Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Asiakas ei pidä kuvista

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana -talvi-, 20 Joulukuu 2010.

  1. -talvi-

    -talvi-

    5
    0
    0
    Voisko joku neuvoa jotain lain pykälää miten menetellään kun kuvauksen jälkeen asiakas sanoo että ei pidä kuvista.
    Kuvauksen aikana olen näyttänyt ne kuvat kameran näytöllä. Mutta kuvauksen jälkeen sain kirjeen, jossa asiakas kyselee, että jos hän ei pidäkään kuvista?
    Hän ei ole vielä nähnyt käsiteltyä kuvaakaan.
     
  2. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    ..
     
  3. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Ammattimaista valokuvaamista harjoitettaessa kannattaa liittyä johonkin alan edunvalvontaliittoon, kuten esim. Suomen Ammattivalokuvaajiin. Noilta saa lainopillista neuvoa hankalien tilanteiden varalle.
     
  4. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Lähetä kuvat joka tapauksessa laskun kanssa ja sano että jos et tykkää kuvista niin heitä vaikka roskiin ja maksa tai jätä maksamatta, jatkot seuraa sitten valinnan mukaan ,p
     
  5. Tero Leponiemi

    Tero Leponiemi Member

    285
    0
    16
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Huomattavasti helpompaa vastata, jos tietäisi, onko asiakas yritys vai yksityishenkilö, onko kyse siitä, että pelkäät, ettet saa rahoja, millainen sopimus, eli onko sovittu valmiiden kuvien hinnasta vai esim. tuntilaskutuksesta? Asiakkaalla kun nyt sattuu olemaan suurimmassa osassa tapauksista oikeus olla ostamatta kuvaa (vaikka olisikin antanut toimeksiannon, mutta jos soppari menee sen yksittäisen kuvan kautta).
     
  6. -talvi-

    -talvi-

    5
    0
    0
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Kirjallista sopimusta ei ole tehty, vaan sovittiin s-postilla, että kuvaus mitä kuvaus maksaa ja mitä sisältää (kuvaus aika + valmiit kuvat).
    Kyseessä on yksityisasiakas.
     
  7. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Maallikon näkemys:
    Sähköposti on kirjallinen sopimus.
    On sovittu hinta, sis. kuvausaika + kuvat. Se laskutetaan, ja sillä sipuli. Kuvat roskiin jos ei miellytä, kuten pikkuteme jo mainitsi.
    Lisäprintit ja isompi roskis maksaa sitten ekstraa, niistä sovitaan erikseen.
     
  8. Herra iso herra

    Herra iso herra Active Member

    7 709
    10
    38
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Eipä tuossa mitään erikoista, sopimus on sopimus.
    Jos haluat niin teet sovittuun muotoon, toimitus ja laskutus, se on siinä.
    Toki voi olla hankalakin juttu jos asiakas ei suostu maksamaan, tällöin kannattaa arvioda saatavaa summaa ja vaivaa.
     
  9. Tero Leponiemi

    Tero Leponiemi Member

    285
    0
    16
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Niin, on tuo s-posti kirjallinen ja siinä mielessä aivan riittävä. Nämä ovat kaksipiippuisia juttuja. Yleensä erottelen niin, että laskutan ns. omani pois käyttämästäni ajasta (sis. jonkin määritellyn ajan kuvankäsittelylle), sitten annan hinnan per kuva, joka menee asiakkaan valintojen mukaan. Asiakaspalvelun kannalta tämä on mielestäni hyvä, sillä lähtökohtana kuitenkin pitäisi olla tyytyväinen asiakas.

    Jos asiakas riitauttaa asian (eli ei ole tyytyväinen), niin mielestäni fiksua voisi olla sen verran "tulla vastaan", että ilmoitat laskuttavasi vain kuvaukseen käytetyn ajan.
     
  10. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Tee kuvat niin kuin olette sopineet. Laskussa: "huomautusaika 8 päivää". Jos kuvauskohteena oli asiakas itse eikä hän "pidä" omasta naamastaan, niin ei siitä voi valokuvaajalle reklamoida.
     
