Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pinholetusta (sisältää omakuvia - myöhemmin muutakin tylsää)

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Est, 25 Huhtikuu 2009.

1. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113
                              Viime yönä mä vähän pinholetin
                                   ja tässä muutama tuotos
                                               niistä

*

Vasta kolmas reikä tässä menossa.
    Ensimmäinen oli kiva mutta sen vahingossa -brutauliidessani- tuhosin.
    Toinen oli -kumma kyllä- liiankin piukka ja siksi sen hylkäsin.
    Tämä kolmas tyydyttää toistaiseksi... näihin reikiin vaan tulee aika outo himo !

Ei kauheasti käsitelty, taidan luopua näiden jälkikäsittelystä täysin - kunhan reikätekniikka ja muut näppäryydet kehittyvät lisää. Nää tällaiset ovat "aitoina" jotenkin niin paljon aidompia, en halua pilata sitä kaikenmaailman "peeshopeilla".

Eli minä yhden reijän läpi ja makuuhuoneeni seinä.
    Valotusaika joissakin oli 6 sekunttia, joissakin kait hieman alle.
    ASA oli -muistaakseni- 800.
    Olen siirtänyt pinholereikää muutaman millin kauemmaksi "filmitasosta" edellisiin verraten.
    Valaistuksena oli kattolamppu, yksi pieni halogeeni ja yksi ISO HALOGEENI.

Tämä juttu ei ole -ainakaan vielä- varsinainen toisiinsa yhteenkuuluva kuvasarja.
    Senhän dillempikin ymmärtää vaikkapa värien, kontrastien ja muiden kuvallisten osatekijöiden variaatioista.
    Olen, siis, vielä hieman epävarma kuinka näitä pitäisi käsitellä, mieluummin ei lainkaan (kuten jo aiemmin totesinkin). Yhtenäiseen kuvasarjaan kuuluisivat tämänkaltaisessa täysin yhteneväiset säädöt (_EI_ mikään mielipide, vaan puhdas ja muuntamista vastustava totuus).

Olen väsynyt, (ei sekuntiakaan yöllistä unta, taaskaan) enkä jaksa enää kirjoittaa.

Luovutan itseni Inkvisiition piinattavaksi, tehkää työnne nopeasti, kiitos.

- Erska

Edit: Lisäsinpähän tässä yhden uupuneen ännän tekstiini ja kasvatin otsikkoakin.
    - EIJ

2. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113
    Vs: Pinholetusta (sisältää omakuvia - myöhemmin muutakin tylsää)

Lisään likaisen sävyisen sävykuvan ...

Epäilen että olen tullut ehkäpä nk. hulluksi (Mikäs aikuinen mies tällasia väsää, jos ei mielipuoli ole? Tässä on ehkä jotain ns. sairasta.) ...

Anteeksi.

3. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Henkilökuvissa neulanreikäkuvaus onkin elementissään.

Ensimmäinen kuvasarja edustaa perinteistä passikuvasarja-tyyliä. Sarjan ilo on se, että sarjaa ei ole kuvattu Stockmannin porstuassa, vaan Raskolnikovin huoneessa omatekoisella kameralla. Sumea "optometrinen tyyli" sopii mallin poseeraukseen hienosti.

Neulanreikäkuvien tärkeä juttu on "autenttisuus" ja tarjoilu au naturel. Siksi onkin virkistävää, että kuvaan on liitetty digitaaliset kehykset ja parannettu "luonnon" tuottamaa.

4. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mustavalkoinen versio on oikein oiva.

5. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Meinasin juuri sanoa että pitäkää reikänne, mutta komppaan Heliä, Higg

6. Vs: Pinholetusta (sisältää omakuvia - myöhemmin muutakin tylsää)

Tässä olis erskalle bisnesidea. portettiteltta vaan espan puistoon pystyyn, sit vois sanoa että tsaarinaikainen puistokuvaaja on palannut.
    Paat koppalakin vaan päähän ja peitteen alla olis canonin digiprintteri, sitä vain kybällä potrettia, (siis € kymmenellä)

7. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Siis oliko nämä digikameraan tehty neulanreikä kuvia vai mitä?

8. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Iltapinholekuva.

Säädin ihan vähän levelsiä, syntiä tein. Ei vielä oikein osaa tuon reijän kanssa ammattimaisesti vehdata.

Kyllä on ihana suttusta jälkeä. Pieksee melkein kokakolakameran.

Pitää kyllä rakentaa jonkun isomman filmikoon reikäkamera; mullon semmonen kutina että tästä tulee mun juttu.

M.Vuori, Heli, Higgins ja Jukka ja Jukka,
    suurkiitokseni tosi ihanista ja söpöistä palautteista !!!

