sain vastuun valita objektiivit japanilaisen arkkitehtiosaston uuteen kameraan budjetti on 300 000yenia eli noin 2000 euroa. kamera on canon 5D itse listasin moiset linssit: tokina 10-17mm F3.5-4.5 51 000 yen tamron 17-50mm F2.8 35 000 canon 24mm TS-E F3.5L 132 000 (tama oli listassa jo valmiina) canon 50mm F1.8 8 000 canon 70-300 F4-5.6 USM IS 60 000 yht. 286 000yen ------------------ mietinnassa oli myos canon 17-40mm F4 L 80000 yen jolloin pitais tiputtaa listasta joko canonin teleputki tai tokinan laajakulma myos makrosta oli puhetta tuon canonin teleputken paikalle hinnat on japaninkieliselta nettikaupalta olisi kiva kuulla mietteita linssivalinnoista ja ideoita miten sarjaa voisi parantaa... kiitokset etukateen
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Pudottaisin tamronin ja tokinan pois tuon 17-40/4L edestä, perusteena vain se, että kahden sijasta tarvitsee kantaa yksi ja kuvanlaatu ko. putkella on hyvä. 10mm polttovälillä FF-kennolla on vääristymät jo sellaisia, että arkkitehtonisissa kuvissa aika harvoin saa efektiä hyödynnettyä. Riippuu toki millaisia kuvia ryhmä haluaa ottaa.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Arkkitehtuurikuvaukseen paras mainituista on canon 24mm TS-E F3.5L. Tamroneista ja Tokinoista en tiedä, mutta jos Canonin laajakulmazoomit ovat riittävän huonoja, niin mitä sitten nuo. Geometriavirheet ovat vähemmän toivottavia arkkitehtuurikuvissa, samoin huono reunapiirto. Kymmenen millin polttoväli arkkitetuurikuvauksessa tuntuu hätävarjelun liioittelulta. Mainittu budjetti paukkuu, mutta 45 ja 90 mm TS-E:t mainitun lisäksi olisivat ko. käyttötarkoitukseen erinomainen valinta. Siihen kun vielä lisätään 1,4x extender, saadaankin noilla kolmella jo mukava polttovälivalikoima.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Sillä analogialla, että arkkitehtiosastolla kuvataan arkkitehtuuriaiheita, pudottaisin nuo kaikki zoomit huonolaatuisina pois. 24mm tilt-shifti yleiskuviin ja apaut 100mm makro detskuihin. Ehkä valovoimaisella 35-50mm:n voisi olla myös käyttöä puolilähikuvissa. Lopuilla rahoilla sakea ja nuudeleita. Harmi, että kamera on ehditty ostaa. Palkkihan olisi tuossa paljon, paljon parempi. Rakennukset kun eivät livistä karkuun. EDIT: kas, canonilla on muitakin T-S opiskoja. Sitten ilman muuta niitä, kuten hsm:kin totesi.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Tämä objektiivi on tietääkseni tarkoitettu vain "croppikennolle" eikä sovellu 5D:lle. Jpu:lle: tämä on kalansilmäobjektiivi, jossa tietysti on vääristymiä aika lailla polttovälistä riippumatta...
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa En tiennyt, että valmistetaan zoomattavia kalansilmiä! Unohdin mainita, että tuohon TS-E 24 objektiiviin voi kytkeä canonin oman telejatkeen ja saa siten 1,4x suurennoksen polttoväliin. Olen kuvannut usein ko. yhdistelmällä. 24 mm -> 34 mm.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Niin on, ja sama koskee Tamronin 17-50/2.8:a. Molemmat voi siis jättää suosiolla pois.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa nyt tiedan paremmin jo minkalaista kalustoa taalla tarvitaan. aluksi itse luulin etta kamera menee oppilaiden kayttoon mutta taitaa lahinna menna professorimme kohteiden kuvaamiseen =D ja paa-asiassa melko osaaviin kasiin kameralla tullaan kuvaamaan arkkitehtuuria ja malleja mutta tyypit tuntien myos kuvaamaan kaikkea mahdollista muuta jota ei tarvitse linssivalinnoissa ottaa huomioon =D. joten lista meni uudiksi 17-40mm 4 L 80 000 TS-E 24mm F3.5 L 132 000 50mm F1.8 8 000 100mm F2.8 Makro 56 000 1,4x jatke 37 000 ____________________________ yht 313 000 yen 50mm primen pidin listassa koska se on edullinen ja taalla otetaan valilla valokuvia myos arkkitehtiluennoitsijoista ja tapahtumista tiloissa joissa tarvitaan valovoimaista objektiivia
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Vahvan laajakulman käyttöhän riippuu aina siitä, mikä on kuvan tavoite: korostaa tilaa liioittelemalla perspektiiviä (perinteinen, näyttävä ja suosittu tapa) vai tallentaa tila mahdollisimman realistisesti (pidempi polttoväli, tarvittava leveys synnytetään panoraamalla. Sitten on niitä kohteita, jotka täytyy koostaa sekä vaaka- että pystysuoraan osakuvista tai toteuttaa yhdellä otoksella, jos lopputulos kertoo jotain olennaista tilan olemuksesta (kts. oheinen kuva Hasselblad SWC).
