Testataan APX 400 R09 kehityksellä. 1:40 9 min. 1 min+10sek joka minuutti. Kamera Nikon F3 ja Nikkor 50mm 1,2 aukolla. Aika varmaankin jotain 1/60. Jotenkin pehmeetä ja rakeista.
Vs: APX 400 Kiva kuva ja hyvin kehitetty. APX400:aa (eli Rollei Retro 400) olen tuutannut melko paljon. Vaikea filmi saada irti ISO400:aa ja rae kasvaa helposti tennispallon kokoiseksi. Parhaat tulokset olen saanut @400 D-76 stokkiliemellä 24C lämmöllä 6min 30sek tai Rollei RHS-kehittimellä 1:9 (Vataselta kannattaa kysyä tätä lientä). Rodinalin kanssa ihan minimiagitoinnilla tulee myös kelvollista. @320, 1:50 13,5min, 30sek löysää agitointia alkuun ja pari löysää kiepautusta 9min, 6min ja 3min kohdalla. APX100 (Rollei Retro 100) on aivan toiselta planeetalta ja helppo kehittää mm. Rodinalilla oikein silmää miellyttäväksi.
Vs: APX 400 Kiitos vinkistä. Täytyy kokeilla hieman eri kehitteillä. Tällä hetkellä menee linjalla mitä sattuu halvalla kaupoista löytymään...Onkohan tolla agitointi rytmillä kovinkin suuri merkitys?
Vs: APX 400 Tiiviimpi agitointi kehittää enempi, eli kontrasti kasvaa jos aikaa ei lyhennä. Tiivis agitointi myös kehittää niitä huippuvaloja suhteessa varjosävyihin enempi, eli varjoisa kama saattaa jäädä mustemmaksi jos ahkerasti kääntelee. Lisäks kääntely vaikuttaa reunaterävyyteen, joka saattaa vaikuttaa rakeen näkyvyyteen. Mitä vähempi kääntelee, sitä enempi reunaterävyyttä ja ehkä siten raettakin.
Vs: APX 400 pehmeä ja rakeinen on kyl just se mitä apx400 on. agitointi vaikuttaa siten että se nopeuttaa kehitystä... ja se taas siis meinaa kontrastia jos kehittää saman aikaan kun vähemmällä kehityksellä... kaikki muu on spekulointia, ääriterävyydet rakeisuudet yms. tossa Frank ylenmpänä myös hämmentää sanomalla saman asian kaksi kertaa peräjälkeen... eli eka kontrastin ja sitten mainitaan vielä huippujen kehitys suhteessa varjoihin (kontrasti).
Vs: APX 400 Mulla on sellanen mielipide, että APX100@400 tekee siistimpää jälkeä kuin APX400. Aikoinaan kehittelin jollain Kodakin kehitteellä 50% aikaa lisää ja tuli mehukkaat negat. Mut se nyt on mun mielipide
Vs: APX 400 Samalla linjalla olen täällä minäkin... olen vaan ajanut 40% pidempää aikaa ilfordin hc:llä, vois kokeilla 50%...
Vs: APX 400 Mä lähtisin suosiolla vaan ostaan sitä Trixiä, HP5+:aa, Tmaxia tai muuta 400 ASA filmiä sen sijaan että satasta prässäisin. Joskus oon kokeillu ja kyllähän se oli jyrkkää...
Vs: APX 400 Mulla on nytkin 40 rullaa 100 APX:ää, aina vaan ei saa juuri siihen hetkeen sitä 400 asa filmiä kun tarttee... Toisekseen APX 100 prässääntyy melko helposti 400, apx 400 prässääntyy paljon huonommin @800 kuin 100@400....
Vs: APX 400 Asennekysymys, voisihan niistä 40 vaikka 10 olla ISO400. Tai kaikki. Esim TRIX @200 (D76 1:1) tuottaa varsin helposti vedostettavaa jälkeä. Ei aina tartte prässätä?
Vs: APX 400 APX-400... Agfa teki sille jotain jossain välissä (oliko 90-2000 lukujen taitteessa?), jonka jälkeen siitä ei ole saanut irti oikein mitään järkevää. Vanhat kehitysajat lakkasivat toimimasta ja taisi agfan ohjeisiinkin tulla päivitykset joissa peruskehitys oli jotain hurjaa, luokkaa 25 minuuttia..
Vs: APX 400 Rodinalilla 1:50 suhteella kehitysaika tais olla tuon 25 min. Mä olen näpsinyt tuolle APX 400:lle olosuhteiden pakosta enemmän kuin olisin halunnut. Siinä matkan varrella on tullu kokeiltua Rodinalilla erilaisia aika-sekoitussuhde kombinaatioita ja lopputulemana minulle sopivimman negat tuli 1:25 suhteella 10 min -aina. Emulsio ei tunnu pelaavan Rodinalilla lievemmillä litkuilla kun negaan ei tule kunnollista mustumaa. Sen johdosta kuvat on keskiharmaata mössöä. 1:25 suhteella jos kehittelee, pitää valottaessa kontrastiin kiinnittää huomiota. Pilvisellä säällä valotetut negat on helposti sopivia, mutta kovassa valossa jyrkkyys kasvaa.
Vs: APX 400 ..liityn kuoroon. Ehdottomasti filmikehityshistoriani huonoimman jäljen olen saanut Agfan APX filkoilla ja Kodakin D76 ja TMax yhdistelmällä. Rodinalilla nuo ovat toimineet oletettavasti niinkuin pitäisi ja APX100 on ollut kivaa APX400 on ollut kuraa. Kokemukset on kinarilla, mutta olen nähnyt Mamiyalla pläjäytettyjä 6x7 negoja APX400(rod kylvetettyjä) jotka olivat mahtavia. Trix, Hp5+, Neopan, Delta ihan mikä muu vaan paitsi Agfa/Rollei.
