Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

apua filmin herkkyyden valintaan.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana yogi, 20 Syyskuu 2007.

1. yogi

yogi

28
    0
    0
    Tervehdys. Pitäisi kuvata yksissä läksiäisissä joku rullan verran kuvia jengistä ja tarvitsisin apua filkan valintaan. Mustavalkoista on varmaan helpoin löytää niillä herkkyyksillä, että ravintola/baari/yökerhossa saa ihmisisitä kuvia. Ei haittaa lainkaan jos on vähän "sumusen" näköstä meininkiä mut jos nyt jotain naamoja erottais ni hienoo ois!

Kameravaihtoehtoina mul on yashican salamaton mittaetsin 38mm/f1.8 tai leica 40mm/f2.4 (minilux) jos on salama.

Syynä näinkin simppeliin kysymykseen on, että täl on kiire ja en oo ikinä pimeessä kuvannu. Ps. Salama on ihan perseestä.

kiitti.

2. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

Tässä omat ehdotukseni:

1. Valitse Leica (sen Summarit on todella hyvä objektiivi - varsinkin vastavalossa)
    2. Osta siihen uusi patteri
    3. Osta Ilfordin XP 2 -filmiä. Laita herkkyydeksi ISO 800 tai jos kamera tarjoaa itsepintaisesti DX-koodia ISO 400, säädä valotuksen korjaus -1.
    4. Kamera mittaa keskustaa painottaen, joten kirkas valopiste keskellä kuvaa aiheuttaa alivalotuksen.
    5. Lukitse valotus varjosta laukaisimella aina kun voit.
    6. Valitse himmentimen esivalinnasta aukoksi 4
    7. Unohda se pirun salama.

3. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

Itse kokeilisin ilford delta 3200:sta @3200 tai 6400 -herkkyydel. Useimmiten baareis on tosi vahan valoo ja se vahainenkin valo on sitten siel mahdollisella tanssilattialla tai baaritiskilla.

4. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

Kilpailevat ehdotukset (luultavasti vähän huonommat):

Ota Yashica. Enemmän valovoimaa, ja pienet vastavalosäkenät ja -huntu tuo vaan tunnelmaa.
    Ja sehän saattaisi toimia ilman patteria(?)

Jos pääset itse kehittämään niin Delta 3200, Tmax 3200 ja Fujin Neopan 1600 on kaikki loistavia filmejä. Riippuu kyllä vähän kehitteestä minkä noista valitsisin.

Käytä käsisäätöä. Pistä arvot kerralla kohdalleen äläkä koske niihin enää. Ei tartte miettiä eikä sählätä. Täydellä aukolla vaan ja ajaksi jotain 15-60, herkkyydestä ja valaistuksesta riippuen.

Tähän on vaikea vängätä vastaan. Mutta jos valitset leican ja salaman, ota mukaan valkoinen kirjekuori jolla heijastat salaman ympäri pirttiä. (Tässä on kyllä paha vaara: Jos leica käyttää salamavalotuksen määrittämiseen etäisyysmittaria. Tulee mustat kuvat.)

6400 taitaa lisätä enemmän jyrkkyyttä kuin varjoyksityiskohtia. Pitäytyisin 1600-3200 tienoilla...

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

Fujilta löytyy myös 800 ja 1600 värinegaa. Mustavalkofilmit joissa lukee 3200 on oikeasti herkkyydeltä lähempänä 1000:a, mutta kyllä varmaankin 1600 tuottaa vielä ihan kivaa jälkeä, jossa näkyy muutakin kuin valoisin kohta kuva-alalla.

XP-kakkosta en kyllä ostais, mutta voi olla mun omaa vainoharhaa ;) Tosin sillä ei ainakaan kehitystä pääsis munimaan.

Valovoimaa on vaikea korvata ja jos sen aukon saa lisää, niin se on sitten pois prässäyksestä, mikä lienee ihan plussaa.

6. yogi

yogi

28
    0
    0

yashican mä ottaisin mielelläni mut siinä kamera säätää itse valotusajan eli sitä pitäis räiskii varmaan vaan isoimmalla aukolla. taidanpa ostaa siihen herkintä mitä kaupasta löytyy ja kokeilla sillä. itse en pysty kehittään mitään.

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

No sitten filkaksi Fujin Superia 800 prässättynä +1  aukko

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mäkin voisin tuota suositella. Toki on myös olemassa se 1600 versio, mutta on kalliimpi ja jonkun keskustelun mukaan ei tuota erityisesti parempaa jälkeä.

9. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

Sama täällä. ei toimi minusta muuten kuin venytettynä tuo xp2.

10. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

No mitä ne pojat on tuhertaneet, kun eivät kunnon filmillä kuvia saa ;-)

11. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

Nooh ei se jyrkkyys nii mitaa kunhan jotain vaaleetaki nakyy. Ja ilfordin suositushan on tolle 1600-6400.

12. Vs: apua filmin herkkyyden valintaan.

liian tmax minun makuuni ,D