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa TS-E objektiivi on niin ja näin, photarissa asian voi hoitaa aika hyvin myös. Iso investointi, mutta 17-40 ja 24mm TS-E menisi IMO 16-35 2.8L II:lla. Detskuputkeksi 70-200 IS tai 24-105 IS. No nehän on f4 putkia sanoo joku, so what... ei arkkitehtuuria enimmäismäärissä kuvata täydellä aukolla Itse käytän 'pyhää kolminaisuutta', eli 12-24 Sigmaa ja 24-105 4L IS +70-200 2.8L IS Tällä hetkellä runkona on 1DmkIIN, mutta sama kakkulakalusto toimi hienosti 5D:ssä myös. Sigma vaan hivenen rajoittuneemmin vasta 14mm@f8 kohdilta. Mihin itse tuosta rahasta panostaisin myös, on hyvä pää jalustaan. Linhof, Arca-Swiss, FLM tmv. oikeasti kunnolla säädettävä, eikä nitkahteleva kuulapää panoraama-asteikolla. Tietenkin jos tälle on eri budjetti, niin 16-35 2,8L II ja 24-105 4L IS ois mun valinta.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Paljonkohan arkkitehtiopiskelijoilla on opintoviikkoja PS kuvankäsittelystä? Lisenssit eivät ole ilmaisia myöskään. Lukikohan Tipe kysymystä lainkaan? EDIT: Noiden zoomien laatu ei kyllä riitä, jos tuota kuvauksen osa-aluetta tuolla tosissaan meinataan harrastaa. Niihin muihin näpsyihin kyllä oiva setti.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Kävin TTY:n arkkitehtien "kuvausmenetelmät"-kurssia (kaikki tunnit kävin, en jaksanut vain tehdä tehtäviä, joten jäi suorittamatta) ja kyllä sielä opetetaan suoristamaan vääristymät ja CA:t poistetaan jne.. Joku photoshop elements, PTlens ja Nikonin konvertterisofta löytyi Tampereelta, kyllä niillä näky onnistuvan kohtuullisesti(?) kuvankäsittely.. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä arkkitehtuurikameroille pidettiin vähintään 28mm laajakulmapäätä (siis kinovastaavana). Kyllä mä Tilt-shiftiä ihan suosittelen, uskoisin että proot arvostaa. Yksi luento käsitteli Arcan palkkikameran käyttöä..
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Onkos Jalosen Arto vielä laitoksella valokuvakurssien veturina? Tied. Kerkko.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Hienot optiikat ja muut tarvikkeet ovat tietysti mukavia. Tärkeämpää on oppia ymmärtämään tilan olemusta ja sen henkeä. Sitä ei juurikaan opeteta. Elävältä arkkitehdilta voi kysyä mitä hän on tarkoittanut tai mihin pyrkinyt luodessaan sellaisen tai tällaisen tilan. Vaikeampaa se tuhansia tai satoja vuosia vanhojen kohteiden kohdalla. Ei ole ketään keneltä kysyä. Oma näkemys ratkaisee, eikä sillä ole mitään tekemistä filmin/digin/TS-E:n/palkin/tms. kanssa.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Ilkka Ala-Valkama veti tätä kurssia.. Arto on kyllä jossain hommissa laitoksilla, sen tiedän. Itse en siis opiskele arkkitehtuuria, vaan automaatiotekniikkaa, mutta osallistuin tälle kursille mielenkiinnosta.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Täysin samaa mieltä, jonkin verran noita kuvanneena. Oli ilahduttavaa nähdä kunnollinen arkkitehtuurikuva. Tilan kokemus välittää kaksiulotteisella kuvalla ei ole niin helppoa, kuin luulisi. kapa
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja rakentavista kommenteista juttelin ostoslistasta varsinaisten ostajien kanssa ja pysyimme samassa listassa jonka kirjoitin viimeksi kyseinen lista on itsellekin mieluinen kun paasee leikkimaan objektiiveilla joihin ei ole ollenkaan tutustunut =D ja jotka ovat tavallisista objektiiveista varsin poikkeavia... jalusta ja hyva paa jalustaan on jo olemassa joten niista ei tarvitse huolehtia... nyt alkaa jo itsellakin syyhyamaan kadet josko noita paasisi hypistelemaan. terveisin ramppu ja japanilainen arkkitehtuuriosasto.
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Hyvä tietää ettei ne kelpaa noilla zoomeilla kuvatut. Jollei kuvankäsittelyä osaa ollenkaan, niin ehkäpä ei kannata koko digitaalikameraa hankkia. <SIZE size="70"]Jännää tosin on, että 1. talotehdas ne rupuzoomien kuvatkin kelpuuttaa esitteisiinsä ;D</SIZE>
Vs: Arkkitehtuuriosastolle kamerakalustoa Nykyään tosiaan näkee monenmoista kuvaa. Paljon on esitteissä/lehdissä/netissä todella hienoja kuvia. Ja sitten tulee arvokkaissakin paikoissa vastaan aivan ruputavaraa. Se on varmaan tuo kun koko ajan pitää kommunikoida ja tuottaa uutta materiaalia maailmalle. Ei ehditä keskittyä oikein mihinkään. Kittizoomikin on hyvä verrattuna kännykkäkameraan ;-)