Vs: Avedonin tyylillä Joo, voi olla että ymmärrän sen väärin. Olen mieltänuyt, että tuossa In The American West -hommassa on ollut tarkoitus kuvata suht tavallisia tyyppejä, sellaisina kuin ovat, omassa ympäristössään, (esim tehtaan pihalle tai ladon seinään etc tuo tausta) ja kuvaan pitäisi saada "ryöstettyä" mallin sielu, joka on siinä mallinohjauksessa tässä kohdin se taito, homman pointti. Toki noista "tavallisista" on katsojille tietty maukkaimpia hieman persoonallisemman, erikoisemman näköiset tapaukset. Eli onko tuossa hänen projektissaan kuitenkin ollut studio-työtä, maskeerattuin ja muutoin kuvaajan mieleen puetuin vaattein etc?
Vs: Avedonin tyylillä Kyllähän tuo valkea tausta on se joka nostaa persoonan esille. Se myös kohtelee aika julmasti mallia.
Vs: Avedonin tyylillä Luulin studiokuvaksi, koska oli jo aiemmin framilla. Ilmeisesti näin ei ollut... Ja kyllähän sun tason kuvaajan pitää vaatimattoman sunnuntai-räpeltäjän ajatukset ilman pieniäkään herneitä kestää ja juurikin perustellusti vastata. Eihän näistä ikinä mitään tulisi, jos vaan kompataan: jees, on makee jne... Harvalla kai (Sakkea ja pari muuta) lukuunottamatta on kompetenssia kommentoia edes jossain määrin objektiivisesti (jos sellaista edes on), vaan ainahan kuva koetaan jollain tapaa henkilökohtaisesti. Tuosta tuli mun mieleen ekana, että joo, makee, mutta malli tuunattu tarkoituksella, teennäisesti suttuiseksi yms jota hän ei ole. Jos kaveri on vedetty rasvamontusta tuon näköisenä, korkeintaa pienillä muutoksilla talutettu ko. autotalli seinälle kankaan eteen, niin silloin oltaisiiin teeman ytimessä, imho.
Vs: Avedonin tyylillä Ei kai paljoa. Avedon kuvasi 762 ihmistä, kuvista 125 valittiin näyttelyyn - niitä kuvia, joita olemme julkistettuina nähneet. Jo se valinta tietysti toi vain kuvauksellisimmat esille. Jo alun alkaen tietysti kuviin valittiin mielenkiintoisen näköisiä tapauksia. Ainakin se kaikkien varmaankin näkemä mehiläismies oli tavallaan maskeeraus - kaveria etsittiin kauan, ja sitten hemmo siveltiin jollain feromonilla, joka houkutteli mehiläisiä. Muuten ei kait malleja juurikaan stailailtu.
Vs: Avedonin tyylillä Harmi kun ei pystynyt tähän kuvaa rikun tyyliin osioon osallistumaan. Hienoja kuvia tässä ketjussa.
Vs: Avedonin tyylillä Ei hyvä, mutta ompa ihkauuret rillit päässä. PS. Kuvattu studiossa, 2 salamalla. Yksi ammuttu 4 m korkealla olevan katon kautta antamaan yleisvaloa, toisessa 1,4x1 m Wafer salmiakkitasovalo edestäpäin nostettuna pään yläpuolelle ja vähän sivuun.Antaa valolle suunnan
Vs: Avedonin tyylillä Joo studiokuva on, yhdellä valolla. Aivan sama onko valkoinenlakana studiossa tai autokorjaamon ulkoseinässä. Saman valon pystyy touhuamaan studiossakin. En millään usko että Avedon ei olisi rakentanut kuviaan, maskeerannut ja pukenut tai riisuttanut mallejaan. Ei herneitä
Vs: Avedonin tyylillä Niinpä - nythän on kaksi mahdollista linjaa. Tehdään kuva, joka on Avedonin tyyliä, tai sitten tehdään kuvauskin sillä tyylillä. Jälkimmäinen edellyttäisi tosiaan mallien repäisemistä omasta leipätyöstään. Vaativampi rasti, mutta toki onnistuu, jos siihen paneutuu. Luulisin, että meille on haastetta jo siinä kuvankin tyylissä. Ja jos Avedon olisikin vielä melko helppo jäljitellä kuvaustapahtumankin osalta, taitaa sitten olla aika pieni joukko muita kuvaajia, joita voi lähestyä samalla tavoin.
Vs: Avedonin tyylillä Mä repäsin molemmat mallit leipätyöstä kuvaan. Yhtään eivät kerinneet valmistautua ja mä en ohjannut mitään muuta kun seiso tuossa ja katso kameraan ja oo ihan luonnollinen. EDIT: On mulla lavastettuakin kuvaa mutta en oikein tiedä onko ne riittävän hyviä tänne.
Vs: Avedonin tyylillä Varmaan kuvattu suoraan postiivipaperille vaikka olisi pitänyt 8x10 filmille paukauttaa Mutta joo erittäin hienoja kuvia on ketju pullollaan
Vs: Avedonin tyylillä Mänäpä olen sitä mieltä että olet käsittänyt ymmärtänyt asian ihan väärin, Avedonia on kritisoitu juuri siittä että hän muokkasi ja ohjasi malleja mieleisekseen. Tuokin kritiikki on hassua, sillä minusta on selvää että se oli kokojutun pointti, siis etsiä fotogeisiä ihmisiä ja tehdä heistä makeita fotoja.
Vs: Avedonin tyylillä Onko tarkoitus että mallien ohjaus ja muokkaus näkyy? Vai oisko tarkoitus että katsojalle tuulee sellainen tunne että ne on luonnollisia, vai onko ne, kyllä ne siltä näyttää. Voihan nää olla stailattu mutta onpa hyvin osannut stailata kun kuvat näyttää ihan aidolta että henkilöt on jostakin vaan repästy.
Vs: Avedonin tyylillä Ei kai ollut mitään muuta tarkoitusta kuin tulkita tai kopioida Avedonia? Jokainen tekee juttuna omien tulkintojen ja juttujen pohjalta.
Vs: Avedonin tyylillä Kyllä kai ne mallit etupäässä vain repäistiin duunistaan. Avedon meni juttelemaan verstaan pomon kanssa, ja sitten sällit komennettiin seinustalle suuremmin kyselemättä, huvittiko vai ei. Toisaalta sitten monelle se kuvaus oli tärkeä kokemus, joillekin jopa muuttu elämän suuntaa, ihminen kun sai kerrankin tuntea itsensä tärkeäksi. Helsingin herrat jututtivat ja kuvasivat (No, New Yorkin...) Jotain pientä stailausta siinä ehkä oli, mutta aika vähän, kai. En oikein usko, että Avedon itse paljoakaan puuttui juttuun, ehkä pyysi ottamaan paidan pois. Mukana ollut kuvaussihteeri saattoi jotain pientä tehdä, mutta ei ainakaan kirjassaan kerro olleensa varsinaisesti stailaustehtävissä. Se sihteerihän julkaisi muistelmat projektista. - Oho, kovakantisena 450 taalaa... Pitääkin hakea oma kellarista pois, ettei kostu. Ei se noin kallis ollut aikoinaan, ei sitä minulla olisi. http://www.amazon.com/In-American-West- ... 0810911051"]http://www.amazon.com/In-American-West-Laura-Wilson/dp/0810911051 Edit: On se Amazon tarkka - vilkaisin kirjan tietoja, ja hetikohta tuli tarjous sähköpostiin. Pehmeäkantinen 60 taalaa.