  11. hsm

    hsm Member

    851
    0
    16
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Haiskahtaa hinnanalennusyritykseltä.

    Minulla on ollut tapana sanoa, että minulta saa tyytyväisyystakuun. Jos ei ole tyytyväinen, ei tarvitse maksaa, mutta tinkiminenkin on turhaa. Silloin ei saa myöskään kuvia. Kukaan ei ole tähän vedonnut.
     
  12. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    lataa kuvat tänne, niin arvioidaan onko kuvat kohtuullista laatutasoa, sitten makuasioista ei kuten tunnettua, kannata ainakaan raastupaan mennä.
     
  13. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Tältä se kuulostaa. Valitettavasti tällaista hysteeristä porukkaakin on olemassa. Minun tyytyväisyystakuuni kyllä rajaa ulos järjenköyhyyden.
    Eli Talvikki hoitaa nyt vaan oman puolensa niin hyvin kuin osaa, enempäänhän kukaan ei pysty, sitten on ainakin oma peli kunnossa.
     
  14. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Heh, mä tänä kesänä ensimmäistä kertaa elämässäni poltin pinnani yhteen Pirkka-asiakkaaseen ja laitoin kaikki raakakuvat, tiffit ja jpg:t levylle ohjeistaen, että etsii jonkun toisen kyykytettävän kuvankäsittelijän tekemään niistä jotain. Ei tarvi maksaa mitään, mutta ei tarvi myöskään tulla uudestaan.
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Olisit laittanut vain RAWit...
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 208
    3 521
    113
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Kaikkeen palvelujen tilaamiseen liittyy reklamointimahdollisuus. Jos toimitus ei vastaa tilausta, reklamoidaan.  Se on sitten kuluttajaviranomaisten jne. asia arpoa, onko aihetta vai ei.

    Sikälihän tilanne ei poikkea esim. tilatusta lumen aurauksesta. Jos traktorikuski ei auraa sitä polkua, mikä on tilattu, reklamoidaan.  Jos kuvat eivät ole sitä, mitä tilattiin, sama juttu.

    Kuvien pitää olla olennaisesti erilaisia kuin esim. kuvaajan markkinoinnissaan esittelemät, ja olennaisesti "alan yleistä käytäntöä" heiveröisemmät, jotta reklamoijalla olisi mahdollisuuksia.

    Tunnen kyllä yhden tyypin, joka ihan ylpeilee sillä, että reklamoi aina, ja usein onnistuu saamaan alennuksiakin. Mm.  jokaisen lomamatkansa jälkeen valittaa matkatoimistolle, ja jotain hyvitystä onnistuukin yleensä saamaan.
     
  17. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Jos on kyse sellaisesta ammatinharjoittamisesta joka vuosittain on niin vähäistä ettei liiketoiminnan rajat täyty, kannattaa arvottaa oma aika sen verran korkeaksi ettei silmille hypitä. Enkä puhu hinnasta vaan ryhdistä.
     
  18. Jojje

    Jojje Active Member

    776
    26
    28
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Tämä nyt ei ole tietysti kovin eettinen menettelytapa, mutta kerrotaan tässä yhteydessä:
    Monikymmenvuotisen kokemuksen omaava valokuvalaborantti kertoi, että joskus kun valokuvaamon asiakas oikein kenkkuili muotokuvistaan, kokeiltiin kääntää peilikuvaksi - jopas kelpasi! Sitä meinaan ihminen tottuu siihen peilikuvaansa niin.
     
  19. Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Tämä on muuten hyvän printterin perusominaisuus, antaa pinnakkaiset sekä oikein että käännettynä versiona. Asiakas valitsee ensin käännetystä, koska se tuntuu luonnollisemmalta, sitten katsoo samaa ruutua "oikeesti", ei tule läheskään niin paljon valituksia.
     
  20. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Asiakas ei pidä kuvista

    Hyvä pieni vinkki tämäkin, kiitoksia.