Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Barnack Leicat

Discussion in 'Filmikuvaus' started by sahe69, Jan 25, 2010.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48
    On alkanut vähän kiinnostaa tällaisen hankinta. Mitäs huomioon otettavaa noiden ostamisessa on ja mitä mallia/malleja kannattaisi alkaa kyttäämään?

2. Johannes

Johannes Well-Known Member

2,346
    302
    83
    Vs: Barnack Leicat

Riippuu vähän siitä, mitä tarkoitat ilmaisulla "Barnack Leica". Amerikkalaiset ovat sen keksineet lähinnä ennen sotaa valmistettujen mallien nimeksi, eivätkä "vakavat" keräilijät käytä nimitystä. Jos tarkoitat kierre-Leicaa yleensä, niin olen itsekin näitä hieman viime aikoina tutkaillut ja tullut siihen tulokseen, että mallia IIIf saa melko edullisesti ja se vaikuttaa käyttökelpoiselta. Leicakokemukseni muuten rajoittuvat bajonetti- ja peilikameramalleihin.

3. Keni

Keni Well-Known Member

6,384
    1,764
    113

Ei suositus, mutta hieman omia ajatuksia: olen suunnitellut ostaa itselleni Leica Ic:n 50-vuotislahjaksi (fiksu tapa perustella hankinnan itselleen). Odotusaikaa vielä runsaat 2 vuotta.

I-malli koska se on muotoilultaan äärimmäisen pelkistetty, mielestäni kaunein Leica mitä ikinä on valmistettu. II tai III-mallit eivät sytytä minussa mitään. Musta väri saa olla sopivasti kulunut ja messinki kauniisti esillä, mutta kameran pitää toimia moitteettomasti. En harrasta vitriinikameroita, kamera tulee totta kai käyttöön. Yksi vanhempimallinen messinkinen M-kasetti on jo valmiiksi hankittu bulkkifilmiä varten.

C-malli koska linssin vaihto on helpompi jos joskus on siihen tarvetta. Elmar 50mm f3.5 standardilasilla mennään todennäköisesti.

Onneksi nämä eivät niin mahdottomia maksa, vaikkeivät nyt ihan halpojakaan ole.

4. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48

Joo tajusin itsekin että tuli ehkä oltua vähän epämääräinen. Tarkoitin itse asiassa kaikkia kierreleicoja, ja ajatuksena oli lähinnä nuo eri mallien väliset ergonomiset ja tekniset heikkoudet ja vahvuudet. Itse kun en noista paljoa mitään tiedä, muuta kuin että ovatten todella sympaattisia vehkeitä :)

5. Vs: Barnack Leicat

IIIf 'Red Dial' olisi oma valintani. Elmar tai Summitar nokalle luonnollisesti.

Täällä vähän lisää juttua: Leica Screw Mount Cameras

6. 3js

3js Member

686
    0
    16

Komppaan, ja vielä ilman itselaukaisinta, se kun tuntuu sormien alla inhalta. No mutta sellanenhan mulla olikin, nokalla tosin 28 summaron. Sulkimen ääni on pikkusen kovempi kuin aiemmissa malleissa, mutta ei se haittaa. On muuten veikeä vehje käytettäväksi tällä säällä, pakko käyttää torimummohanskoja, muuten sormi osuu aikojen valitsimeen...  No tuleehan otettua kuvat äkkiä.

Niin muuten voishan se III G:kin olla namu. Kallis tosin.

7. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48

Kiitos Matti tuosta linkistä, vaikuttaa hyvältä lyhyeltä tietopaketilta.

8. 3js

3js Member

686
    0
    16

Ai niin vielä, sitten se filmin lataus. Jos et ole leikannut valmiiks filkkaa oikeaan muotoon, voi homma muuttua tuskalliseksi. Joo voi ottaa sen linssin pois ja sitä kautta auttaa, mutt paras on vaan leikata. Hätätilassa sen voi vaikka kynsin repiä oikean pituiseksi ja muotoiseksi.

9. jaguar

jaguar Active Member

1,649
    6
    38

Itse ko tyyppistä käyttökameraa hakiessa, asiaa netistä ja kyliltä kysellessä päädyin 50 -luvun alun Canon IV SB:hen. Täysin Leica III-sarjan loppupään kopio. Loistavaksi kehuttu laatu ja kestävyys. Ihana suljinääni. Ei hinnassa Leica-lisää. Uudemmissa malleissaan on Canonilla m39-kameran kehitys huipussaan, mm pikaviritin-malleja. Ja tietty valovoimainen 50-luvun Canon keulille.

