Aina välillä pyörii mielessä ajatus josko pitäisikö itse ryhtyä lataamaan Tri-X 400 filkkaa kasetteihin. Bulkkifilmiä olen viimeksi harrastanut noin 30 vuotta sitten koulun kamerakerhossa, joten hommasta ei ole enää selkeätä muistikvaa. Mutta kai se niin toimi että bulkkifilmi latauslaitteeseen pimeässä jonka jälkeen kasetit voidaan ladata päivänvalossa? Minkälaisia latauslaitteita käytätte? Onko suositella jotain hyvää ja luotettavaa merkkiä tai mallia? Leluilla en viitsisi enää leikkiä. Entä ne kasetit. Niitä on muovisia ja metallisia. Onko materiaalilla mitään käytännön eroja? Näitä Adoraman valmiiksi DX ISO 400 -koodattuja metallikasetteja olen vähän katsellut: Photography, Digital Cameras, Lenses, Pro Video | Adorama Camera Myyköhän joku näitä tai vastaavia kasetteja Suomessa? Eihän noi nyt hirveästi maksa (100 kpl 64,95 dollaria), mutta postikulut USA:sta tuplaavat hinnan. Entä se Tri-X 400 bulkkifilmi. Fredrikinkadun Fotoyks näköjään myy tätä tuotetta hintaan 72,80 euroa (30,5m). Mistä hankitte omanne? Onko hommassa loppujen lopuksi mitään järkeä? Jos lähdetään siitä että latauslaite plus kasetit ovat kertahankintoja niin ainoa kustannus on bulkkifilmi, vaikkapa Fotoykkösestä hintaan 72,80 euroa. Filmin pituus on 30,5 metriä, eli yhdestä rullasta saa noin 20 kpl 36 kuvan filmirullaa (olisko yhden rullan pituus aika lähellä 1,5m). Laskin antaa tällöin yhden filmirullan hinnaksi 3,64 euroa. Jos ostaa 10 kpl pakkauksen Tri-X 400 vaikkapa Telefotosta, yhden rullan hinnaksi tulee 4,30. Säästöä siis vaivaiset 66 senttiä! Pitäsi siis ilmeisesti tilata bulkkifilmit ulkomailta halvempaan hintaan. Mutta sitten on taas ne ulkomaan postimaksut jotka syövät "voittoa". Umpikuja? ;-)
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Ei se metritavara tule halvemmaksi ulkomailtakaan (ainakaan mitenkään merkittävästi) kuin purkitettu. Ks. esim. Fotoimpexin hinnat, niin metritavara on jopa kalliimpaa etenkin Tri-X:n kohdalla. Telefotokaan ei myy metritavaraa, koska ovat kuulemma todenneet saman asian. Purkituslaitteista hyvin yleinen lienee Dayroll. Voin myydä kyllä omani kohtuuhintaan jos tarvitset, se on ihan toimiva. Muita en ole kokeillut (kerholla on 2 samanlaista). Ainoa etu tuossa lienee se, että voit tehdä haluamasi pituisia rullia... Kasetteja saat kun jätät kuvatessa filminpään ulos ja kehittäessä itse, leikkaat filmin loppupään niin, että siitä jää hieman filmiä ulos, johon voit sitten purkittaessa teipata latauslaitteesta näkyvän metrifilmin pään. Näin ollaan kerholla tehty ja homma on toiminu. Ei tartte ostaa ylimääräsiä kasetteja.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Sorry Keni, luin viestisi, mutta en silloin ehtinyt vastaamaan ja sitten se unohtui, mutta tässä omia ajatuksiani: Jep, noin se toimii. Minulla on kaksi, joista toinen on lelu ja toinen kunnollinen. Se kunnollinen on Cherry hi-Loader ja huonompi, tosin ihan käyttökelpoinen saksalainen Fullfix. Muovisissa ei ole DX-koodausta ja niitä olen käyttänyt, kun ei sille ole tarvetta. En ole huomannut mitään eroa materiaalilla, mutta m uoviset ovat kevyempiä, jos filkka on paljon mukana... aika marginaalinen ero siis. olivat halvempia hankkia, jotain 30 senttiä kappale + kympin verran postikuluja, 50 kasettia kun tilasin niin hinta oli jotain 25€. En nyt löydä tuota paikkaa, mutta Englannista ne tulivat. Jep, Adoraman postikulut Suomeen ovat 49$, ei nyt ihan tuplia, mutta kuitenkin. Macodirectiltä Saksasta En ole ostanut noin kallista bulkkifilmiä. On trixi hinnoissaan. Noilla hinnoilla ei todellakaan tule kovin suurta säästöä. Viimeisin tilaukseni Macodirectiltä oli: 2 x Rollei Retro 400 135 30,5m (RR4030) = 35,64EUR 1 x Rollei ATP 1.1 135 30.5m (ATP2030) = 45,52EUR 1 x RolleivRLS LOW SPEED 1L (RLS11) = 21,30EUR 1 x Rollei RLC LOW CONTRAST51L (RLC11) = 27,37EUR Näillä hinnoilla tuo lataaminen jo kannattaakin ;-) Ei nuo postikulut Saksasta niin kovin suuret ole, kunhan ei tilaa rulla kerrallaan. Versandkosten nach Intenational Zonen (Versand nach: FI (by weight) : 3.41 kg): 14,28EUR
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Onko toi Rollei Retro 400 siis n. 17-18 euroa / 30,5 metriä..Tuotahan jo sietäis miettiä. EDIT: Jaa se oli siis yhden 30,5 -metrisen kelan hinta tuo 35... Hertellillä APX:t oli jotain 45 euroa, mutta nelisatasta ei oo tainnu olla jäljellä "hetkeen", enkä tiä satasestakaan...