Bisnesidea on hemmetin hyvä, sopis' mulle kuin nakutettu; Siellä vanhan venäläisen laatikkokameran sisällä piilottelisi naikounin digi ja -vaikkapa- juuri cäänönin ulostinmasiina sulassa sovussa !
    Taikalaatikko työntäisi takapuolestaan kansainvälisten loistoristeilijöiden Stadilaista eksotiikkaa janoaville raharikkaille sumeita kuviaan.
    fantastinen idea, viikset vaan vahaan ja kiemuralle, kunnon kostyymit päälle (On esikuviakin, oikeita valokuvia sukulaisukoista mm. vaarin faijasta tuolta ajalta aivan samoilta sijoilta, mm.Espan nurkilta).
    Ja Higginsin mielestä näytänkin ihan ryssältä - sillä saa jo snadisti juomarahaa monelta ihailevalta amerikkalaisrouvalta !!
    Romantillisten taustakankaiden maalaminenkin olisi hauskaa ja välineet & taidot siihenkin jo löytyvät ! Kiitos Jukka Proolle loistavasta liikeideasta (pitäis saada söpö assari).

Purismista lisää:
    Aikaisemmassa yhteydessa jo mainitsinkin laitteiston olemuksesta paljastavaa faktaa. Olisi, toki, ollut kohteliasta tehdä niin myös täällä.
    Toisella Jukalle ja M.Vuorelle (Ei siis vallan "itse rakennettu kamera") on sanottava että tämä on vanhaan digijärjestelmäkameran objektiiviaukkoon sovitettu maski (kummallinen viritys tämänhetkinen, muuten) -jossa on se suttua loihtiva skidimpi hole.

Ehdottomasti pitää rakentaa Iso ja Uljas jonkin Mahtavamman filkkakoon reikäkameralaite ! tämä homma vie mukanaan ja ansaitsee kunnon perehtymisen ja käytännön opiskelun, nyt harjoittelua hieman...

Merci
                                                                                       -Eros

Ps. Editoin kirjoitusvirheiden vuoksi jälkeenpäin hieman tekstiäni.

9. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Tossa on nyt jotain ihan TÄYSIN perseellään - ei se kuva NOIN perkeleen suttuinen sentään oikeasti ole, miltä tossa näyttää. Tää saitti duunaa mulle nyt toistuvasti tällasta jäynää.                                                 

NYT ALKAA VITUTTAMAAN JA RANKASTI !
                                                                                                            -Eero

10. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Oli muuten vaikeaa yrittää olla täysin hievahtamatta noissa kuuden sekuntin omakuvissa. Pitää rakentaa joku hytkymistä ehkäisevä tukilaite, yläruumiille ainakin.
    Sellainen jota ei kuvista näy.
    - E

11. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Pitäähän ihmisillä harrastuksia olla, mutta kun tiedetään että maailma on niitä täynnään mitä mielenkiintoisimpia, niin sitten valinta osuu tällaiseen!? Hassua.

Maailma on ihmeellinen, lähes yhtä ihmeellinen kuin ihminen ja hänen harrastuksensa, Higg

12. Vs: Pinholetusta (sisältää omakuvia - myöhemmin muutakin tylsää)

tässä ois erska vähän esikuvaa liikeidealle. se olis siitäkin hyvä sulle että toi söpö assari, marakatiksi pukeutuneena vois kipittää cafe esplanadiin hakeen sulle tsufet, sun tarttis vaan istuu perseelläs ja liimailla parhaita shotteja tonne lootan päälle.

13. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Toisaalta, näitä valotusajan lainalaisuuksia voisi käyttää uudenlaisten kuvien tekemiseen. Pohdipa suun ja silmien ilmeiden vaihtelua pitkän valotusajan aikana. Voisit keksiä jotain erinomaista.

14. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Mä olin just väsäämässä semmosia, asentojenvaihtelukuvia, minimalistisia ilmeenmuunteluita ja sitten isompia asentojen muunteluita, kun satuin vilkaisemaan tänne!
    - Eero

Joo, Jukka Pro, pannukahvia pitäis olla! Sillä mä elän. Nyt se on himasta loppu ja tuntuu ettei yöksi oikein herää. Mikäköhän vampyyri mä oikeastaan olen; aina on tehnyt mieli valvoa yöt, nukkua se kirkas osuus...
    - Eero

15. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ensimmäisiä varsinaisen pinholevuorokauden tuotoksia.

Kutsun näitä Vampyyrin Olohuonepotreteiksi.

Kuvattu Neffinä ilman kameran pitkienaikojen kohinapoistoa: 1600 ASA ja 30 sekunttia (alkaa olla jo mukavan pitkä aika pitää sama asento ! Kamerani kohinaisuus alkaa myös IHANASTI elävöittää suttukuvia, ikävä kyllä hieman mekaaniselta vaikuttavalla tavalla, kuten digille on ominaista). Konvertoitu jiipekeiksi ja sen jälkeen mustavalkoiseksi.

