Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Itse kyllä pesen joka vaiheen välissä 38 asteisessa vedessä 3 minsaa, näin uskon säästäväni liemien käyttöikää...
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Oho, pitääpä ens kerralla kehitellessä muistaa tuo 4 min huutelu. Heh.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Voisiko joku vaivautua listaamaan kehityksen kulun? (Digibase kitti eli erilliset fix ja bleach.) Ja vielä jatkokysymys. Onko kehitysajan pidentämisestä hyötyä sitten kun kehitteellä on kehitetty paljon filmejä? Entä miten on kiinnitteen ja valkaisun laita tässä suhteessa?
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Kehityksen kulku löytyi: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,63607.msg522981.html#new Ja prässäämisestä löytyi myös tietoa, vaan muuten tuo jatkokysymykseni on vielä auki.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Miten on bleachin ja fixin aikojen kanssa, onko tarkkaa? Ohjeessa on esim. 3 Min. - 4 Min 20 Sek. (32 - 40°C) ja 6 Min. 25 °C. Voisi päätellä että 3min 40 asteessa ja 4min 20 sek 32 asteessa. Vaan kuinka se on - voiko liika olla liikaa?
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Ei valkaisu- ja kiinnitysaika nyt niin sekunnin päälle ole, kunhan ovat riittäviä. Jos filmiin jää metallista hopeaa, se on lähes mahdottoman jyrkkä kopioitava, niin valkaise ja kiinnitä uudelleen. Samoin maitomainen kiinntteessä jäänyty hopea vaan uudelleen kiinnittämällä veks. Terv. Niffe
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Minäkin olen kokeilun kautta päätynyt tuohon samaiseen 6:30min blixiin (Tetenal suosittaa 4min blixiä). Outoa, että standardoitua prosessia koskeva ohjeistus on keskenään näin ristiriitaista.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Tetenal oli aikoinaan teollisuuskemikaaleissakin se eniten pihalla oleva yhtiö. Käyttivät paperikemppareissa optisia kirkasteita, kun niiden kierrätettävät kemiat eivät poistaneet kaikkea kuvahopeaa. Joka tapauksessa valkaisun ja kiinnityksen osalta kriittistä on riittävä aika. Erityisesti valkaisun ja kiinnityksen yhdistelmätuotteita käytettäessä.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? No onko tarkkaa? Ohjeessa käsketään käyttämään 49 asteista vettä kehitteen sekoittamisessa. Fill the measuring cylinders for color developers with tempered water. Add color developer part A concentrate and stir to mix developer and water. Add color developer part B concentrate and keep stirring. Add color developer part C concentrate and keep stirring. Add color developer starter concentrate and keep stirring. Add tempered water to make up to the final volume (see chart) and stir. (Bleacherin ja fixin sekoittamisessa 35-40 asteista. Stabin tekemisessä 32-40 asteista.) Heitetäänkö ko. ohjeet mäkeen vai onko tässä jotain huomioitavaa? www.macodirect.de/download/C41_InstructionManual.pdf (Mun vesi tulee 20 litran kanisterista. Turhaan en viitsisi lämmitellä sekoitusvettä.) (Maalaisjärki sanoo että ohje on väärä ja vesilios yleensä veteen kuin veteen sekoittuu. Mutta pirustako sitä tietää tasan varmasti näistä minulle uusista kemioista.)