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Ei kun yhden Rollei Retro 400 30.5 m kelan hinta on 17,82€... tarkistin juuri Macolta eli tarjous on yhä voimassa. normaalihinta on 29,63€. Tarjoushinnalla yhdelle rullalle jää hintaa euron verran ;-)
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit En löydä ;-D. Etusivulta löytyy Retro 100 tuohon hintaan, Retro 400 valikosta ei löydy ollenkaan "langfilme"ä, 400S kohdalla hinta on tuo normaalimpi... Mutta pitääpä katsella, aika hyviä tarjouksia tuolla nyt.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit OK Harald. Päädyinkin siihen että käydään vaan nämä keskustelut täällä julkisesti. Ehkä joku muukin hytötyy tiedoista. ;-)
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Sorry niinpä olikin, eli vielä vähän aikaa sitten heillä oli tuo vastaava tarjous 400:sta ja nyt katsoin huolimattomasti.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Ystävämme jukkapro (123prolab) myy näköjään myöskin Rollei Retro 400 bulkkia hintaan 35 euroa per kela. Ei paha. Oletko hollilla Jukkapro, muistaakseni sinulla oli myöskin Tri-X 400 myynnissä, löytyykö bulkkina?
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Joo, 400:nen on 29.63e rulla. Tuo olikin hyvä huomio että Jukalla on myös samaa tavaraa kilpailukyisillä hinnoilla. Kun yhdistetään postikulut tuohon Macon normaalihintaan, niin Jukalta saa liki samaan hintaan. Jos pääsee hakemaan eikä joudu maksamaan postikuluja....
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Ystävä on täällä ja hollilla. Uusi hinnasto on netissä ja päivitettynä. Sorry kaverit, olen tehnyt sellaisen linjapäätöksen että myyn vain Rollei Maco tuotteita tästälähin. Mulla on samat hinnat kun saksassa, vain lisättynä suomen alv 22% ja posti /pakkaus 10,- per lähetys. Se Fuji, Ilford ja Kodak mitä mulla on, käytän itse. Tossa Rollei Maco sortimentissäkin on tekemistä, ja koko kesän testailujen tuloksena laatu on vastaavaa, ellei ylivoimaista noihin muihin verrattuna. Joten miksi mennä merta edemmäksi kalaan, kun kotipurostakin saa sinttejä...
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit multa läytyy dayroff deluxe 35mm,,,jos joku haluasi ostaa,bulk film loader!! Paika on pakila
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Niin , tuo bulk filmin lataaminen, voi olla että tulee samat pulinat kuin noista 4x5 laaka jorinoistakin, mutta olen jo 20 vuotta plus käyttänyt seuravaa systeemiä: Pimeässä, Vessanpöntöllä istuessa lavuaarin päällä olevan levyn päälle olen kasannut kasetit eteeni aukaistuna, kuoret yhdessä rivissä, puolat toisessa rivissä ja lopuksi päätykannet kolmnnessa. hässäkän vasemmassa laidassa on pakasteteippi rulla ja oikeassa laidassa sakset. Sitten istun pöntöllä (kansi kiinni) ja avaan bulkkifilmi paketin niin että rulla jää mustan suojuspussin sisään mutta filmipää ulkona. repäisen teipinpalan ja kiinnitän filkanpäähän, otan puolan ja tähtään sen niin että tulee kohtisuoraan ja alan sormin kelata filkkaa puolalle. ole tarkkana että tulee oikein päin. Sormissa tuntee kun puola alkaa olla täys ja saksilla poikki. Kasetin kuori päälle ja kansi napsautetaan kiinni niin että filkanpää sojottaa ulkona muutaman sentin. sitten käydään läpi koko kasettivarasto ja laitetaan bulkkirulla takaisin pussiin ja teipataan pussi kiinni. valot päälle ja tarkastetaan että kaikki rullat on oikein ladattu ja kannet kiinni. sitten vain leikataan leaderit oikan muotoiseksi. En aina lataa aivan maksimia, vaan usein 25-28 ruutua riittää hyvin. tästä tulee rullan hinnaksi noin pari euroa, ei pitäisi olla liikaa
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Joo, noin minäkin latailin vessassa istuen aiemmin. Mutta alkoi kyllästyttää se pimeässä suhraaminen ja ostin sen lataajan. Eihän siitä muuta iloa ole kuin että saa tehdä homman valoisassa, varsinkin kun tulee yleensä latailtua enemmän kerrallaan. Ryhdyn hommaan vasta kun alkaa filmit loppua ja silloin menee parikin puolaa eri filmejä kasetteihin. Se olisi aika pitkä rupeama pimeässä ;-)
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Jep, noi latauslaitteet ei nyt hirvittäviä summia maksa. Onhan se miellyttävämpi ladata filmit valoisassa, kun se kerta on mahdollista. Se valotetun-filmin-räplääminen-spiraalille-pilkkopimeässä -vaihe on jo itselleni ihan tarpeeksi tuskallinen (varsinkin 120 milliset filkat). ;-) Jotenkin minua viehättää kun pyritään jonkun harrastuksen alkujuurille, vaikkei siinä välttämättä mitään järkeä ole - tai edes paljoakaan säästöä synny. Ehkä tämä filminsä itse kaseteille lataaminen olisi jälleen yksi pieni askel eteenpäin... tai oikeastaan taaksepäin. EDIT: No niin, tuli vissiin ostettua tuon yläpuolella näkyvän Dayrollin!
