Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

betterscanning MF-pidike

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana keegan, 26 Helmikuu 2011.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    62
    48
    Vs: betterscanning MF-pidike

Niin, suomeen saapuminenhan riippuu siitä tapahtuiko tilaus heti 19.3. vai vasta 10.4..... Vai jossain välimailla.

2. pb76

pb76

777
    0
    0

Sanamuodosta päätellen 10.4. mikäli haluaa ymmärtää, aina toki ei voi.

3. J.Vuokko

8 192
    62
    48
  4. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

^ tuo vaikuttaa aika kätevältä. varmasti jonkun korkeudensäädön tuohon saisi vielä viriteltyä. tai siis eihän sen varsinaisesti tarvitsisi edes säätömahdollisuus olla, vaan korkeuden voisi fiksata pysyvästi kohdalleen kun ensin testaamalla löytää parhaan paikan.

melkeinpä lasia houkuttelevampi vaihtoehto.

5. Vs: betterscanning MF-pidike

Tuo voisikin olla kinolle hyvä ratkaisu. Keskikoon käpristelyyn ei taida olla vastaavaa lääkettä?

6. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Kinolle tuo on varmaan parasta mahdollista, keskarille... Millaisiahan keskariskannereiden pitimet ovat?

Vähän tuon tapaiseen pääsee better scanin keskaripitimellä, mutta sen säädettävät rimat tukevat filmiä vain yläpuolelta, joten filmi pääsee melko vapaasti lerpahtamaan kuopalle alaspäin.

Betterscan-pidinten tekijä suositteli ratkaisuksi betterscan-pidintä ja niitä yläpuolen rimoja ja alapuolelle sitten kolikoita, puupala tai muovipala pitämään filmiä suorana.. Joo-oh :D  Kyllähän se niinkin toimii jos skannaa vain yksittäisen ruudun..

7. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Minulla on Epson V750.
    Skannaan sillä kinot ja keskikoot.
    Epsonin omat filmipitimet.

Kehitän filmit aamulla.
    Puoliltapäivin leikkaan filmit ja pistän ne pöydälle painanan kirjan alle.
    Seuraavana aamuna skannaan ne.

Ei ongelmia.

8. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

^ minulla ne alkuperäiset pitimet ovat löystyneet niin paljon etteivät pysy enää kunnolla kiinni.

edit: tarkoitan kinopitimiä. muut ovat vielä suht timmissä kunnossa.

9. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Ehkä Tuus4, sinulla sattuu olemaan hyvät pitimet. Omani ainakin ovat todella lerpat (ja yhtä kino- sekä keskari-pidintä on pitänyt korjata liimaamalla).

Se, että jollain epsonin pitimet toimii on hienoa, mutta ei ratkaise meidän ongelmia mitenkään.

Myös filmeissä on eroja. Kodakit, etenkin Tmaxit tuntuvat suoristuvan nopeasti. Jotkut ilfordin tai fujin filmit eivät kovin nopeasti oikene. Ja muovifilmit eivät sitten millään.

10. Vs: betterscanning MF-pidike

(Rollei-rullafilmi (Rollei Pan 25) on puoli vuotta kansiossa oltuaan vieläkin ihan käppyrä.)

11. J.Vuokko

8 192
    62
    48

Mulla filmit ovat tämmöisiä ennen kuin ovat muutaman päivän kirjapinon alla..

Tosin poikkeuksia on. Kodakin tmaxit varsinkin 120-koosssa, samoin kodakin C-41 filkat samassa koossa ovat heti kuivuttuaan äärimmäisen suoria.

Tuollaisen tikapuumallisen pitimen kanssa nämä ovat heti skannattavissa.

12. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Minun hyvät kokemukset joista tuolla edempänä kerroin perustuvat juuri näihin Kodak Tmax ja ja C-41 filmeihin.
    Muista en tiedä.

13. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16

^
    ^

tutun näköistä j.vuokon kuvassa. muistaakseni mulla meni joskus niin että filmit saattoivat suoristua kirjojen välissä parissa päivässä, mutta sitten skannerin lämmössä kampesivat itsensä taas käyriksi kesken skannauksen, mikä tuotti todella ikävää jälkeä.

olenkin suosiolla luopunut tuoreen materiaalin skannaamisesta ja yleensä negat saavat rauhoittua vähintään pari kuukautta kansiossa ennen kuin päätyvät skanneriin. tai no, enhän minä ole liki kahteen vuoteen skannannut mitään. jokohan alkaisi olla suoraa...

14. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36

Vuokon negat on kyllä tutun näköisiä, mutta tosiaan tikapuumallisen pitimen kanssa Plustekillä vedän suoraan kuivumasta, ja ei käyryys ainakaan mulla omasta mielestäni näy. Tosin, luulen että Plustekissä (7500) on joko tosi pitkä terävyysalue, tai sitten se tarkentaa sitä mukaa kun skannaa koska ei käyryys kokonaan oikene pitimessäkään.

15. Vs: betterscanning MF-pidike

Mun kinofilmit on käyriä vain pituussuunnassa, ei leveyssuunnassa niinkuin J. Vuokon kuvassa. Kuivaan negat pienellä Kindermannin kuivurilla, johon filmit laitetaan suoraan viimeisestä huuhtelusta teräskierukassa.

16. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Jatketaan vaikka tätä threadia...
    Tiedoksi että jos joku suunnittlee tilaavansa Betterscannin kehystä keskikoolle, niin mallit hieman muuttuneet. Ao. siis tämä sähköpostilla, sivuja ei päivitetty aikoihin.

...Please note that we have had to again change our
    production configuration for that dual channel holder and we don't know how
    soon it will be before the configuration changes back.  T-lock production
    has become too expensive and problematic to produce at this moment,
    therefore, the 120 ANR glass inserts are now included as a standard item.
    The dual channel 120 format holder for the V7xx/8xx/970 series is now only
    sold with two 120 ANR glass inserts and no (zero) T-locks.  Previously, the
    120 ANR glass inserts were an option.

17. Vs: betterscanning MF-pidike

Erittäin vanha viestiketju, mutta mulle tuli tuo ylläoleva sähköposti tänään.

Tässä emmin, että kannattaako pidin tilata V800:een ilman niitä T -lockeja vai alanko esim perehtymään märkäskannaukseen? Kokemuksia?

MF pidin Suomeen toimitettuna ANR laseilla maksaa suolaiset 162 dollaria.

18. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Testailin aikanani tuota märkäskannausta: https://sekametelisoppaa.wordpress.com/2013/09/07/markaskannauksesta/

19. Vs: betterscanning MF-pidike

Joo olin jo lukenut sun testin aiemminkin. Ei kyllä varsinaisesti saa mitään kiima aikaiseksi ko menetelmän suhteen..

Kai se on tilattava se härpäke rapakon takaa. Menee yli 200 euron tulleineen päivineen. Ihan järjenvastainen hinta kyllä.