Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Avedonin tyylillä

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana SakkeM, 19 Marraskuu 2013.

1. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36
    Vs: Avedonin tyylillä

Joo, voi olla että ymmärrän sen väärin. Olen mieltänuyt, että tuossa In The American West -hommassa on ollut tarkoitus kuvata suht tavallisia tyyppejä, sellaisina kuin ovat, omassa ympäristössään, (esim tehtaan pihalle tai ladon seinään etc tuo tausta) ja kuvaan pitäisi saada "ryöstettyä" mallin sielu, joka on siinä mallinohjauksessa tässä kohdin se taito, homman pointti.
    Toki noista "tavallisista" on katsojille tietty maukkaimpia hieman persoonallisemman, erikoisemman näköiset tapaukset.

Eli onko tuossa hänen projektissaan kuitenkin ollut studio-työtä, maskeerattuin ja muutoin kuvaajan mieleen puetuin vaattein etc?

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Kyllähän tuo valkea tausta on se joka nostaa persoonan esille. Se myös kohtelee aika julmasti mallia.

3. Vs: Avedonin tyylillä

No mitäpä luulet millä minun kuva on valaistu ?

4. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Luulin studiokuvaksi, koska oli jo aiemmin framilla. Ilmeisesti näin ei ollut...
    Ja kyllähän sun tason kuvaajan pitää vaatimattoman sunnuntai-räpeltäjän ajatukset ilman pieniäkään herneitä kestää ja juurikin perustellusti vastata. Eihän näistä ikinä mitään tulisi, jos vaan kompataan: jees, on makee jne...
    Harvalla kai (Sakkea ja pari muuta) lukuunottamatta on kompetenssia kommentoia edes jossain määrin objektiivisesti (jos sellaista edes on), vaan ainahan kuva koetaan jollain tapaa henkilökohtaisesti. Tuosta tuli mun mieleen ekana, että joo, makee, mutta malli tuunattu tarkoituksella, teennäisesti suttuiseksi yms jota hän ei ole. Jos kaveri on vedetty rasvamontusta tuon näköisenä, korkeintaa pienillä muutoksilla talutettu ko. autotalli seinälle kankaan eteen, niin silloin oltaisiiin teeman ytimessä, imho.

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ei kai paljoa.  Avedon kuvasi  762 ihmistä, kuvista 125 valittiin näyttelyyn - niitä kuvia, joita olemme julkistettuina nähneet.  Jo se valinta tietysti toi vain kuvauksellisimmat esille.  Jo alun alkaen tietysti kuviin valittiin mielenkiintoisen näköisiä tapauksia.

Ainakin se kaikkien varmaankin näkemä mehiläismies  oli tavallaan maskeeraus - kaveria etsittiin kauan, ja sitten hemmo siveltiin jollain feromonilla, joka houkutteli mehiläisiä.  Muuten ei kait malleja juurikaan stailailtu.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Harmi kun ei pystynyt tähän kuvaa rikun tyyliin osioon osallistumaan.
    Hienoja kuvia tässä ketjussa.

7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Ei hyvä, mutta ompa ihkauuret rillit päässä.

PS. Kuvattu studiossa, 2 salamalla. Yksi ammuttu 4 m korkealla olevan katon kautta antamaan yleisvaloa, toisessa 1,4x1 m Wafer salmiakkitasovalo edestäpäin nostettuna pään yläpuolelle ja vähän sivuun.Antaa valolle suunnan

Liitetyt tiedostot:

8. Vs: Avedonin tyylillä

Joo studiokuva on, yhdellä valolla. Aivan sama onko valkoinenlakana studiossa tai autokorjaamon ulkoseinässä. Saman valon pystyy touhuamaan studiossakin.

En millään usko että Avedon ei olisi rakentanut kuviaan, maskeerannut ja pukenut tai riisuttanut mallejaan.

Ei herneitä :)

9. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

No onhan toi perhanan hyvä

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

RB:n paita on menny aamulla väärin päin.

