Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Apua kameran hankintaan!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Idasa, 11 Joulukuu 2010.

  1. Idasa

    Idasa

    1
    0
    0
    Heippa!

    Olen tässä pitemmän aikaan harkinnut oman digipokkarin hankintaa, mutta koska olen vielä aika tietämätön ja kokematon kamera-asioissa, niin ajattelin kysyä apua kameran hankitaan viisaammiltani. Eli löytyiskö jolta kulta mulle vinkkejä?

    Käytän kameraa pääasiallisesti vain "ikuistamiseen", eli tarkotuksena ei ole ottaa mitään taidekuvia tai vastaavia. Eli oikeastaan vain erilaisten reissujen, tilaisuuksein ja pelien kuvaamiseen.

    Ominauuksia mitä edellytäisin kameralta:
    - Hinta-laatusuhde kohdallaan
    - Hyvä kuvanlaatu
    - Suht pieni koko
    - Hämäräkuvaukseen hyvät ominaisuudet
    - Plussaa olisi myös, jos saisi edes melko hyviä kuvia liikkuvasta kohteesta
    - Videokuvauksella / sen laadulla ei mulle erityisen suurta merkitystä
     
  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    Oiskohan niin, että pokkareissa ei taida vielä tänäpäivänä olla juurikaan hämäräkuvaus ominaisuuksia. Tai ne ominaisuudet on vähintäänkin omituiset. Voipi olla että tekniikka on jo muuttunut ja käsitykseni on vanha. Saa opastaa.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    Jos sillä tarkoitetaan hyvälaatuista suurehkoa ISO-asetusta, jäävät ne varmaan järkkäreistä vähän. Hyvä valovoima tietysti avittaisi.

    Hintaeroa ei hyvällä pokkarilla ja halvimmilla järkkäreilla taida juuri olla.

    Minkälaista on "tilaisuuksien ja pelien kuvaaminen"? Onko vanha kamera minkälainen?
     
  4. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    ^ Ehdotti mielestäni pokkaria jossa on vaihdettava optiikka.  :D  Jotain 4/3 pokkaria minäkin olisin saattanut ehdottaa.  (Onhan se jonkinlainen järjestelmä.  Eipä sotketa termistöä, hyi minä. Mutta on pieni kuin piru ja hukkuu taskuun. Ainakin pannukakulla.)  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,48256.0.html
     
  6. Vs: Apua kameran hankintaan!

    tarvitset ehdottomasti järkkäriä.
    EOS 5D mark kakkosella ja 17-55/2.8 ISllä pääset jo hyvää alkuun..
    ..puolen vuoden päästä sitten 35mm f/1.4L primeksi.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    Ei mitään kroppi-klasia....
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    Pienikokoinen piti olla joten Leica M9 on pakko ehdottomasti tarvita.  ;D
     
  9. Vs: Apua kameran hankintaan!

    ,D
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
  11. vm-47

    vm-47

    55
    0
    0
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    Ehdottaisin vaikkapa jotain keskihintaista pokkaria merkeistä viis. Siis kyselykierros kamerakauppoihin. Ensimmäisen? kameran hankinnan jälkeen tietää jo paremmin jos ja mitä haluaa jatkossa. Hämäräkuvaus pokkarilla, siitä ei kokemusta ole, mutta mutta...miten onnistunee?
    Jos nyt itselleni pokkaria ostaisin, ehkä Samsung EX1, lukemani ja mutuni perusteella tuo valinta. Ei mikään sarjatulilaite, ei pitkää zuumia, ehkä siksi.
     
