Vs: Arkkitehtuurikuvia Niin... Joskus kuulin, että hyvä valokuvaaja pärjää yhdellä objektiivilla. Siihen olen yrittänyt pyrkiä, mutta silti . Tuossa Linhofissani on jonkun verran kallistuksia, mutta ei se mikään arkkitehtuurikuvauskamera ole
Vs: Arkkitehtuurikuvia Äh, vedät vaan niillä mitä on ja annat koirien haukkua, istua ja antaa tassua.
Vs: Arkkitehtuurikuvia Arkkitehtuurikuva kai tämäkin, historialla höystettynä. Kuvassa näkyy yhden aikakauden ja ajatusmaailman ihannearkkitehtuuria. Siinä näkyy myös syy miksi tämä Hotel Ambasador ei ole käytössä Kroatiassa vaan poistui käytöstä yhdessä Jugoslavian kanssa.
Vs: Arkkitehtuurikuvia Hah, no tosi tietenkin on, että se laajis molempiin on toivelistalla, maksavat kuitenkin sen verran, että mä käytän ne rahat ihan muualle, koska pärjään näinkin. Ja lisää vaan arkkitehtuurikuvia! Itse katselen tällä hetkellä kirjaa New Finnish Architecture photographed by Jussi Tiainen. Mielenkiintoista.
Vs: Arkkitehtuurikuvia Se on aika helppo peruste olla kuvaamatta, kun välineissä on muka_puutteita. Rouva on kehittänyt ihan kelpo syitä: Nikon PC tilt-shifti maksaa vissiin toista tonnia. Linhofiin saa Super Angulonin edullisemmin ja siinähän riittää siirtovaroja kyllä. Joka tapauksessa perusteita on jo kolmatta tonnia
Vs: Arkkitehtuurikuvia Höpsis, Juha. Ei mun välineissäni ole puutteita. Mä katos vaan haluaisin. Mutta ei, en mitään tilttisiftejä Nikoniin, ei. Linhof toivoo laajemman kaverin ensin aivan ehdottomasti. Minusta tuntuu, että Barcelonassa laajikselle voisi olla jotain käyttöä. Toki kotonurkillakin, mutta myös muualla. Siitä silta aasille, koska liikutaan yhä rakennusten kuvaamisessa/arkkitehtuurikuvauksessa. Kiva laajisehdotus Linhofiin, kun mietitään juuri arkkitehtuurikuvausta? Ei mitään kallista versiota, oon aina pärjänny halvemmillakin.
Vs: Arkkitehtuurikuvia Lady -kuvaajien halu on kyllä aseista riisuvaa Toivottavasti näemme laukausten maaleja. Mukavaa matkaa, Barcelona on kiva kaupunki.
Vs: Arkkitehtuurikuvia Jussi Tiainen, alan Grand Old man...4X5 laajis, joku schneider 90mm super angulon, 8 valovoima riittää, paljon halvempi kun 5,6. katso saksan Ebaysta jos harrastat sitä.sitten tommonen gradiaatiofilsu ja polafilsu ja keltasuodin siihen, ota sellainen keltasuodin joka menee takalasiin, etulasisssa voi sitten viritellä polaa ja "liukuharmaata"
Vs: Arkkitehtuurikuvia Tästä pöllinkin hyviä vinkkejä oman perstaskuni muistikirjaseen - ilman lupaa, kuin varas joka kävi kello yksi yöllä !!! Kiitos vain. Terv., Varas
Vs: Arkkitehtuurikuvia En jaksanut lukea kaikkea, mutta laakakoon kameran laajiksen hankkimiseksi kannattaa viedä tyhjät pullot kauppaan. Aukon ero valovoimassa ei kirjoitettuna tunnu juuri miltään, mutta oman auttavan mitättömän kokemuksen perusteella väitän, että aukon koolla on väliä. Toisaalta se on pakko nähdä itse ennenkuin uskoo.
Vs: Arkkitehtuurikuvia ... ja taas lyijärikynänpätkä rahisee vasten muistivihkoni karkeaa, halpaa paperia....
Vs: Arkkitehtuurikuvia Pikasilmäyksellä tsekkasin saksan ebaysta hakusanalla "super angulon 90mm" neljä viisi vastausta, kasivalovoimaisia oli 220,- /sataseen ja silleen, 5,6 reijällä oli yksi 1.140,- ... aika monta pulloa saat laittaa jonoon...
