Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Backup-ratkaisu Windowsiin

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kari-s, 14 Maaliskuu 2011.

  1. kari-s

    kari-s Member

    480
    0
    16
    Pitäisi keksiä toimiva ja luotettava ratkaisu kuvien varmuuskopiointiin. Olen käyttänyt Windows 7:n omaa backuppia, mutta kun kuvia alkaa olla paljon, backup on muuttunut tosi hitaaksi. Toimenpide kestää noin 15 tuntia, mikä ei ole hyväksyttävää. Suora kopiointi verkon yli kestäisi luultavasti vain noin tunnin. Netistä löytyy paljon samanlaisia kokemuksia.

    Mitä käytätte varmuuskopiointiin Windowsissa? Itse levyt on peilattu, joten en tarvitse vikasietoisuutta vaan oikeata varmuuskopiointia. Käsin kopiointi ei ole järkevä ratkaisu. Olen valmis käyttämään tähän ihan rahaakin, jos ratkaisu oikeasti toimii.

    Kari
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
  3. kari-s

    kari-s Member

    480
    0
    16
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Robocopyllä ei kai voi kopioida kuin kokonaisia tiedostopuita.
    Tilaa menee tosi paljon, jos jokaisella kerralla menee ainakin 500 gigaa.
    Inkrementaalinen varmuuskopio olisi paljon tehokkaampi. Ilmeisesti tämä Windows 7:n backup ei osaa inkrementaalisia tehdä kuin paikallisille levyille.
     
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 460
    1 397
    113
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Verkkoon tapahtuvaan inkrementaaliseen varmistukseen tämä voisi olla hyvä
    Backup Software - Protect your Data
    Itse teen inkrementaalisen varmistuksen ulkoiselle kovalevylle tällä ja olen ollut siihen tyytyväinen FreeFileSync
     
  5. kari-s

    kari-s Member

    480
    0
    16
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Freefilesync näyttää samanlaiselta kuin rsync, eikä se ilmeisesti osaa versiointia vaan kirjoittaa päälle.
    Backup4all näyttää mielenkiintoiselta. Pitää perehtyä.
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Noilla mainitsemillani "/MIR /ZB" robcopy peilaa, kopio vain uudet ja muuttuneet sekä poistaa poistetut. Kokeile.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Tämä kuulostaa suhteellisen vihonviimeiseltä yhtälöltä varmuuskopiointiin (mutta hyvältä vaikkapa läppärin ja pöytäkoneen synkronointiin)...
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Kuten jo aikaisemmin totesin:

    "teen tuolla dokumenttieni pikavarmistuksen. Koko koneen varmistus onkin sitten toinen juttu."

    siis niin että usb-levyltä viimeisimmät filut on käytettävissä myös läppärissä. eikä kopiointi kestä montaakaan sekuntia...
     
  9. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Kirjoittelette niin viisaita, mutta minä hoitelen varmuuskopioinnit SyncToylla Win 7:ssa.
     
  11. Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Robocopy on yksinkertainen ja toimiva ratkaisu. Olen sitä töissä käyttänyt ja varmasti sopii kotikäyttöönkin. Sillä pystyy aika hyvin määrittelemään, mitä kopioidaan puista ja muuttuneista tiedoista lähtien.
     
  12. kari-s

    kari-s Member

    480
    0
    16
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Robocopy ei anna paljoa lisää koska jo peilaan tuon teran kokoisen kuvalevyn. Tarvitsisin softan, joka tekee homman inkrementaalisesti ja säilyttää versiot. Peilaaminen/synkronointi ei ole sama asia kuin varakopiointi.
     
  13. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Pähkäilin tuossa vuosi-puolitoista takaperin ihan saman ongelman kanssa.
    Lopulta päädyin Genie Backup Manageriin. Osaa inkrementaaliset ja differentiaaliset backupit jne jne jne

    Ei tee backuppia minään kryptisenä mössönä vaan backup on ihan normaalisti selailtavissa ja vaikka käsin kopioiden palauteltavissa...

    Ei ole vielä löytynyt pahaa sanottavaa.
     
  14. kari-s

    kari-s Member

    480
    0
    16
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Miksi päädyit tuohon Backup Manageriin etkä saman valmistajan Timelineen?
     
  15. Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Tuolla minäkin olen synkronoinut kuvahakemistot ulkoisille kovalevyille skannereita ajavassa XP-koneessa. Uusin versio SyncToy 2.1, on ilmainen ja Microsoftin oma tuote.

    SyncToy - Wikipedia
     
  16. Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Mitä etuja tuossa Timelinessa on?
     
  17. kari-s

    kari-s Member

    480
    0
    16
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Tuskinpa mitään. Ajattelin, jos J.Vuokko olisi asiaa selvitellyt.
     
  18. pb76

    pb76

    777
    0
    0
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Symantec Ghost
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Backup-ratkaisu Windowsiin

    Timelineä vastaava softa on jo ennestään. Enkä ole varma oliko tuota timelineä silloin =)
    Mulla oli Memeo backuppina pitkään. Sinänsä kiva, että filet livahtivat saman tien backupille ja se osasi lisäksi versioida niitä (esim. joka filestä 4 viimeisintä versiota).

    Se, miksi halusin pois Memeosta ja jonkun perinteisemmän backupin johtui osin juuri tuosta välittömästä backuppauksesta. Nimittäin välillä kun tulee photaroitua ja tehtyä välisaveja niin ärsytti kun ne siirtyivät heti backupille myös. Samoin kun skanneri dumppasi 600M skannin levylle niin se lähti siirtymään backupille jonka ajan Windows-logiikan mukaisesti se oli lukittuna eikä sitä päässyt käpistelemään.

    Jos Memeossa olisi ollut optio vaikka tyyliin 'tee backup vasta kun tiedoston muuttumisesta on kulunut 5 minuuttia' niin olisin pitäytynyt siinä.

    Jos Timelinä ja Backup manageria vertaa, niin suurin ero välittömän varmuuskopionnin ohella on timelinestä puuttuva inkrementaalisuus.
    Ja sillä ominaisuudella kätevästi paikkaa tuota yksittäisten tiedostojen versiointia.

    Kovin monta eri ohjelmaa evaluoin ja testasin silloin. Pitää tässä etsiskellä se ketju..