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Niinpä - nythän on kaksi mahdollista linjaa.  Tehdään kuva, joka on Avedonin tyyliä, tai sitten tehdään kuvauskin sillä tyylillä.  Jälkimmäinen edellyttäisi tosiaan mallien repäisemistä omasta leipätyöstään. Vaativampi rasti, mutta toki onnistuu, jos siihen paneutuu.

Luulisin, että meille on  haastetta jo siinä kuvankin tyylissä.  Ja jos Avedon olisikin vielä melko helppo jäljitellä kuvaustapahtumankin osalta, taitaa sitten olla aika pieni joukko muita kuvaajia, joita voi lähestyä samalla tavoin.

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mä repäsin molemmat mallit leipätyöstä kuvaan. Yhtään eivät kerinneet valmistautua ja mä en ohjannut mitään muuta kun seiso tuossa ja katso kameraan ja oo ihan luonnollinen.

EDIT: On mulla lavastettuakin kuvaa mutta en oikein tiedä onko ne riittävän hyviä tänne.

13. Vs: Avedonin tyylillä

Varmaan kuvattu suoraan postiivipaperille vaikka olisi pitänyt 8x10 filmille paukauttaa

Mutta joo erittäin hienoja kuvia on ketju pullollaan

14. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Tarkistin asian, tehtahalla on tullu etikettivirhe.

15. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Mänäpä olen sitä mieltä että olet käsittänyt ymmärtänyt asian ihan väärin, Avedonia on kritisoitu juuri siittä että hän muokkasi ja ohjasi malleja mieleisekseen. Tuokin kritiikki on hassua, sillä minusta on selvää että se oli kokojutun pointti, siis etsiä fotogeisiä ihmisiä ja tehdä heistä makeita fotoja.

16. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Onko tarkoitus että mallien ohjaus ja muokkaus näkyy?

Vai oisko tarkoitus että katsojalle tuulee sellainen tunne että ne on luonnollisia, vai onko ne, kyllä ne siltä näyttää. Voihan nää olla stailattu mutta onpa hyvin osannut stailata kun kuvat näyttää ihan aidolta että henkilöt on jostakin vaan repästy.

17. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Ei kai ollut mitään muuta tarkoitusta kuin tulkita tai kopioida Avedonia?
    Jokainen tekee juttuna omien tulkintojen ja juttujen pohjalta.

18. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Jari, mikä tuo sinun veitsi-kuva on tähän liittyen?

19. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Se on minun Avedon tulkinta, klikkaa isoksi ja katso ei muuten ole veitsi;-)

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kyllä kai ne mallit etupäässä vain repäistiin duunistaan.  Avedon meni juttelemaan verstaan pomon kanssa, ja sitten sällit komennettiin seinustalle suuremmin kyselemättä, huvittiko vai ei.  Toisaalta sitten monelle se kuvaus oli tärkeä kokemus, joillekin jopa muuttu elämän suuntaa, ihminen kun sai kerrankin tuntea itsensä tärkeäksi.  Helsingin herrat jututtivat ja kuvasivat (No, New Yorkin...)

Jotain pientä stailausta siinä ehkä oli, mutta aika vähän, kai.  En oikein usko, että Avedon itse paljoakaan puuttui juttuun, ehkä pyysi ottamaan paidan pois. Mukana ollut kuvaussihteeri saattoi jotain pientä tehdä, mutta ei ainakaan kirjassaan kerro olleensa varsinaisesti stailaustehtävissä.  Se sihteerihän julkaisi muistelmat projektista.

- Oho, kovakantisena 450 taalaa...  Pitääkin hakea oma kellarista pois, ettei kostu.  Ei se noin kallis ollut aikoinaan, ei sitä minulla olisi.

http://www.amazon.com/In-American-West- ... 0810911051"]http://www.amazon.com/In-American-West-Laura-Wilson/dp/0810911051

Edit:  On se Amazon tarkka - vilkaisin kirjan tietoja, ja hetikohta tuli tarjous sähköpostiin.  Pehmeäkantinen 60 taalaa.  :)