se mikään varsinainen säilöntälisäaine ole, mutta se köhnä siellä putelissa on levää ja leväperäisen stablan käyttö puolestaan heikentää negatiiviesi säilyvyyttä. Lähtökohtaisesti siis myrkytämme biologisen kasvuston ennen kuin se tekee selvää negoistasi. Muun lisäaineistuksen määrää sinun ei tarvitse talouskloriitin osalta murehtia, sillä sitä ei ole. Tempaise puteli auki ja ota kunnon snifut, jos en muuten saa sinua vakuuttuneeksi. Fairy on sitten luku sikseen, mutta se ei liity tähän problematiikkaan.

18. Mirrored

23 779
    749
    113

Perusasia on että myrkytys vain tappaa, muttei puhdista.  Ja missä on ravinnetta, on siellä myös yksi tärkeä edellytys eliöiden elää jossain vaiheessa.  Kukaan ei voi steriilisti säilyttää negojaan.

Kodakin vanhempaa formaldehydipitoista stabia muuten jotkut maailmalla vielä käyttävät.  Sitä olen nähnyt ebayssa jenkkimyyjillä edelleen.  Se kuulemma käy nykyfilmeillekin, mutta uudet stabit eivät käy vanhoille filmeille. Muutos oli muistaaksen i joskus vuosituhannen vaihteen paikkeilla.

19. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

No hyvä. En tiedä, mitä ajat takaa, mutta tapetaan ne negatiiveja jäytävät mikrobit nyt ensin ja murehditaan kuolleiden mikrobien aiheuttamia tahroja sitten toissijaisesti :)

20. Mirrored

23 779
    749
    113

Ota vain lauseet lauseina.  Ei se sen monimutkaisempaa ole. Tässä mitään ajeta, kuin selvyyttä ja totuutta, kuten aina.