Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

8 mm Kodachromesta mv-negatiivi?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana nyntti, 29 Lokakuu 2015.

1. nyntti

nyntti Member

34
    0
    6
    Kuvasin 40 v. vanhan Kodachrome-Super8:n täyteen. Olen ajatellut kehittää sen itse mv-negatiiviksi. Tiettävästi onnistumisen mahdollisuuksia on, vaikka filmi voi myös olla kokonaan sumuttunut, enkä saa siitä mitään taidetta irti.

Tein koekehityksen filmin loppupäällä. Leikkasin noin 30 cm filmiä ja panin purkkiin. Rodinal 1+50 4 min @ n. 20 astetta. Sitä ennen olin poistanut remjet-pinnoitteen kidesoodaliuoksella 1+5 6 min + huuhtelu (toimii melko hyvin). Tuloksena oli keskeltä kirkkaankeltainen, reunoilta valottunut filmi, mutta kuvia ei näy. Lisäksi pätkä oli mennyt purkissa kiemuralle, ja osa emulsiosta oli jäänyt kehittymättä.

Onko joku yrittänyt samaa? Ratkaistavia asioita on kaksi: 1) kehitys- ja kiinnitysastiat ja 2) kemiat.

Pienessä ämpärissä käsin huljuttamalla on kai perinteinen vaihtoehto, kemiaa vain kuluu aika lailla. Harkitsen isohkoja paperinkehitysaltaita, sellaiset sattuu olemaan käden ulottuvilla.

Entä toimisikohan stand-kehitys? Jos panee tunniksi esim. 1+100 Rodinaliin...

Kiitos kaikista vinkeistä jo etukäteen!

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: 8 mm Kodachromesta mv-negatiivi?

Ei kehitettä kulu paljoakaan, jos kehitteenä voi käyttää jotakin stock-liuosta kuten esimerkiksi  D-76/ID-11 tai T-Max/DD-X, jolloin se ei ole kertakäyttöistä, vaan sillä kehittää vielä rullakaupalla lisää filmejä.

ed.  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,12428.msg775017.html#msg775017

3. Vs: 8 mm Kodachromesta mv-negatiivi?

Mä olen kehittänyt Kodachrome II:sta D-76 muistaakseni noin 1,5 kertaa vastaavan mv-filmin eli Panatomic-X:n kehitysajalla. Ei siinä suurempia ongelmia ollut. Filmi oli eri väristä kuin mv ja hyvin ohut. Mistään etukäteiskäsittelystä en tiennyt mitään. Sitä en kyllä enää muista teinkö ko. negoista koskaan yhtäkään kunnon kuvaa pimiössä.

4. Vs: 8 mm Kodachromesta mv-negatiivi?

Kokeile ensimmäisen kehityksen pidentämistä. Tuplaa aika. Triplaustakin voi kokeilla jos ei mitään näy.

5. nyntti

nyntti Member

34
    0
    6

6. nyntti

nyntti Member

34
    0
    6

Selvä! Tätä mietin itsekin. Neljä minuuttia oli täysin hatusta vedetty aika.

Tarkoitus on projisoida ja sitten, jos jälki on mielenkiintoista, digitoida filmi yhtä taideprojektia varten.

7. Mirrored

23 779
    749
    113

1 US gallona D-76 tai 5l ID-11 alkaa olla jo edullista.  Satsi kuuluu sekoittaa kerralla, koska niissä on part a ja part b eikä jauheiden jakaminen välttämättä onnistu täsmällisesti sillä kummassakin pussissa on enemmän kuin yhtä jauhetta erilaisin kitein.  Stock täysinäisissä pullossa säilyy kyllä vähintään kuusi kuukautta... vuodenkin vain vähän muuttuneena.  Stockin käytöstä aikaa lisäten voit lukea kahdet erilaiset ohjeet.  Kehitehän on samaa, mutta Kodakin ohjeistus on kriittisempi ja Ilfordin käyttää pitemmälle "loppuun" aina  10kpl saakka 120 tai 135/36 yhdellä litralla.

Itselläni on sitä pari litraa monikäyttöisenä ja loppu 1+1 käyttöön.  Stockina ominaisuudet ovat erilaiset, joten kumpaakin tarvitaan.  Kuin kaksi kehitettä samasta paketista.

8. Mirrored

23 779
    749
    113

Tuo DD-X ei ole vielä minulle kovin tuttua.  Nyt hämmentää lukemani ohjeet siitä, ettei sitä voisikaan säilyttää kuin 24 tuntia. http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2011427124733149.pdf  Se on kallista kehitettä..  Löysin juttuja kuinka sitä käytetään myös erilaisin laimennoksin kaikkea 1+4 ja 1+9 väliltä.  Siis kuten T-maxiakin jotkut käyttävät.