Kyllä filmille kuvaaminen nostaa joskus verenpainetta. Taas kerran negatiivit tulivat kehityksestä varustettuna satunnaisilla naarmuilla. On se vain kummaa, että noinkin yksinkertainen asia, kuin negatiivien asiallinen käsittely ei ole valokuvaliikkeellä hallussa. Mutta enpä tämän takia vielä digiä hommaa. Sen verran änkyrä pitää olla.
Vs: Ne negatiivit Itse kehittämällä saisi myös pölyä ja kuivumisjälkiä negoihin. Oletko sitä harkinnut?
Vs: Ne negatiivit Mustavalkofilmeissä on varmasti sellainen ominaisuus, että niihin ei tartu pölyä, eikä tule kuivumisjälkiä. Ainakaan minulla.
Vs: Ne negatiivit Olen samaa mieltä Petrin kanssa, naarmuja on ylesesti fotofirmojen kehitämissä värinegoissa. MV-negat olen onneksi itse kehittänyt, mielestäni kulloiseenkin tilanteeseen ihanteellisimmalla tavalla.
Vs: Ne negatiivit Minä en ole tuossa onnistunut (en haluaisikaan). Olisikohan syynä, seuramme hyvät tilat
Vs: Ne negatiivit Samaa harmittelen, skannausaika 4-5 kertaistuu kun joutuu pitämään skannerin pölynpoiston päällä naarmujen poistamiseksi. Onneksi skannauksen kanssa ei ole mikään kiire, mutta voisihan negat naarmuttomiakin olla.
Vs: Ne negatiivit Mulla ei oo koskaan ollu semmosia naarmuja liikkeessä kehitetyissä negoissa että olis haitannu. en oo ylipäätänsä naarmuja edes huomannut, pitäisköhän kattoa löytyskö vai oonko vaan ollu huomaamatta. RAWina skannaan vuescanilla ja käsin poistan roskat, ei se nyt niin kamala vaiva ole yleensä. Spot healingilla vetelee mukavasti. Joskus oman huolimattomuuden takia niitä roskia on vähän enemmän, mutta tyhmästä päästä...
Vs: Ne negatiivit Juu, värinegaa tuossa tarkoitan, mv:tä en ole skannannut kuin yhden c-41 kehitetyn rullan nimim. pimiökurssia odotellessa. Mistähän tuo muuten johtuu ettei pölynpoisto toimi mv:llä (minolta scan elite 5400)?
Vs: Ne negatiivit Mä kerran valitin liikkeessä pitkistä suorista naarmuista negatiiveissa (dioissa ei ole juuri ollut, paitsi huuhtelujälkiä), totesivat että "sulla on ollut pölyä kamerassa". Kerroin että koskaan en ole vastaavia naarmuja nähnyt itse kehittämissäni mv-filmeissä. Ne siihen mitään enää osannu sanoa.
Vs: Ne negatiivit pölynpoistot toimii usein infrapunalla ainakin. ainakin vuescanissa on kaks asetusta RAWina scannatessa, MV ja väri. ehkä toi infraPUNA ei oikeen sit toimi jos skannataan mustavalkoseks. Vuescanissa esim Infrapuna-kanava menee neljänneksi kanavaksi RGBeen jälkeen, mv-skannatessa ei ole vaihtoehtoa IR-kanavan lisäämiselle. Onko se sitten jotenkin niin että mv-filkan hopearakeet blokkais IR-valon? Toimisko se vaan värifilmeille? Mutta olikos jossain Diafilmeissäkin hopeaa (kodachrome?) edit: ks. VueScan raw file is not a true raw file! jos kiinnostaa skannerisoftahommat, asiaa IR-puhdistuksesta ja vuescanin RAW-filestä Kodak's Austin Development Center - Photoshop Plugins & More!
Vs: Ne negatiivit Piruuttani testasin skannata mv-negaa 64-bittisenä, eli niin että alpha-kanavaan tuli tuo IR-data ja kyllähän se näytti siltä että ne hopearakeet sielä näkyvät kun eivät päästä läpi IR-valoa.
Vs: Ne negatiivit tuosta tuli muuten mieleen että mun 6 x 6 skanneri ei oikein mv-negaa toista,ihme tummumia tms tulee kuvaan,mutta värinega ja dia toistuu aika hyvin (epson 4490 photo),eli vaikka mv-nega olis kuinka hyvä niin kuva on syvältä,help me
Vs: Ne negatiivit Joissakin hankalissa tapauksissa on narraaminen auttanut. Olen väitttänyt skannerille että mv-nega on dia ja hyvin on idea toiminut. Tosin preview-kuvan arvioiminen on ollut kyllä hieman vaikeaa ;-)
Vs: Ne negatiivit joo positiivina skannaus ja kaikki automaatit pois päältä (siis auto levels ja pölynpoisto). saa vedostettua PSssä sitten paremmin.
Vs: Ne negatiivit VueScanilla tuo onnistunee vielä paremmin, kun saa tosiaan tota RAW-skannausta. siinähän on sama idea mutta vielä se, että softa ei tee mitään sille positiivi-tiedostolle vaan saa ihan kokonaan itte vedostella.
Vs: Ne negatiivit Infrapunasäteet törmäilee hopearakeisiin ja softa luulee rakeita pölyiksi -> tuloksena täysin suttuista skannausjälkeä. ps. ketuttaa tyypit jotka väittää, etteivät saa itsekehitettyyn filmiin pölyä. Kyllä sitä prkl vaan tulee, ette vaan suurenna tarpeeks tai skannerinne on huonoja tai sitten olette ylipäteviä kaikki! (ja tasoskannerin tapauksessa laseilla on koko ajan jotain paskaa kans.)
Vs: Ne negatiivit Ööh... älkäähän nyt, alkaa vielä tässä nolottamaan. Kiitos kuitenkin viesteistänne.