Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rengassalama päävalona(ko?)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RB, 1 Toukokuu 2007.

1. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Voisko joku selittää mikä on hienoa varjottomassa muotokuvassa mikä ilmeisesti rengassalamalla (kun se on päävalona) saadaan aikaan? Mun mielestä se on tylsä. Itse oon sitä mieltä että kuvassa täytyy valolla olla suunta, high-key kuvallakin.

Kuinka mahtaa rengassalama toimia tasoitusvalona? siinä se saattais olla kiva peli.

Ennemmin valaisisin mallin kasvot tiukalla hunajakennolla tai vaikka terävää valoa antavalla hehkulampulla, niin että valo mallin kasvoilla tummenee reunoja kohti.

Ilmeisesti makuasioita on nää...

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Rengassalama päävalona(ko?)

Ei aavistustakaan, mutta muutama ajatus:

Sitä taidetaan eniten käyttää muotikuvauksissa nuorten naisten kanssa. Silloin on "hyviä perusteluja":
    * Varjottomuus liittyy lapsuuden pyöreäposkisuuteen ja tukee nuoruuden ideaalia
    * Varjottomuus assosioituu plastisuuteen ja mallinukkemaisuuteen, jolloin on kyse katsojan ja kuvaajan vallankäytöstä, mallien identiteetin minimoimisesta ja fantasiasta
    * Varjottomuus on puhtautta ja viattomuutta ja siivoaa katsojan ja tuottajien synnit
    * Se on myös kiivaan salama-ajan symboli (suora median ja pokkarien salama on samaa sukua, mutta karkeampi)
    * Varjottomuus on kulttuurinen vastapaino modernin ajan varjokkaalle muotokuvaukselle

* Ja kaiken tämän johdosta se voi olla ikoninen piirre, jota käytetään muussa kuvauksessa juuri siksi ja sitä vastaan.
    * Missä tahansa varjottomuus voi kertoa viattomuudesta, suuresta harmoniasta, puhtaudesta ja turvallisuudesta.

Tietenkin se on spontaanissa kuvauksessa myös helppoa - yksi muuttuja vähemmän, mutta se ei ole esteettinen peruste.

3. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Aika hyviä perusteluja....ja kirjoitin väärin, tietysti se on muot<COLOR color="red"]i</COLOR>kuvissa kun sitä käytetään.

4. Vs: Rengassalama päävalona(ko?)

Bronilla on esim. hieno systeemi, jossa heijastava varjo on syvä, suurikokoinen ja kartiomainen . Kokoja on useita (Para 170 - 330). Keskellä kulkee vaakavarsi, johon voi kiinnittää myös merkin oman rengassalama-välähdyspään. Valotehaehoa riittää isommalla geniksellä vähintäänkin riittävästi. Itse käyttäisin moista mielelläni esim. liikkeen vangitsemiseen tanssiryhmän kuvauksissa tms.

Kts:

http://www.bron.ch/bc_pd_ps_en/detail.php?nr=1484

http://www.bron.ch/bc_pd_ps_en/detail.php?nr=7624

5. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Juu...noi on hienoja värkkejä. Hopeinen heijastinpinta varmaan antaa hieman erimoisen kovemman valon kuin iänikuiset teltat. Hintaakin on varmaan riittävästi.

Elinkalla on kans aika tehokas rengassalama, ei ihan makrokuvaukseen tarkoitettu...paremminkin niiden tanssijoiden kuvaamiseen.