Vs: APX 400 APX400/Rollei Retro 400(s) tekee hyvää jälkeä @200 kehitettynä Rodinal 1+50 10 min, ainakin keskikoossa. Se filmi ei oikein tunnu toimivan nimellisherkkyydellä mutta ylivalotettuna ja alikehitettynä 200-tasolle on ihan hyvä. Voi olla että vielä 250 - 320 toimisi.
Vs: APX 400 Laittaisin tähän soppaan lusikkani: D-76 on maailman yleisin negakehte, jota modifioimalla saa monenlaista jälkeä. sen kaava on yksinkertainen:vettä 750ml (tislattua mieluiten) metolia 2g, sulfiittia (vedetöntä= Sodium Sulfite) 100g, Hydrokinonia 5g. Boraxia 2g ja lisätään vettä niin että 1l tulee täyteen. Laimentamattomana käytettynä tulee aluksi liian raakaa jälkeä, mutama filmi täytyy" vetää läpi" mieluiten valotettua bulkkikamaa joka kehitetään umpimustaksi. Toinen tie on laimentaa vedellä l 1:1 jolloin normaali kehitysaika on 7-12 min normaaliliikuttelukka 20 celsiuksessa Kun sekoittaa bulk matskuista ( kuten Prolabin kurssilla) voi Boraxin ja Hydrokinonij suhdetta muutella. Myös voi D-76 raaka-aineista tehdä kaksikylpykehiteen jolloin kehitysajalla ja kontrastilla ei ole enää riippuvuus suhdetta. Niin, kaavat on Tutoriaalissa jonka saa velotuksetta tai sitten kursseilla jolloin pääse jo lotraamaan...
Vs: APX 400 laitan minäkin: on vanhaa d76, uutta d76 sekä id11 - samaa tavaraa mutta eriä, jotkut on kuin yllä jotkut ei. d76 tehdään vähän paskaseen kippoon ja sekotetaan, hiekkalapiolla, sitten se jätetään yöksi "tekeentymään", niinkuin harrisoppa. näin minua opetettiin. APX400 sopii rodinal, D76 ei. Edit: .. ja rodinal ei ole "Rodinalia" , jos oikeaa pitää saada niin pitää etsiä ulkomalta ja muulla merkillä.. Edit2: Ja Tri-Xässä ei ennen ollut pienempi rae kuin Tmaxissa..
Vs: APX 400 Täsmennän edellistä kommenttiani: Mä olen ihan tyytyväinen tuloksiin APX 400@~320 ASA, Rodinal 1:25, 10min. Millään muulla kombinaatiolla en ole saanut kelvollisia negoja.Tosin nämäkin täydellisesti valotetut ja kehitetyt negat menevät rullalle kuivuessaan.... Olen sekoittanut liemen suht puhtaissa astioissa, mutta voisi kokeilla seuraavaksi hernekeittotölkissä, jonka sisältö on heitetty helttaan. Josko saisin negat "hehkumaan pimeässä". Pitäisikö tölkkiin laittaa läskinpala ja muutama sipulin roikale? Parantaisiko se ääriviivaterävyyttä, ilman että keskisävyt nousevat liikaa, mutta musta on kuitenkin auki vai eikö taika toimi Rodinalilla? EDIT: Voisitko pikkuteemu laittaa harjuskeiton reseptin?
Vs: APX 400 Minä ainakin sain pirun huonoa matskua rodinalilla APX400:sta, siksi käytän 400 filmeinä ainoastaan tmaxia... Ja komppaan teemua, tmaxin rae on selvästi pienempää kuin tri-x:n (tmax myytiin myös ammattifilminä, toisin kuin trix)... 3200 tmaxissa on selvästi vähemmän raetta kuin ilfordin delta 3200:ssa, kehitteestä riippumatta... Ja mulla on ihan agfa:n leimaama rodinal pullo vanhaa matskua, eikä oo koskaan iskenyt muhun apx400:n
Vs: APX 400 Tuota, tuota.... se "ammattifilmi" ei minun tietääkseni liity mihinkään muuhun kuin vanhenemiseen, ja sekin vain värimateriaaleilla. Mv-puolella en ole koskaan kuullut tarpeesta erotella materiaaleja tämän suhteen. Jos joku on tuolla argumentilla mv-kamaa mainostanut, niin se lienee vain mainosmiesten keksintöjä (?). Ja voisin sanoa, että näin hieman vanhempana kuvaajana tulee hieman hymyiltyä tuota "tmax ammattifilminä, toisin kuin trix..." juttua. Sinun olisi varmaan kannattanut sanoa niille sadoilletuhansille ammattikuvaajille, että mitä te nyt tuollaisella harrastajakamalla kuvaatte.. LOL ;D
Vs: APX 400 Todetaan sen verran tähän väliin kun muista APX:stä oli puhe, että APX-100 ja erityisesti APX-25 olivat elinaikanaan mun suosikkifilmejä. APX-25.... edelleen yritän löytää filmiä+kehitettä jolla saisin juuri sen saman ihanan sävyntoiston! APX-400, en muista tarkkaan milloin se "uudistui", mutta sen jälkeen kaikki vanhat oppini ko. filmistä menivät romukoppaan eikä uuden kanssa kauaa jaksanut tapella. Kas, nettilähteet sanovat että uudistui niinkin hiljan kuin 2003 Olisin ulkomuistista heittänyt tuon ainakin 5 vuotta aikaisemmaksi.