10. Vs: Barnack Leicat

Suoraan sanottuna järkevä päätös. Aikanani leikin jonkinverran noilla kierreleicoilla. naurettavaa puuhastelua toi filkanlataus ja sulkimen virittely. Kun laitto leicavitin pohjaan vähän helpotti, se laicavit sitten maksaakin samanverran kun käypä M runko...

11. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1,628
    0
    36

Paljos köyhdyit IV SB:stä? Olen kanssa tässä vähän zuumaillut II/III/IV-sarjan malleja mutta Suomen päässä niitä ei myydä ja ebayssä on paljon "keräilyhörhöjä" pilaamassa hintoja tällä hetkellä..

12. jaguar

jaguar Active Member

1,649
    6
    38
  13. toninikkanen

1,628
    0
    36

Noiden vanhimpien Canonien hinnoissa ei ole enää mitään järkeä. Seurailin tuossa niin viallinen II F2 meni kovempaan hintaan kuin täysin virheetön Canon 7. Ja L3:sta maksetaan enemmän kuin L1:stä, vaikka L3 on kahteen kertaan riisuttu versio L1:stä. Puhtaasti keräilijöiden touhua... käyttökameraksi irtoaa hyväkuntoinen Canon 7 helposti alle kahteen sataan EU-alueelta. Itse asiassa III-sarjan Leicojakin tuntuu saavan halvemmalla kuin saman tyylin Canoneita, joten ostaisin ennemmin sellaisen. Jos se filmin lataaminen on niin kamalaa, niin kai siihen voi jotain keksiä (ja kamaluutta usein liioitellaan, on se kuulemma vaikeaa Horizon 202:ssakin, mutta ihan hyvin se jo tokayrittämällä meni.)

14. Vs: Barnack Leicat

Horizonin lataaminen vaatii älykkyyttä, leica III:n pitkää pinnaa ja oikein leikatut filkanpäät.

15. jaguar

jaguar Active Member

1,649
    6
    38
  16. toninikkanen

1,628
    0
    36

Noh älyä sen enempää kuin pinnaakaan ei minulta löydy, joten tuska lienee samoissa.. voisko joku selittää minkä takia niitä filminpäitä pitää leikellä ja miten välttämätöntä se oikeasti on?

Spiraalille kinoa vedeltäessäkin pitäisi kuulemma se pää leikata pois, mutta olen huomannut että senkun vetelee vaan, niin ihan hyvin menee leikkaamattakin. Kuinkahan moni on edes kokeillut, kun "kaikkihan sen tietää että se pitää leikata pois"?

17. Vs: Barnack Leicat

Latasin tänään filmin Leica IIIf:een ja leikkasin sitä noin 10cm matkalta alkuhännän levyisenä ja sen jälkeen asettui kohdalleen. Yritin useammankin kerran ladata filmin sellaisenaan, mutta kamera ei sitä hyväksynyt. (Silmälasien käyttäjälle IIIf:n etsinkuva ei ole paras mahdollinen, siksi aion myydä kameran.)

18. Vs: Barnack Leicat

Ei se M3 hyväksy leikkaamatonta filkkaa myöskään. Muuten on M kolmosen lataaminen paljon helpompaa kuin nykyisten "sohlovetopuolaisten" M runkojen.

19. toninikkanen

1,628
    0
    36

Vaikka toi leikkelyn tarve hölmöltä kuulostaa niin onhan mulla kuitenkin erinäisistä syistä aina sakset mukana, joten kai sen kestäis.. en kuitenkaan kuvaa kamaa normaalisti rullakaupalla niin että tarvitsisi alvariinsa olla saksimassa.

Ja eikös noihin III-leicoihin voi myös omia Canon II/III/IV ottopuolan jolloin leikellä ei tarvitse? Jos siis jostain löytää..

20. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48

Onko noista erilaisia versioita sitten? Meikäläisen M3:ssa filkka meni ainakin joka kerta ihan hyvin puolalle kun vaan tökkäs sen filmin pään siinä puolalla olevien peltiläpyskän alle. (eli en nyt takoita sitä joihinkin varhaisempiin M runkoihin jälkikäteen asennettua "pikalataus" systeemiä)