Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Voi tulla naarmuja juu . Mutta voi niitä tulla kamerastakin tai ihan siinä kun a) kelaat filmiä kameraan ladatessasi kameraa b) kelaat filmin takaisin kasettiin kamerasta. Voisi siis alkaa poistaa filmin kamerasta vasta pimiössä . Se vaatisi jonkun hiekanmurun tms. roskan, että niitä naarmuja tulisi. Filmikasetithan ovat suunniteltu niin, että filmi on tarkoitus kelata ulos ja sisään. Kertaakaan ei ole naarmua tullut mulla kasetista, mutta voihan se mahdollista olla... Ei se mitään maksa, että alkaa keräämään talteen käytettyjä kasetteja. Mutta saahan niitä ostaa ladattavia tyhjiäkin. Ehkä niitä sit voi käyttää paremmin uusiks.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Kamerassa se kasetti on kai vielä aika hyvässä turvassa, suurin riski on varmasti jos kiireessä heittää filkkarullat sellaisenaan laukunpohjalle tai taskuun. Siellähän voi ainakn teoreettisesti joku hiekanmuru löytää tiensä väärään paikkaan. Joka tapauksessa se filmi liikkuu kasetissa kerran vähemmän kun sen kelaa kasetin sisään. Oletan että neuvon antaneella ammattikuvaajalla oli asiasta omakohtaisia kokemuksia, koska hän otti sen puheeksi. Ja hän neuvoi kelaamaan filmin kokonaan kasetin sisään erityisesti jos lähettää filkan muualle kehitettäväksi. Etteivät pääse vauhdilla repäisemään filkan ulos, vaan joutuvat avaamaan kasetin. Onhan siinä pointtinsa, ei voi kieltää. Lopuksi voin todeta että mun XPan kelaa filmin kokonaan kasetin sisään automaattisesti. Muistaakseni olen lukenut että XPan II -versiossa on mahdollisuus valita että filmin pää jää näkyviin. XPan muuten kelaa ekaks koko filmin toiselle puolalle. Näin valotettu ruutu siirtyy aina kerrallaan suoraan kasetin suojaan, jos vaikka vahingossa avaisi takakannen. Varmistuksia on monenlaisia.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Jep, pääty aukeaa. Aloitin muuten näiden purkkien kanssa pelaamisen 70-luvulla, jolloin yhdellä valtamerkeistä oli sellaiset metallipurkit (Agfa?) joista sai päädyt irti vääntämällä. Niissä oli ura sekä päädyissä että vastaava upotus rungossa joten sen sai napsauttamalla takaisin paikalleenkin. Niitä käytiin kavereiden kanssa hakemassa Eirin (?) kehittämöstä joka sattui olemaan alle kilometrin päässä. Siellä henkilökunta laittoi niitä sivuun meitä varten. Se oli sitä yhteisöllisyyttä nimittäin, aikuiset auttoivat kölvejä pysymään harrastuksessa ja poissa pahanteosta... ;-)
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Höh. Kylmieki aina vaan säästelen töissä kasetteja ja purkkiloita, siinä toivossa että Pohjois-Karjalassa jotakuta sattuis kiinnostamaan. Ja vitut kettään kiinnosta. Pittää olla viisdeetä ja 9-18millistä ja nopeempaa korttia joka maksaa muualla yheksän euroo vähemmän, mä tilaan sen sit sielt netist ennemmin ja voiks nää saada sähköpostissa vai pitääks mun niinku tulla ite hakeen nää. Saatanan dikikakarat.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit No hyvä että se pääty aukeaa. Tässä tuli jo hehkutettua niin paljon että olisi ollut hieman noloa jos filmin olisi joutunut repimään ulos. ;-) Niitä samoja metallisia purkkeja minäkin olen käyttänyt bulkkifilmille koulun kamerakerhossa 70-luvun lopussa. Niitä sai avattua lyömällä puolan tappia lujasti pöytää vasten, ja ne sai jälleen kiinni juuri napsauttamalla. Merkkiä en muista, mutta voi hyvinkin olla että oli Agfan kasetteja. Kodakin Tri-X silloinkin purkitettiin. Back to basics!
