Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Arkinen ajankuva

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana mlphotic, 10 Tammikuu 2022.

1. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

7 058
    3 173
    113
    Runo, kantapaikka (Ricoh Gr) Runo1bw.jpg

jja, canonmk4 ja motris tykkäävät tästä.
  2. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Hyvä. Aste alaspäin, niin olisi loistava. (Tai muuten rajauksella). Nyt jää vähän semikatukuvaa huonommaksi. Miehet ja suojatie on niitä, mihin ite tässä tartun.

mlphotic tykkää tästä.
  3. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Tiedän että kuvaaja on hyvin kriitinen kritiikkiin, joten perustelen tarkemmin.

"Runo" ei tule oikeastaan esille kuvassa millään tavalla. Se on vain kertomuksena ja kuvaajan tukena.

Minun mielestäni kuvasta olisi saanut "runon" hakemlla rytmiä miehistä ja suojatiestä.

Buino, fuino, guino... jne. -ei vaan toimi.

4. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Kyllä, kiitos. Polvet notkistuu vähän vitkaan, vaikka molemmat onkin uusittu vajaan kahden vuoden sisällä.

motris tykkää tästä.
  5. motris

motris Well-Known Member

4 209
    542
    113
    Joo. Siis tykkään tämä tyypisisistä kuvista. Tiukempi rajaus.

6. canonmk4

canonmk4 Active Member

847
    242
    43
    onhan se kahvila Runo teksti selvällä Suomen vanhalla kaunokirjoituksella kahvilan fönsterissä, se ainakin minulle kuvaa katsoessa pisti ensimmäiseksi silmään.

7. cedricfan

cedricfan Active Member

567
    169
    43
    Minä kyllä luin "Eino", on sen verran epäselvä fontti, ettei aukea ei-paikalliselle. Eikä myöskään noiden kahden asiakkaan kautta millainen kaffela tuo Runo on, noi on ns liian taviksen näköisiä tuodakseen fiilistä. Pari spurgua kaljaräkälän edessä olisi pari, samoin pari puudelitätiä fiinin konditorian edessä. Eli sisältö jää köyhäksi.

canonmk4 tykkää tästä.
  8. jaska26

jaska26 Active Member

289
    86
    28
    Minä en rajaisi tätä tiukemmin, vaan vaan mieluummin väljemmäksi. Henkiklökohtaisesti, kun en ole potrettikuvaaja, koen 4:3 -suhteen hankalaksi, joten harvoin tulee sitä käytettyä. Minusta kahvilan ikkuna somisteineen ja heijastuksineen on kiinnostava, joten se kuluu mukaan, mutta tällä tavalla rajattuna sen mukaan ottaminen keskitää kuvaa liiaksi. Pääkohteena olevat henkilöt tulevat nyt liiaksi keskelle. Kuvasuhde 3:2 olisi ehkä ollut tässä parempi. Sillä kuvan vasempaan reunaan ja henkilöiden katseen suuntaan saisi lisää tilaa, edelyttäen tietysti, että siellä ei ole mitään häiritsevää tai sellaista, jota nimenomaan ei haluta tässä yhteydessä näyttää.

Makuasioitahan nämä arvotelut aina ovat, mutta rakentavaa keskustellua ja perusteltuja mielipiteitä voi aina esittää. Omalta osaltani koetan näillä pohdinnoilla myös löytää avaimia ratkaisuksi omaan rajoittuneisuuteeni 4:3 kuvasuhteen hallitsemisessa.

mlphotic tykkää tästä.
  9. canonmk4

canonmk4 Active Member

847
    242
    43
    jos se olisi Eino niin paikan pitäisi olla Floridassa,sen verran hieno paikka että nämä tavikset eivät ole päässeet sisäruokintaan tai kaffelle. vitsi vitsi!

10. cedricfan

cedricfan Active Member

567
    169
    43
    No ehkä Eino oli sikäli minulle helposti juontuva nimi, kun Turussa on torikaffela Eino, ja ulkoruokintaa kun on torilla. Mutta olisi muuten hyvä kohde katukuvaukselle, aina kuvauksellista väkeä käy, plus me.

canonmk4 tykkää tästä.
  11. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Einohan on Mikkelissä. Olen syönyt siellä pari kertaa muikkuja Ollin kanssa. Hyvin päästiin sisään, vaikka ollaankin repuusin näköisiä, mutta kuitenkin isoja pikkuvarakkaita miehiä.
    Jk. Tota Runon luettavuutta heikentää sisällä olevan kynttilän liekki, josta tulee eikään kuin piste i:n päällä.
    Jk.jk. Hyvä, että syntyi tämänkin verran keskustelua. Kuva toimii siis ainakin jollakin tavalla.
    Jk.jk.jk. Tässä oli sikäli pointtia mun mielestäni, kun noi kaverit istui ulkona kaffeella 23 asteen pakkasessa. Kysyin kohteliaasti, voinko ottaa kuvan jaittaa sen esille, vastasivat yhtä kohteliaasti, että se olisi hyvin toivottavaa.

12. mlphotic

7 058
    3 173
    113
    Semmoinen havainto vielä, että kun harrastelee tollasta päämäärätöntä katukuvailua, toi Ricoh Gr on siitä mainio kamera, että harva kieltäytyy kuvasta, jos kysyy lupaa; laite on niin vaatimattoman näköinen ja kuvaaminen tapahtuu takatelkkarilla. Ihan toinen tilanne on Nikon D5:n kanssa: sillä kun alkaatähtäilemään kadulla, kaikki jäykistyvät, katsovat pois ja häviävät maisemasta.

Jk. Jos katukuvaus kiinnostaa Galleria Nykyajassa on nyt erinomainen näyttely: Jussi Kapanen: Readymade Tampere

Valokuvakeskus Nykyaika – Nykyaika on avoin kohtaamispaikka kaikille valokuvataiteen ystäville