Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

C-41 digibase-kit, välihuuhteluilla vai ohjeen mukaan ilman - hyödyt/haitat?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana misa, 21 Marraskuu 2013.

1. misa

misa

21
    0
    1
    Tervehdys foorumille. Kokeilin ekaa kertaa C-41 prosessia kotona tavallisella Patersonin tankilla. Todella suoraviivaistahan tuo kehittäminen oli ja lopputulos oli yllättävän kohdallaan, lievä häivähdys liikaa magentaa tosin ilmaantui. Epäilen lämpötilaongelmaa, lähtölämpö oli 38,1 ja haude saattoi olla sen verran lämmin että kehite lämpeni vielä pikkaisen lisääkin.

Mutta itse asiaan, ihmettelin kun tuossa Digibase-kitin ohjeissa ei missään väleissä huuhdella. Olisiko huuhteluista mitään hyötyä tai haittaa jos ne ottaisi mukaan prosessiin vai pitäisikö kerrankin ihan oikeasti uskoa käyttöohjetta? Monessa C-41 prosessin kuvauksessa näytti olevan huuhtelut myös aiempien vaiheiden välissä. Ennen stabia tosin huuhtelin, vaikkei sitä ollut ohjeissa. Jos huuhteluilla ei mitään hyötyä saavuta, niin helpompihan se toki on vaan siirtyä suoraan litkusta toiseen.

Toinen kysymys - agitointi. Tulkitsin ohjeita siten, että alussa muutaman kerran kääntelin purkkia ylösalaisin ja tämän jälkeen purkki kerran ylösalaisin joka 30 sekunti. Onko jollain tähän parempaa keinoa/näkemystä? Digibasen ohjeissahan sanotaan, että liiallinen magenta voisi tulla myös liiasta agitoinnista, mutten oikein usko että tuo nyt harjoittamani tapa olisi "overly vigorous agitation", mistä ohjeessa varoitetaan.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: C-41 digibase-kit, välihuuhteluilla vai ohjeen mukaan ilman - hyödyt/haitat?

Tuota pitäisi mieluummin nimittää loppupesuksi.  On tietääkseni hyvin tarpeellinen sillä ei ole (värifilmissäkään) tarkoituksenmukaista että kiinnitettä jää filmille (ja meneehän stabikin kiinnitteiseksi jos sinne huonosti pestyjä filkkoja laittaa).  Itse pesin yli 10 minuuttia varsin tehokkaasti sekoitellen ja vesiä vaihdellen.

Tuosta kuten välihuuhtelusta valkaisun ja kiinnityksen välillä on täällä aika paljon keskusteltu juuri Macon digibase ohjeitten takia.  Itse sain käsityksen ettei ohjeita kannata noudattaa, mistä selkeänä osoituksena on loppupesun puuttuminen niistä. Välihuuhtelusta sitten voi olla vapaammin toistakin mieltä.  Bleachia joutuu fiksin sekaan jos ei huuhtele, mutta mitäpä siitä?  Itse kyllä huuhtelin ihan parillakin vedellä.

Täällä on myös keskusteltu valkaisu ja kiinnitysaikojen oikeellisuudesta noissa ohjeissa. Kaipa ne ajat ovat riittävät tuoreille aineille lämpimässä.    Vaan tuskinpa niissä mitään varmuusvaraa on, mitä kotikehittäjä saattaisi tarvita.  Jos oikein olen ymmärtänyt, mitään vahinkoa ei synny vaikka ne ajat tuplaisi. Ei myöskaan kannata unohtaa liikuttelua kaikissa vaiheissa.

Lisäksi pitää muistaa, että bleach pitää hyvin tehonsa kun se saa happea:  on esitetty ohjeita että sitä ravistellaan voimakkaasti vajaassa pullossa ja näin sen tehokkuus pysyy käytössä.  Pitää toki muistaa antaa myös sitä happea (ilmaa) sinne, sillä ei se suljettuun pulloon pääse.  (Maapallon ilmakehän koostumus sisältää 21% happea, mutta tämähän ei tietenkään päde enemmän tai vähemmän suljetuissa ympäristöissä.)

3. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Vs: C-41 digibase-kit, välihuuhteluilla vai ohjeen mukaan ilman - hyödyt/haitat?

Kyllä mä näkisin vaan hyötyä noista välihuuhteluista. Ite oon nyt aloitellut tetenalin satsilla. Ohjeessa oli myös suositus keskeytteestä ja olen siihen käyttänyt samaa kodakin keskeytettä mitä mv-
    Matskulle.
    Toi lämpötilanhallinta ja agitointi on tärkee. Tuolla jossain aiemmassa ketjussa tuota pohdin ja kerroinkin kuinka sen teen. C41 on suunniteltu jatkuvaan rotaatioon joka onnistuu mainiost kun annat purkin kellua vesihauteessa kyljellään ja siinä pyörittelet sitä hissukseen.
    Lämpötila on pysynyt hyvin kun huolehdin että prosessin alkaessa kehite on  38,3 ja vesihaude 39-40 astetta. Vesihauteessa mulla on vettä sellanen 15l ja se riittää noihin välihuuhteluihin ja loppupesuun ja jäähtyykin siihen jo sopivasti.

4. Mirrored

23 779
    749
    113

Millaiset bleach ja fix ajat siellä muuten onkaan?  Varmistuksena vain siihen mitä niistä tuli sanottua. Muistaisin että oli jotain 3-4 minuutin paikkeilla vain. 

6m 30s taitaa olla normaalimpi aika, jota monet käyttävät lähtökohtaisesti.

5. misa

misa

21
    0
    1

bleach 3.00 - 4.20
    fix 4.20 - 6.30
    Lähde: http://www.macodirect.de/download/C41_InstructionManual.pdf

6. Mirrored

23 779
    749
    113

OK.  Muistelin että samat ajat molemmille niissä olisi ollut.  Joko niitä on korjattu tai muistini pettää.

7. Mirrored

23 779
    749
    113

Käytin bleachia keskeytteenä.  Vaan voisinpa ottaa seuraavaksi käyttöön keskeytteen.  Tuossakin siitä mainitaan.  Se lie hyvä huuhdella vedellä ennen bleachia?

Tässä on jotakin mielenkiintoista liikuttelusta kehityksessä.