  12. Vs: Apua kameran hankintaan!

    Periaattessa yksinkertaiseen kysymykseen "suositelkaa hyvää pokkaria?" on yllättävän monta vastausta, ja hyvä niin että on mistä valita ;-)
    Mainittu Olympus E-Pen on siis pokkarin ja "perinteisen järjestelmä kameran" risteytys.  Se on oikein hyvä vaihtoehto mainituilla kriteereillä.
    Jos mietitään perinteisiä pokkareita, niin niiden heikko kohta on juuri tuo hämärässä kuvaaminen ja liikkeen kuvaaminen. Näihin ei valitettavasti ole muuta ehdottaa kuin järjestelmäkamera. Jos tavoite on ns. paremman tason pokkareita niin nostaisin kolme vaihtoehtoa esiin:
    -Panasonic DMC-LX5
    -Samsung EX1
    -Canon S95
    Nämä eivät ole halvimmat pokkari vaihtoehdot, mutta hinta/laatu-suhteelleen ne ovat oikein hyviä ja tekevät sen mitä mihin tämän päivän pokkarit yleensä pystyvät.
    Itselläni on tuo Canon ollut muutaman kuukauden ja olen siihen kovin tyytyväinen. 
     
  13. Vs: Apua kameran hankintaan!

    Uusimmassa Tietokone-lehdessä on muutama uutuuspokkari/superzoom-pokkari vertailussa ja/tai esittelyssä. En lukenut artikkelia, mutta oli isosti kannessa esillä.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Apua kameran hankintaan!

    Superzoom kuulostaa hämärissä kuvaukseen vältettävältä asialta, mutta nimeltä mainitut näyttävät äkkiä vilkaisten ominaisuuksiltaan kiinnostavilta. 

    -Panasonic DMC-LX5 
    -Samsung EX1
    -Canon S95

    Kaikissa on toisiaan vastaavat kennokoot  - herkkyyksiä tai esimerkkikuvia en tarkistanut.  Kaikissa on hyvä valovoima objektiivissa.  Canonissa laajakulma ei ole yhtä avara kuvakulmaltaan, mutta hieman pitempi telepuoli.  Jos noista valitsisin jättäisin Canonin pois objektiivin polttovälialueen vuoksi, mutta sehän on henkilökohtainen juttu. 

    Lumixin kenno taisi olla hiukan toisia kookkaampi..

    http://www.pixmania.com/fi/fi/7049815/art/panasonic/lumix-dmc-lx5-musta.html?srcid=211&mctag=ref_goog_481&gclid=CPPJs7G05qUCFQmMzAodtlNBFw  (äkkiseltään löydetty kenties halvin tarjous Lumixista)

    4/3 kenno on selvästi suurempi, ja suurempi tuo yleensä lisää laatua korkeisiin ISO asetuksiin.
     
  15. Vs: Apua kameran hankintaan!

    Ongelmahan juuri tän kategorian kameroissa on, että jos se on S90:tä suurempi, se on aina kotona ja jos se taas on pokkarikokoa, on siinä nuo rajoitukset optiikassa, kennon koossa ja oikeastaan vähän kuvaamisessakin.

    Ehkäpä toi on vähän orientotumiskysymys, mutta mä en ainakaan saa kuvattua nopeaa liikettä pokkarilla, niistä tulee aina epätarkkoja vaikka mitä koitaisi. En oikein tiedä millainen se systeemi pokkareissa on, kun tuntuu, että vielä kuvaamisen jälkeenkin täytyy pitää hetki sitä kameraa paikallaan.

    Itse tosiaan etsin kanssa pitkään sellaista digitaalista härpäkettä, jota voisi aina kantaa mukana ja jolla saisi oikeasti kuvattuakin jotain. Kaikissa oli aina jos jonkinlaista rajoitetta, mutta nyt tuo Canonin S90 on palvellut siinä tehtävässä oikeinkin hyvin. Urheilu- ja keikkakuvia en tuolla ole oikein saanut vielä kuvattua, mutta kaikenlaista muuta kyllä. Plussaa tuossa on S90:ssä on nuo säädöt, kun siitä pystyy säätämään kutakuinkin kaikki arvot manuaalisesti ja kuvaamaan vielä standardia Canonin raakakuvaa.

    Ongelma tuossa S90/95 kamerassa on, että sen hinta-laatusuhde hieman mietityttää, kun samaan hintaa saa melkein jo jonkinlaista järkkärikittiä.   
     
  16. Vs: Apua kameran hankintaan!

    sikman deepeekakkosta olen akalle kattellut..