Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Apx 400 prässäys kasisataseksi?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana prosecutor, 9 Kesäkuu 2008.

1. prosecutor

prosecutor Member

287
    1
    18
    Millä ja miten kehitetään?

2. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: Apx 400 prässäys kasisataseksi?

Vaihtoehtoja on monia, mutta tietysti joku "hyvin prässäykseen soveltuva" kehite voisi olla hyvä kun kerta prässätä aiotaan. Esimerkkejä Xtol, D-76, kenties HC-110 jne...

Voihan tuon toki vallan hyvin Rodinalillakin kehitellä, joskin noilla prässäyskehitteillä saattaa saada hieman enemmän sävyjä varjokohtiin ja hieman vähemmän näkyvän rakeen.

Ohjeaikoja löytynee filmipakettien ja kemikaalipakkausten lisäksi täältä.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mä on ole saanut omissa kokeiluissa kelvollista tulosta tuolle filmille Rodinalilla edes nimellisasan mukaan valotettuna. Toi ei oikein tunnu toimivan sillä, mutta onko vika kehittäjässa vai jossain muussa, ei ole selvinyt. Kyllästyin leipomiseen ja otin HP5+:n tuon tilalle. Se toimii Rodinalilla :)

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Eikös Rotinaali oo lähinnä herkille filmeille...

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Vai hitaille?

6. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Eiku nii just sitä tarkotin :). Muutenhan tossa mun kommentissa ei ois ollu mitn järk.

7. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Kummissani olen seurannut nykypolven tekemisiä filmi- ja digipuolella. Digipuolella kauhistellaan kohinaa ja ihmetellään, ettei enää saa kunnon kuvaa 400-1600 ISOn herkkyydellä (liikaa kohinaa). Filmipuolella taasen kuvataan 1600 ISOn filmeillä ja prässätään 400 ISOn filmejä parin pykälän verran
    ja kehitetään Rodinalilla, joka ei tosiaankaan ole tarkoitettu edes 400 ISOn herkkyyksisille filmeille.

Mistä on tullut tuo oppi, että Rodinal on se ainoa ja oikea? Ilmeisesti siitä, että se on edullinen ja säilyy kauan? Vai onko tuo iso rae älyttömän herkillä filmeillä sitten jotain hienoa ja nostalgiaa? Minä aikoinani aina
    kyseenalaistin oppilailleni Trixin käytön, varsinkin kinokoossa, jollei kyseessä ollut muu, kuin dokkari.

kapa

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

En lähtisi yleistämään, että filmipuolella "kaikki" sitä raetta haluaisivat, ainakaan koko ajan. Voihan sitä välillä käyttää efektinä (vrt. impressionismi maalaustaiteessa) ja joku jossain jopa koko ajan. Voipi olla että intternetissä törmää helpommin sellaisiin filmille kuvaaviin, jotka tavoittelevat juurikin jotakin retro-fiilistä ja vaihtelua.

Toiset taas voivat itkeä siitä kamalasta rakeesta filmipuolellakin ja keskittyä turhan paljon siihen pintaan, unohtaen sen mitä kuvassa sitten on ja miten itse kuvan ottaminen on toteutettu.

Onko muuten Trix sitten todella jotenkin paljon rakeisempi kuin vaikkapa HP5+, että juuri sen käyttö pitäisi "kieltää"?

9. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Rodinal on vaan niin helppo.

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ei esim. HC-110  ole yhtään sen vaikeampi..... ja sillä voi prässätä.

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

[quote author=Frank

Onko muuten Trix sitten todella jotenkin paljon rakeisempi kuin vaikkapa HP5+, että juuri sen käyttö pitäisi "kieltää"?
    [/quote]

Ei ole, enkä ole kieltämässä, mutta kinolla käytin yleisfilminä 100 ASAn (tai ISOn, miten vaan, tai vaikkapa 21 DINin). Tykkään enemmän sävyistä, kuin rakeista.

Agfapan 100 ja tarpeen mukaan Trix. Itse sekoitettu D-76/ID-11.

kapa

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

HC-110 on jostain syystä mennyt ihan ohi ainakin itseltä. Ei sitä pahemmin ole Suomessa näkynyt tai siitä edes kuulunut, mutta ominaisuudet vaikuttavat hyviltä. Itse käyttelen Xtolia herkille filmeille ja prässäykseen yleensä, joskus saattaa kuitenkin vielä nelisatanen mennä Rodinalillakin.

Hoopeevitosta kuulemma aika moni tykkää Rodinalilla prässätä efektimielessä. Itse joskus koitin Xtol + Rodinal -cocktailia, mutta en tiedä oliko/onko siinä mitään järkeä. Ihan hyvin ne kuvat kyllä onnistu mutta en osaa analysoida tulosta sen tarkemmin. Nyttemmin tuntuu vähän hassulta, mahtaiskohan siinä mitään järkeä olla...

13. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Joo, varmasti on muitakin hyviä liemiä, mutta itellä on toi vaan jostain syystä jääny ainoaksi. Jotain Ilfordin litkuja vois kyllä kokeilla, jotain joka ei tekis (tällä kertaa) niin hillitöntä raetta Delta 3200:lle... Ehdotuksia sille? Ja ehdottomasti ei mitään jauheesta tehtävää kamaa.

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Et taida käyttää sokeria kahvissa?

Ei se jauheen veteen liuottaminen ole kovin vaikeaa...

Ilfordin Perceptol on ihan hyvä.

15. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Käytän sokeria kahvissa satunnaisesti :). Ja olen liuotellu kovettuneen säkin kiinnitettä veteen, joo. En vaan yleensä haluu jauheiden kans sotkea. Perceptol on pois laskuista, koska on jauhetta.

Millasta Ilfosol3 tai LC29? Kait niitä vois vaan kokeilla...

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Entäs toi Kodak HC-110, vai pitääkö sen olla just Ilford?

17. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Käyttäisin XTOL:ia mutta 5 litran satsi on nykyvolyymeillä tuhlausta. Siksi olen päätynyt LC29:iin, joka kemiallisesti on samaa kuin Ilfotech:n HC, joka taas on "lähellä" HC-110:iä. LC29:iä saa 250 ml putelissa, joka mulla riittää parin vuoden tarpeeseen.

18. Vs: Apx 400 prässäys kasisataseksi?

Mä kuvailin hiljattain aika paljon Ilford Delta 3200 -filmille. Valottelin sen noin 800-1000 ISOn mukaan.
    Aloin tykätä kunnon rakeesta pitkän rakeettoman laakafilmikauden jälkeen. Se tuntui jotenkin "munakkaammalta", jos ymmärrätte.

Kehitteistä erityisesti HC-110 1+60 15min tuntui hyvältä. Rae on jotenkin sivistyneempää ja tiukempaa kuin Rodinalilla johon vertailin. Liikutteluna toimi JOBOn prosessorin jatkuva vemputus.

Omasta mielestäni isokin rae näyttää hemmetin hyvältä sopivassa tilanteessa kunnon vehkeillä teräväksi suurennettuna. Epäterävä mössörae on mustavalkokuvassa kamalinta mitä ajatella saattaa.

Mutta mielipidekysymyksiähän nämä.

19. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Hmm... entä jos sittenkin tekis jauheesta niin millaisia kokemuksia Microphenistä? Jotenki joo mä kallistun tässkin kohtaa Ilfordiin ;)

20. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Sen blandaaminen ei kyllä ole.