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Ette varmaan usko jos sanon, että mulla on noin neljäkymmentä Nikon metallikasettia ja kaksitoista Leican vastaavaa kasettia, jotka aukeavat kokonaan rungossa, mutta jos sanon että myin Ebayssa parikymmentä Leica kasettia kun moddasin M4 Leicani Nikon kasetteja käyttäväksi olen varmaan "Un Poco Loco". Näitä kasetteja ei voi käyttää Bulkloaderin kanssa, joten (vaikka mullakin sellainen on) en ole koskaan ladannut päivänvaloloaderilla. Mulla on jokunen vanha ilford peltikasetti Nikon F5 runkoa varten ja siitä (ja muista huopasauma kaseteista) on huomattava että jos kivensiru menee huopasaumaan, on seurauksena karmeat skraadit. Ennen joka latauskertaa pura kasetti ja puhalla dust off painepullolla tai jollakin muulla sauma puhtaaksi. 120 filkka menee vielä aika kepeästi spiraalille, mutta 70mm ohut matsku jossa perforointireijät, alkaa jo olla Pro:llekin jo haaste.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Munkin kokemusten perusteella 120 on todella helppo laittaa spiraalille. Ei tarvi edes saksia hommassa. Sen sijaan pitkillä kinorullilla usein tai ainakin joskus alkaa spiraalit jumittaa.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit 70mm Hasseliperä on siitä makee, että menettämällä muutaman ruudun voi vaihtaa matskua toiseen kesken rullaa, sillä filkka menee kasetista toiseen
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit No niin, pitihän sen arvata ;-) Mulla on tasan yksi Leican metallikasetti, käyttämätön. Ostin sen vaikka tiesin että se ei sovi M6:en kanssa, pitää olla vanhempi runko. Mutta piti vaan saada. Kyllähän se 120 mm:n filkka jotenkin vielä saa spiraalille, mutta kerran yritin skniiduna teipata kaksi rulla peräkkäin (nehän mahtuu hyvin) ja näin säästää kehityslitkuja. Hommaan meni ainakin tunti, ja hiki valui. En tee ikinä toiste!
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Heh. MV:llä en oo yrittäny, mutta värinllä menee meidän Jobon tankkiin vain yks keskikoon spiraali kerralla, joten jos on pari 120 värifilmiä kehitettäväks, niitä on tullu teippailtua. Tosin se spiraali on erilainen ja vähän anteeksiantavampi, joten ei oo isompaa tuskaa ollut.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit No niin, jos taas vähän avitetaan: W , eugene Smith, tuo armoitettu MV guru, kuvasi aina tuhottomasti filkkaa, sillä riippui kaulasta varmaan neljä tai viisi nikon rangefinder runkoa samaan aikaan. genen konsepti metallirullien kanssa oli: filkan leaderit yhteen" selittäin" niin että emulsio oli ulospäin ja näin 2kpl kerralla normaalispiraalille. Jobo isot spiraalit johon menee koko kino tai 2kpl 120 rullaa on tarkoitettu ladattavaksi peräkkäin, ilman mitään teippauksia. ainakin mun spiraaleissa on jäljellä pieni punainen väkänen joka painetaan sisään ekan 120 rullan perään. tällöin spiraali vielä liikku edes takaisin ja seuraavan 120 filkan lataus on "piece of cake". Keni, Leica kasetilla ON vaihtoarvoa mulle, taidan taas alkaa kerätä niitä kun tuo uushankinta M2 syö niitä mielellään. Ihan triviana: Rollei jo ilmoitti ohut emulsioisen 35mm filkan tulosta markkinoille ja kasettiin olisi mahtunut 72 ruutua. tajusivat että tulee enemmän reklamaatiota kuin bisnestä kun automaattikamerat lataa filkan takaisin puolesta välistä. Voisivat kuitenkin panna sen ulos bulkkikamana. Ladatkoon sitten kukin sellaisen satsin mitä huvittaa. 20-40 tai 80 ruutua oikein puristamalla tai pimeässä ilman kasettia. Jos on oikein kova luu, voi nykyistäkin filkkaa ladata melkein tupla määrä puolalle,kun jättää pelitpurkin pois, mutta ei pidä sitten aukaista runkoa valossa...