Lisätty kylmän ja kovan epäinhimilliset digikehykset ja tyyliini sopivasti hieman epätyylikästä kirjoitustani.

Tarina saa jatkoa, nämä ovat vain alkuverryttelyä, karkeita ja epäkypsiä "hullun mieleni" hedelmiä. Kaikkea en tänne laita, kevyttavaraa vain.

- Eero

16. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Päivänkoittoa varten aion värkätä neulanreijän myös keskikoon rullafilmikameraan.
    Kun aamu valkenee, on uskaltauduttava sitä kokeilemaan, aivan oikeaan päivänvaloon (hui kamala).

Odotan -tähänastisiin verraten- huomattavasti parempia tuloksia, tai sitten vielä huonompia, mitenpäin sen nyt ilmaisisinkaan.
    Kumpikin on äärettömän jännittävä yllätyksellinen mahdollisuus, lahja VALOLTA !

Vampyyrille vaarallinen valolla leikkimisseikkailu jatkukoon !
    - E

17. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83

Ihan mielenkiinnosta kysyn... miksi ?? ...ja miten, millä ohjelmalla ?? ...siis toi järjestys.

Kuvat on mielenkiintoisia... omalla tavallaan jopa herraskaisia. Hyvä juttu. Vaikka onkin ensin konvertoitu jiipegiksi ja vasta sit mvee

18. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Nyt meni niin että jopa hieman sattumalta. Ensin oli vain tarkoitus muuntaa jiipekeiksi. Sitten tein yhden yksinkertaisen ämveemuunnoksen (niistä, jo muunnetuista) pikaiseksi kokeeksi.
    Sen jälkeen hieman toisenlaisen. Tämä oli kokeilua. Mä aina yritän muunnella työskentelytapoja, joskus hieman järjenvastaisiltakin tuntuvilla tavoilla, tällainen on tuottanut aikoinaan maalatessani ja piirtäessäni ym. vastaavaa väsätessäni joskus aivan yllättävänkin jännittäviä hedelmiä. Nk. virheet ovat joskus evoluutiolle voimakas potku eteenpäin. Tässä voi, toki, olla toisin :)

Kiitos
    -Eero

19. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Yön Lapsi I

Valmistin uuden reijän vanhanmalliseen Nikonin runkotulppaan, eri tekniikalla kuin aiemmat kamerarunkoon 'kiinteästi' teipatut ihmetsydeemit.
    Vaihdoin myös kamerarunkoa, toiseen saa jäädä ihmetsydeemi kiinni, tästä voi tämän reikänsä tarvittaessa lasien tieltä siirtää hetkeksi syrjään.

Muutin myös kuvaustekniikkaa, luopuen kokonaan jalustasta.
    Laitoin tehokkaan ja erittäin kuuman valon aivan kasvojeni liki,
    lähes sokaistuen.
    Näin sain tuotettua sarjan käsivaralta kuvattuja omakuvia, joista tässä näytän yhden esimerkin.
    Nef (myöh.jpg), 1/10 sekunttia valoa ja 1600 ASA. Käsivaralta, siis.

Sarjaa kutsun nimellä Yön Lapsi Nauttii Ajasta

- Ja niin nautin minäkin, kaikenlaisten kuvien ulkoistaminen
    on minulle ollut pakkomielle, aina.

Tämän reikäkuvauksen suhteen aion mennä vielä aivan uusille poluille,
    toisille ja toisenlaisille kuin tähän asti olen, lyhyeen vaeltanut.

Iloisin Aamuterveisin !
    - Eero Ilmari, Klo 04:27 26.4.2009 Hellsingin Herzigassa

Edit: Lisäsin r ja a  -kirjaimet jotka uupuivat sanasta kamerarunkoa. - Est

20. Vs: Pinholetusta (sisältää omakuvia - myöhemmin muutakin tylsää)

Tähän kohtaan eero ystäväni, laitan vähän japanin oppi isäni EDO:n näkemystä:
    "Anna kameran nähdä sellaista mitä et näe silmilläsi, vain alitajunnallasi. Anna nähdä sellaista mitä aika tuo kuvaan: liikkeen, valon pehmeyden, kontastien maailman. Elämä ja maailma ei ole 1/60 tai 1/250 osa universumia,vaan paljon enemmän.
    Sitten kaikille, jotka tätä lukevat, ehdotan, että käytte EDO:n sivuilla    http://www.edophoto.com       Hyvää kamerasunnuntaita!

kurkatkaa vaikka gallery>Pinhole>healing landscapes !

Ootsä Eero aika relan oloinen , valkoinen paita auki ja kirjojen keskellä, vois luulla aivan oppineeksi mieheksi...