Moikka, on tarvetta keksiä kustannustehokas mutta kuitenkin asiallinen tapa postittaa valokuvavedoksia (mustsuihkutulosteita). Pahvitötterölle rullaan varmaan on lähtökohta. Testailtuani asiaa totesin, että se pitää nyt vähintään pistään muovipussiin (eli rullalle muovipussiin, muovipussi toimii "sukkana"), koska muutoin kuvan saaminen vahingoittumatta pois tötteröstä on vaikeaa, tai ainakin hermoja raastavaa. Eli muovipussi luiston vuoksi. Mutta kannattaisiko tuohon naarmuuntumisen estämiseksi keksiä joku hento paperi kuvapinnan päälle ennen rullaamista? Onko niksejä taikka mielipiteitä? Puhutaan A2-kokoisista kuvista.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Silkkipaperia käytetään usein välilehtenä. Sopisi varmaan tuohonkin.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Rullaa se kuva kuvapuoli sisäänpäin... samalla rullaajan sormenjäljet tulevat kuvan kääntöpuolelle, eikä kuvaan.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Kiitos vinkeistä. Joo kuvapuoli sisäänpäin, mutta varmuuden vuoksi jonkun suojapaperin siihen pistäisin. Löytyikin tämmöinen aika sopivan oloinen tuote (happovapaa jne): http://www.nymix.fi/product/7334.html
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Muistuta vastaanottajaa siitä että antaa kuvan aueta itsestään. Moni kuva menee pilalle kun sen väkisin kääntää suoraksi.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Vastaavaa saa varmaan kaikista taiteilijatarvikeliikkeistä, sinoopereista ja vastaavista. hinta vaan vaihtelee.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Tuolla tavalla on kokemusta muovipaperille tehtyjen vedosten osalta. Ei ongelmia. Mulla on tuossa jopa 40x50 testipaperi ollut jonkun vuotta rullattuna jotta näkee että kyllä se helposti oikeaa Samalla tavallahan nuo netissä toimivat tulostusfirmat postittavat RA-4 -tulosteet. Baryyttipaperin kohdalla en ole uskaltanut kokeilla. Ainakin oikomisessa olisi varmaan kova työ?
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Mitenköhän mahtaa olla ton Hahnemühle Photo Rag Barytan kanssa? Ei kai siinä ongelmaa ole kun sitä kerran myydään rullinakin... Ja varmaan on eri tavaraa nämä mustesuihkupaperit mistä minä puhun? Niin, pienenä ongelmana on se, että juuri tuota photo rag barytaa ei tullut näytepakkauksissa joita tilasin Hahnemühlen papereista (sen sijaan tuli tuplana, oliko photo rag satin tms). Aikaa taas ei ole hirveästi, joten luultavasti en tilaa näyte-erää papereista. Fine Art Baryta on ainakin A4-kokoisesta kappaleesta päätellen kovaasti pistää hanttiin kun yrittää rullata. Tavallinen Photo Rag sen sijaan rullautuu oikein mielellään. Oisko Photo Rag Baryta sitten siltä väliltä... Aiheeseen palatakseni, löytyi myös "letkukalvo"/"PE-sukka"-nimikkeellä myytävää tuotetta jota voi ostaa eri levyyksinä. Eli ilmeisesti tästä saa sellaisia "muovitaskuja" kun leikkaa sopivan kokoisiin paloihin ja teippaa toisen pään kiinni. Hankkii 450mm leveää niin A2-kuva mahtuu. Tai sitten pienempää versiota hankkii sitä varten että paketoi rullatun kuvan ensin tähän ennen pahviputkeen pistämistä, jolloin sen saa sieltä pahviputkesta pois helpommin kun pelkän kuvan.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Joo mulla ei ole yhtäkään kokemusta baryyttipohjaisista mustesuihkupapereista - olenko edes nähnyt sellaista, en tiedä. Ehkä jossakin näyttelyssä lasin takana on ollut... Mietin itse vain sitä, että baryytille tehty vedos vaatii vaivansa jotta siitä saa kutakuinkin sileän niin mitenhän on jos sen sitten menee käärimään rullalle. No kai tuokin vain pitäisi kokeilla... Rullajuttu on kuitenkin osoittautunut kaikista kätevimmäksi tavaksi omien printtien lähettelyssä.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Kyllä sen baryytin voi rullata. Samaa ongelmaa ei esiinny, kuin "vanhanaikaisella" baryyttipaperilla, jota uitettiin liemissä, jolloin se imi pohjapaperiin nestettä ja aiheutti niitä kupruiluja kuivuessaan. Mitä paksumpaa ja jäykempää paperi on, sitä isompi läpimitta putkiloon. Minä käärin kuvan paperiin, joka on isompi, kuin varsinainen kuva ja sitten ruttaan ylimääräiset kuvaputkilon päihin (sinne sisälle). Tuosta rutusta on helppo vetää ulos. Matka Etolaankin (tai johonkin vastaavaan putiikkiin) voi olla hyödyllinen. Sieltä löytyy hyvin ohutta mitä lie muovia rullassa, joka on hyvää suojamateriaalia. Sellaista valkoista mihin on monet uudet elektroniikkavärkit pakattu. kapa p.s. Tuosta muovista vielä, että se on sellaista solumuovia, hyvin ohutta. Etuna että ei luista. Haittana taas, että ei ole ihan halpaa.
Vs: Valokuvavedosten postitus pahvitötterössä? Mun kohdalla kyse olisikin nimenomaan "vanhanaikaisesta" baryyttipaperista...