Vs: Arkkitehtuurikuvia Vähemmän tuollainen arkkitehtuurikuvaus herättää huomiota. Isolla kun kuvaat, niin olet jo niin prööoloinen, ettei kukaan kyseenalaista tekemisiäsi. Vanhemmat herrasmiehet vain tulevat välillä höpöttelemään sen mustan hupun innoittamana ja muistelemaan vanhoja aikoja, kun tuollaisella antiikkikameralla kuvattiin. Digikin menettelee, jos on alla riittävän massiivinen jalusta ja kunnon kookas laukku vierellä. Tietenkin auki, että kalusto pilkottaa. Ja asennetta pitää olla. Olenpa joitakin kertoja ajanut autolla keskelle puistoa kävelytietä pitkin. Eivät edes ohi kulkeneet poliisitkaan vaivautuneet huomauttelemaan, kun auton vieressä hääräilin mustahuppuisen haitarin kanssa. kapa
Vs: Arkkitehtuurikuvia Heh, ei tätä , muuten kyllä tuo isolla kuvaamisjuttu kuulosti ihan.... hauskalta.
Vs: Arkkitehtuurikuvia Olen minäkin kuullut tuollaista, varsinkin entiseltä eukolta. Aina vertasi yhteiseen tuttuumme Jan Saudekiin, joka kuvasi sillä yhdellä ja ainoalla Rollikalla, sillä linnunpöntöllä. Mitäs siihen sitten sanomaan, tälläinen tavisräpsyttelijä. Eikä ne kallistuksetkaan niin olennaisia ole. Siirtoja pitäisin arkkitehtuurikuvauksessa tärkeämpinä. Vai, Jukka Vee? kapa
Vs: Arkkitehtuurikuvia Rupesin lomaa viettäessäni pohtimaan arkkitehtuurikuvausta hieman enemmän. Koska aiheesta on vähän tietoa netissä ja sekin on tekniikkasentristä ja aihetta käsittelevät kirjat ovat useimmiten aivan onnettomia (Julius Shulmanin kirjat "The photography of architecture and design" ja "Photographing architecture and interiors" ovat poikkeuksia), ajattelin laittaa muutamia ajatuksia paperille listan muodossa. Kenties alla oleva "arkkitehtuurin valokuvauksen keskeisten periaatteiden" listaus antaa jollekin muullekin ajatuksia. Disclaimer: 1) En ole arkkitehtuurin tai sen kuvauksen asiantuntija. 2) Listassa ei mainita kertaakaan sanoja "objektiivi" ja "polttoväli". ************************************************** Arkkitehtuurin valokuvauksen keskeisiä periaatteita ************************************************** Listan tarkoitus on auttaa arkkitehtuurin valokuvauksen jäsentämisessä, ei antaa vastauksia, vaan herättää kysymyksiä ja valottaa mahdollisuuksia 1) Perusperiaate - Arkkitehtuurin kuvaus on kuin henkilön muotokuva - Arkkitehtuurikuvaus kertoo kohteen identiteetistä, luonteesta, toimivuudesta - Arkkitehtuuria kuvaamalla viestitään arkkitehtuurin ideoita ja merkityksiä - Arkkitehtuuri on kieli ja viestintää, jota valokuvissa esitetään tulkiten tarpeen mukaan valokuvan kielellä - Arkkitehtuuri ei ole kuvataidetta, estetiikkaa tai stylingiä, vaan siinä on kyse kokonaisuuksista ja elementtien ja systeemien välisistä suhteista ja vuorovaikutuksista. Arkkitehtuurin näkeminen vain estetiikaksi on yhtä suuri virhe valokuvaajalle kuin arkkitehdille - Arkkitehtuuri on tarkoitettu käytettäväksi. Tämä periaate heijastuu myös sen kuvaukseen. Muotojen idealisointi ei ole riittävää arkkitehtuurin kuvaamisessa - Käyttäjä on tärkein arkkitehtuurin kohderyhmä; ei arkkitehti tai rahoittaja - Kaikki talokuvaus ei ole arkkitehtuurikuvausta 2) Eettiset periaatteet - Kunnioita kohdetta - Arkkitehtuuri on tärkeämpi kuin kuva - Arkkitehdin työ on tärkeämpi kuin kuvaajan ego - Arkkitehtuurin laatu on tärkeämpi kuin arkkitehdin työ - Esitä asiat kuten ne ovat - Kritiikissä noudata