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Kehitteiden sekoittaminen lienee parasta tehdä tuon ohjeen mukaisesti noin 50C veteen. Suurinpiirtein tuon lämpöistä vettä saa ihan hanasta. Sitten itse tuohon Macon kehitysprosessiohjeeseen, eli otsikko "PROCESSING". Siitä puuttuu joitakin kohtia jotka olen itse lisännyt ohjeen päälle. Laitan omat muutokseni tähän mutta älköön kukaan luulko että olisin C-41 prosessin asiantuntija. Kohta 1. Pre Soaking: - Jätän tämän tekemättä, mutta sensijaan laitan tankin + filmin kellumaan ja temperoitumaan haudeveteen kehitteiden kanssa. Kohta 2. Color Developer: - Ruksaa yli kaikki muut kehityslämpötilat paitsi 37,8C +/-0,3C. - Lisää kehitysaikaa 15sek joka neljännen rullan kohdalla kehityskemikaalin kulumisen vuoksi. Kohta 3. Bleach: - Muuta bleachin ajaksi 6:30min. - Ruksi yli muut kehityslämpötilat kuten edellä. Bleach on sopivan lämpöistä automaattisesti koska se temperoituu haudevedessä kehitteen kanssa samanaikaisesti. Kohta 3.1. Lisää noin 2min pesu tähän väliin. Kohta 4. Fixierbad: - Alleviivaa fiksausaika 6:30 min ja yliviivaa kaikki muut ajat - Fiksausaikaa tulee myös kasvattaa kun kemikaalit kuluvat Kohta 4.1. Kunnon pesu tähän väliin. Ainakin kolme-neljä vaihtovettä ja minuutin heiluttelu joka vedessä. Kohta 5. Stabilizer: - Kaada stabi erilliseen muoviastiaan ja annan filmin lillua stabissa reilu minuutti. Vaahtoavaa stabia en itse laita kehitystankkiin mutta jokainen tehköön omat ratkaisunsa. - Pese kierukka tarkasti kuumalla vedellä kehityksen jälkeen. Näin kun toimii saa aikaan aika tasalaatuista kehitystä ja ainakin Digibasen kitin kemikaalit riittävät yllättävän pitkään.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Tarkkuusteemaa: Laitoin 740ml viivaan 15 asteista vettä 1000ml:n muoviseen mitta-astiaan ja kun se oli lämmennyt 38 asteiseksi vesihauteessa, pinta oli 730ml kohdalla. Näin vaikka vesi laajeni lämmetessään. Yksi kolmesta tähän hätään löytämästäni lämpömittarista näytti suunnilleen samaa kuin elohopeakuumemittari noissa noin 38 asteen lämmöissä Toinen asteen enemmän ja toinen puolitoista.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Oliko sulla litran satsi? (Tuohon ajanlisäykseen ainakin koko vaikuttaa.) Seurasin ohjeitasi. Oli sen verran sumean näköistä Ektar 100 120-nega että otin vielä kuivumassa olevasta päästä suikaleen ja lillutin sitä lisää valkaisussa ja kiinnitteessä. Vaan eipä se tainnut muuttua. Oli vaan kosteana varsinkin kierukalla ollessaan oudon näköistä. Läpi katsoen näyttää kirkkaalta. Stabi ei juuri mainittavasti vaahdonnut. Kaadoin sen erilliseen kahden spiraalin purkkiin, jonne kastelin ja huljutin kierukan kerrallaan ja siitä kuivumaan.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Tosiaankin, hyvä huomio. Teen yleensä puolen litran kemikaalisatsit. Eli tuo kehitysajan pidennyshomma kannattaa säätää tämä huomioiden ja muutenkin käyttäen omaa arvostelukykyä. Muuten prosessissa pitäisi kaikki täsmätä. Bleachia, fixiä tai stabia ei voi 'tehdä yli' eli mielummin vähän pidempi aika kuin vähän lyhyempi. Kehitysprosessi on tosiaan niin yksinkertainen ja varma, että kyllä sieltä joku kuva pitäisi tulla jos kemiat on hengissä. Digibasen kehitekemioissa 'Part C' on ainoa joka vanhenee jos se saa happea. Sen tulisi olla väriltään keltaista sekoittaessa. Jos se on punertavaa tai punaista niin kehite ei toimi. Part C:tä saa toki ostaa edullisesti erikseen.
Vs: C -41 prosessi muka tarkka? Mulla oli Part B:n korkin kierteisiin muodostunut jauhetta. Kehitysajan lisäämiseen näkyy olevan vaihtelevia käytäntöjä. Tuolla tyyppi kertoo käyttävänsä litran Tetenal settiä ja lisää aikaa 15sek viiden rullan kohdalla: http://photo-utopia.blogspot.fi/2011/01/processing-your-first-colour-negative.html