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Niin juu, on meilläkin niitä punaisia stoppereita, mutta enhän mä niitä osaa käyttää . Tuli otettua irti jossain vaiheessa ja pitäs osata just oikeeseen kohtaan se laittaa. Hyvin se on ilmankin toiminu, joskus latasin kaks peräkkäin ilman teippaamistakin. Se teippi senkin takia, ettei menis päällekkäin vahingossa.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Frankie Boy: Se pieni punainen näpyskä on saksalaisen insinöörin älynväläys, se estää ekaa filkkaa ryömimästä ulos kun kierität seuraavaa sisään ja myös estää seuraavaa menemään päällekkäin sen ekan kanssa. Jos teippaa peräkkäin, hyytyy kiertoliike ja on vaikeata saada sitä loppua sisään. suosittelen käyttämistä alkuperäisessä muodossa. Noi teräskierukat on sitten aivan eri juttu. 150 ruutua ohutta 70 mm ilmakuvausfilkkaa kelalle, kuten jo sanoin, siinä on haastetta.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit PikaFoto tainnut olla sitten se. Käyvät meillä tekemässä kuvansa nykyään, ei niillä kauppaa ole ollut vähään aikaan enää. Ei tunnu oikein olevan tuota harrastuneisuutta tässä kaupungissa, ainakaan meidän asiakaskunnasta ei löydy kuin kaksi nuorta filminkuvaajaa, ja yksi vähän pitemmän linjan filkka-mies. Niin ja mie tietenki. Tai siis meneehän sitä filmiä, mutta ei näitä HARRASTAJIA ole liikaa kyllä.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Pidä vaan lippu korkealla, Fotomik! Vaikkei me filmimiehet (tai -naiset) tällä Kameralaukussakaan taideta kuulua enemmistöön, pidetään kutenkin tämä filmiosiomme hyvätuulisena, kiinostavana ja aktiivisena!
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit No mitäs muutakaan tässä oikein voi tehdä. Kun bittiä ja pikseliä tunkee korvista ulos jo. Kyllä mie vähän tossa suunnittelin jo jotain POhjois-KArjalan Analogi-VAlokuvaajien Tukiryhmää (POKAAVA! ) tai jotain muuta vastaava tyky-toimintaa. Jos vaikka vois välillä käydä juomassa kaljaa ja haaveilla siitä että olis aikaa ottaa oikeesti valokuviakin. Tosin voihan sitä ladata neulanreikäkameran ja mennä itekseenkin sitä olutta juomaan joenrantaan.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Tukiryhmän tarvetta ei todennäköisesti vähennä tieto siitä, että Panasonicin uusimmassa digitaalisessa tehopokkarissa on neulanreikäkuvausmoodi...
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit LX-3sessako? Voi hyvä jumala, on se pakko ostaa sitten kai. Eikun... Ehkei kuitenkaan, itelle omaksi ja omin pienin kätösin rakennettu kamera on kuitenkin ihan jotain muuta. Onneksi.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Latasin itse filmini kasetteihin 60-luvulta alkaen noin 15 vuotta. Juuri muita ongelmia ei ollut kuin pöly. Olen aloittanut vuonna -68 tietojenkäsittelyn asiantuntijatehtävissä ja nyt noin 40 vuoden uran jälkeen voin kertoa kaikille digikuvaajille ilosanoman. Kaikki menneiden vuosien tieto-välineet ovat poistuneet käytöstä. Vaikka yrittäisi taltioida PC:n joka pystyy käsittelemään jotain tietovälinettä, se ei kestä montaa vuosikymmentä toimintakuntoisena. Joten iloista puuhaa on tiedossa. Kaikki arkistot pitää aina siirtää vanhalta tietovälineeltä uudelle silloin sun tällöin. Itelläni on edellen ensimmäiset filmit vuodelta 1956 vedostettavissa. terv. Iipponen PS. moniko on nähnyt 8" lerppuja tai 5" lerppuja tai Lark III:sia tai Phoenix-levyjä jne jne. jne.