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Mä latailin siten, että filmi teipillä kiinni vanhaan filmirullaan, josta pää on jätetty ulos. Bulkkirullaan laitoin kynän akseliksi ja kynän päät tietty pieniin ruuvipuristimiin. Parilla kokeilula opin millainen kierrosmäärä olis sopiva, yleensä n. 31-34 kierrosta oli passeli rullan mallista riippuen. Filmirullan puolaan laitoin paperiliittimestä taittamani "kammen" veivausta nopeuttamaan. Filmin pään leikkaus suoraan onnistui helposti käyttäen käyntikorttia suorakulmana, saksilla voi leikata reunaa pitkin helposti. Koko touhu tietty pimeässä. Kun teki muutaman rullan kerrallaan, aikaa kului varmaan minuutin luokkaa per filmi. Eipä maksanut lataushärvelit tai tyhjät purkit mitään.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit En näe järkeä siinä, että ostaa bulkkikamaa ~50 senttiä halvemmalla kuin valmiiksi purkitettua ja sit ostaa erikseen tyhjiä purkkeja ;-). Jos kelaa kuvatut filmit kamerasta siten, että jättää hännän ulos kasetista ja siten saa kasetin uudelleen käytettäväksi, niin säästää sen vaivan metsästää tyhjiä ladattavia kasetteja. Muutenkin tuo toimii oikein hyvin... Mulla on tuommonen samanlainen Dayroll Deluxe, kyllä nekin hyvin toimivat. Itse olen käyttänyt nimenomaan käytetyillä kaseteilla, teippaamalla valossa kasetin tyngän latauslaitteesta tulevaan filmiin. Sen jälkeen laite naksuttaa ruutujen määrän (ja jos hyvin käy, myös laskuri näyttää suoraa sen). Lisäksi vekotin näyttää paljonko filmiä on metreissä kulunut/jäljellä.
Vs: Bulkkifilmi, latauslaite ja -kasetit Järkeä tai ei, mutta olen kyllä Haraldin linjoilla. Kun nyt tähän lähden, aion hankkia tähän tarkoitettuja kasetteja joita sitten käytän yhä uudelleen. Luultavasti juuri niitä Adoraman metallisia DX ISO 400 koodattuja. Mulla ei edes tällä hetkellä ole yhtään tyhjää ja ehjää kasettia. Kelaan aina kuvatun filmin kokonaan kasetin sisään ja joudun sitten kehitsyvaiheessa avaamaan sen väkisin. Yksi ammattikuvaaja neuvoi minua kauan sitten tekemään näin, hän sanoi että valotettuun filmiin voi tulla naarmuja jos sitä vedetään ulos kasetista. En tiedä miten herkästi niitä naarmuja voi tulla, mutta otin tavan samantien käyttöön sillä en ota mitään riskejä valotetun filmin suhteen. Oletan että uudelleentäytettävät kasetit oikeasti avataan ja otetaan filkka rullana ulos kehitysvaiheessa (onko näin Harald?). Ja maksaahan sekin jos ostaa valmiiksi ladattuja filmiä joista sitten saa tyhjiä uudelleen täytettäviksi. Ehkä niitä saa vielä ilmaiseksi jostain valokuvausliikkeestä, mutta en aio kysellä. Kuten aikaisemmin sanoin, tässä nyt ei ainoastaan ole kyse säästöistä. Sehän on hyvä jos siinä Dayrollissa on laskuri ja metrimittari. Nähtävästi ne ovat sijoitettu laitteen toiselle puolelle kun eivät näy kuvassa.