Vs: Ihana aamu Ei häikäise, ei kärpäsiä, kostea ilma ei lisää ryppyjä, helppo hengittää, kaunis maisema. Ihana aamu siis. Eikä me suomalaisetkaan olla sokerista tehtyjä nössöjä, tämä jos mikä on ihanaa. Me kuolisimme ikävyyteen, jos vuodenajat olisivat veljiä keskenään. Valokuvattavaa ei olisi. Siksi juuri tämä on hyvä kuva!
Vs: Ihana aamu Onnistunut tilanneshotti. Kundin ilme on paljonpuhuva kelissä, jossa kantaväestö liikkuu ainoastaan autolla?
Vs: Ihana aamu Pääkohteen sijoitus ontuu pahasti. Otsasta kasvaa valo ja keskeltä päätä liikennetolppa. Kovin on myös keskelle jätetty. T Jukka
Vs: Ihana aamu Ei näiden katukuvien kanssa hirveästi sommitella tai katsota osuuko tolppaviidakosta joku kuulan kohdalle, tai ainakaan minä en siihen kykene.
Vs: Ihana aamu Mulla koko katukuvaus on nopeasti eteen tulevia hetkiä, poikkeuksena suurkirkon portaat, siinä on aikaa hieroa
Vs: Ihana aamu Rohkenen kuitenkin minäkin sanoa kun sain juuri selän takana, kun kuvaa katsoin, huimia kommentteja kuvasta, aika arvosteutultakin komposition taitajalta. Minusta keskisommittelu toimii tämmöisessä räntäsade kuvassa oikein hyvin. Se nimenomaan taspainottaa sadetta. Se sade ja kaupunki on kaikkialla ja kohde on kaiken keskellä. Se on perinteinen "Suomen sininen sommittelu" periaattella tehty. Mitä tulee tolpan kasvuun päästä niin se on nyt siinä ja siinä häiritseekö se. Onneksi toi sade ja epäterävyys muuttaa sen tolpan toiseen ulottuvuuteen kun itse kohde ja sen vuoksi se vähentää häirtsevyyden merkitystä. Valo joka on kasvojen edessä, jos siitä oli kyse, on taas sellainen elementti että se tekee tästä kuvasta "the Kuvan" olkoot sitten vaikka kuinka väärin. Muuttaako näinkin väärin otettu kuva meidän käsityksiä hyvästä kuvasta? Toivottavasti muuttaa muuten me emme koskaan kasva. Oppilaiden pitää mennä opettajan ohi eikä jäädä samalle tasolle. Tai niin no. Ehkä mä nyt ymmärrän että ne mun katukuvat on vain räpsyjä ja räpsähdyksiä. Ja vielä. Kolme hemmoa ylittää kadun taaempana ja hän on neljäs. Tulee mieleen "Abbey Road". Eikä tässä vielä kaikki. Kuorma-auto poistuu kuvasta ja henkilöauto tulee kuvaan. Siinä sitä on jotakin mustan miehen magiaa vai mitä lie? Psykoanalyytikot voi kertoa siitä enemmän. Hyvä fiilis saa kumota montakin oppiasiaa.
Vs: Ihana aamu E tuo tolppa tässä mitään häiritse. Liikettä vähän hidastaa tuo että kohde on niin keskellä, mutta joskus tällaisessa kuvauksessa se vain on. Ajoitus on muuten juuri kohdallaan, lisäksi hyvin kohteen katse suuntautuu päättäväisesti eteenpäin lumipyryn suuntaan ja askel on vetävä ja vahva. Hyvä tämä on. Aivan samaa mieltä olen Juke K:n kanssa siitä, että "hyvä fiilis saa kumota montakin oppiasiaa".
Vs: Ihana aamu Ihan hyvä kuva tuo, mutta kuvan hyvyys tulee enemmänkin olosuhteista, eikä niinkään kuvaajan oivalluksesta. Mun näkemys nojaa tuohon mitä Jukkis kirjoitti, että ennakointia ja suunnittelua. Jos kun kuvaa kaupungilla vaikkapa lyhyellä telellä silleen suht "mikäs tuolla, räps ja tuolla räps..." tyylillä ei oikein saa niin kivaa kuvaa kuin etukäteen katselee ympärilleen, sen elementtejä ja kenties odottelee että mahdollinen objekti(t) tulee suoraan ansaan, ja mieluummin lyhyemmällä polttovälillä, jotta tilanteet olisi intiimimpiä. Toki tele on joskus paikallaan kun johonkin sopii kapeampi kuvakulma, etäisempi fiilis. Juken tuttavan kommentit keskisommitteluun oli ihan perusteltua, mutta puolesta-vastaan voi argumentoida maailman tappiin jos siihen lähtee.
Vs: Ihana aamu Se paikan valitseminen ja sopivan kohteen odottelu vaatii ainakin mulla sopivan mukavat olosuhteet, en usko, että kovinkaan moni viitsii tuollaisessa lumituiskussa vahtia, itse en kaipaa "iholle" menemistä kovinkaan usein, se koetaan helposti ahdistavaksi ja tungettelevaksi, enkä myöskään kuvaa tuolla kuvaamallasi tavalla, että mikäs tuolla räps, kyllä mä ne tilanteet havainnoin, en lauo summanmutikassa joka suuntaan ja toivo, että jotain tulisi ruudulle Katukuvauksessa on erilaisia tapoja toimia, tämä on minun, joku toinen kaipaa siihen sellaista studiomaista kontrollointia, minä taas etupäässä liikun ja silloin tilanteet tietysti tulevat eri tavalla eteen kuin passissa ollessa. Se on ihan hyvä tapa, jos siitä pitää, itse teen sitä aika harvoin, mutta niin kuin totesit, tästä voi vääntää maailman tappiin, eikä se siitä mihinkään muutu, jotkut tykkää, toiset ei.
Vs: Ihana aamu Joo, en väitä että olit millään muotoa väärässä, ei mulla ole siihen kokemusta tai kompetenssia sekä taisin vielä olla vaipoissa kun itse kuvasit, ts. toin vain omaa, toisenlaista näkymystä kommentoinnin mausteeksi.
Vs: Ihana aamu Huomiokaapa nyt vielä se seikka että toi valoalue ei lähde otsasta vaan hupun jälkeen. Se on ihan eri asia eikä se senkään vuoksi ole niin kauhea asia.
Vs: Ihana aamu Todella onnistuneesti sijoitettu valomainos juuri johdattamaan huomio pääkohteen jäyhää katseseen. Hieno kuva!