journalistin etiikkaa - Muotokielen ja ideoiden esittelyssä saa kärjistää, mutta ei valehdella - Ymmärrä kohde ennen kuvausta - Esitä hyvä hyvänä ja huono huonona - Noudata omia arvojasi 3) Tavoite - Kenelle kuvaat? Mitä katsojan pitäisi saada irti kuvasta? - Mieti tavoite ja kuvaa sen mukaisesti - Erilaisia tavoitteita: -- Dokumentointi -- Olennaisten periaatteiden kuvaus -- Luvattujen piirteiden käsittely, etujen ja lupausten todentaminen -- Suunnitelman ja todellisuuden vertailu -- Käyttäjäkokemuksen esittely -- Uniikkien piirteiden kuvaus -- Uuden muotokielen esittely -- Idealisointi -- Mainoskuvaus -- Kritiikki -- Yhteiskunnallisten epäkohtien esittäminen -- Arkkitehtuurin representaation taustalla olevien vääristymien esittäminen / negaatio valokuvan representaationa -- Yhteisöllisesti voimauttava valokuva -- Arjessa näkymättömän tekeminen näkyväksi -- Sokean pisteen osoittaminen -- Jne... 4) Näkökulmat - Arkkitehtuurin kuvaus tarvitsee yleensä useita näkökulmia, esim. -- Tarkoituksen esittely -- Tilat ja niiden suhteet -- Toiminta -- Käyttäjäkokemus (toiminta, subjektin silmä, representaatiot, haptisuus) -- Ympäröivä tai toimiva kulttuuri -- Uniikit piirteet -- Estetiikka -- Yksityiskohdat -- Asettuminen ja liittymät ympäristöön -- Suhde ihmisten toimintaan ja olemiseen -- Suhteet viereisiin kohteisiin -- Vertailu vastaaviin kohteisiin -- Oma teema -- Moniäänisyys (monisilmäisyys!) - Näkökulmavalinnat riippuvat tavoitteista ja kulttuurista 5) Ymmärrä - Kohteen tarkoitus ja tavoitteet - Arkkitehtuurinen tyylisuunta ja paradigmat - Tausta-oletukset - Eri osapuolten suhteet arkkitehtuuriin (omistaja / maksaja, käyttäjä, arkkitehti, yhteisö, kulttuuri) - Liittymät muuhun maailmaan - Oma suhteesi kohteeseen 6) Sovella eri tyylejä - Kuvan ei tarvitse olla 3D-mallin näköinen - Impressionismi, ekspressionismi jne ovat sallittuja - IR on OK tarvittaessa - Valitse tyyli näkökulman, kohteen ja tavoitteiden perusteella 7) Visualisoinnin joitakin periaatteita - Mieti, mitä tarvitaan mukaan, jotta jokainen kuva on eheä ja toiminnan kokonaisuus paljastuu - Arkkitehtuurikuvissa ei aina vähemmän ole enemmän - Linkitä kuvat toisiinsa ja kokonaisuuteen - Konteksteilla on hierarkkia. Ota mukaan palanen ylemmän tason elementeistä - Julius Shulmanin mukaan jokaisella kohteella on "ratkaiseva hetki" - Muista käyttäjän kuvakulma - Elementtien nosto esille valon ja varjojen avulla: Tavoitteena ei ole valojen ja varjojen leikki, vaan niiden käyttö kohteen piirteiden esille nostamisessa - Muista, että nyt ei ole kysymys kuvan kamera-seura-periaatteiden toteuttamisesta, vaan kuvan hyvyyden mittaa se, miten se paljastaa arkkitehtuurin piirteitä ja hyvyyttä. Esimerkiksi kuvan sommittelua ja massoittelua tärkeämpää on kohteen layout ja massoittelu. Toinen esimerkki on edellämainittu valojen ja varjojen leikki. - Ornamentin kuva ei visualisoi arkkitehtuuria 8) Dokumentoi ainakin - Kohde ja sijainti - Kohteen tarkoitus, käyttäjät ja käyttö - Valmistumisvuosi - Kuvausaika - Arkkitehti 9) Lopputsekki! - Voisiko kuvan näyttää ylpeänä kohteen arkkitehdille? - Mitä kohteen käyttäjä sanoisi siitä kuvan perusteella? Ilmentyisikö talo talona vai kuvaajan pinnanjakoharjoituksena?
Vs: Arkkitehtuurikuvia Hyviä pointteja ajateltavaksi itse kullekin. Muillekin kuin arkkitehtuuria kuvaaville. kapa