Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Eron sonnarin ja tessarin välillä pitäis näkyä suuremmilla aukoilla, tessari on hyvä linssi mutta sen piirto on parhaimmillaan vasta jonkun verran himmennettynä. Varsinkin jos sitä revittää semilaajikseksi mitä nää 35mm lasit on, sehän ei varsinaisesti ole laajis rakenne ja piirto hajoaa nurkkia kohti. Mut jossain f8-f11 niin eroa tuskin enään monen optiikan kanssa muutenkaan huomaa... En tiedä tosta contax t3:sesta, sinäänsä erikoista että siinä on 35mm lasi nimellä sonnar, kun yleisesti sonnar rakenne on ollut tele tyyppinen. Ehkä se on mahdollistanut kompaktimman kameran, tosin 35mm polttovälillä se tuskin on tarpeen... XA taitaa olla ainuita jossa on oikeasti polttoväliään lyhkäisempi 35mm lasi. Siinä Sony RX1:Sessä on myös 35mm sonnar, että ehkä se rakenne jotenkin jeesaa telesentrisyydessä.. en tiedä. http://www.marcocavina.com/articoli_fotografici/lenses_for_35mm_compact_cameras/13.gif Selkeästi tossa Contax T3:sen linssissä on tosiaan toi sonnar tyyppinen mötikkä linssi keskellä, ja ohan toi T3:sen lasi f2.8 siinä missä yashicassa T4/T5 on f3.5. Yashica T3:sessa oli vielä f2.8 jossa varmaan oli surkeampi piirto kun tossa f3.5 versiossa...
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Tuo Yashica T4/T5D on tosiaan ihan mahtava pokkariksi, jos sen saa niin ei mitään järkeä muuta Pokkarikameraa ostaa (joo, myönnän että XAta olen havitellut ajoittain). Eikös nettihuhu kerro sen että Yashica T3 kun tuli markkinoille niin sen linssi oli Zeissin mukaan liian terävä, T4/T5D saapuessa jo liian terävä ja hyvä joten yhteistyö oli lopetettava (halpamerkki tuottaa liian hyvää = $ häviöt corporaatioille), sama koski saman yhtiön Contax brändiä. Tiedä häntä, näin kerrottu.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Epäilen tota liian terävä, tessar rakenteeltaan on optimi vissiin f6.3 kohdalla.. f2.8 on yleensä jo ikäänkuin sen rakenteen puskemista pitkälle, ja jos vielä laajista siitä lähtee vääntämään niin ollaan rakenteen aika ääripäässä. f2.7 on vissiin nopein tessari mitä on koskaan tehty, ja se on ikivanha & piirroltaan pehmeä kun mikäkin... perinteinen tessar kuva ilman himmennystä on terävä keskeltä ja hajoaa selkeästi nurkkia kohti. Ne on hyviä laseja, mutta himmentämättä ne ei ole mitään piirtokuninkaita...
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Lopetetaan jahkailu. Mä en ymmärrä rakenteista mitään, mutta tarjoan kaluston testiin (mä en voi kuin negojani tutkia ja niitäkin vain tunteella). EDIT: Tuota Yashica T3 on täällä myyty viime aikoina, suostuuko joku lainaamaan omaansa testiä varten?
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Ei täs mistään kilpailusta ollut kyse, kuhan itteä kiinnostaa jossain määrin (ei pitemmälle) noi linssi rakenteet ja niistä höpisin, ei kannata ottaa itteensä.. tai kameraansa tätä. Mä luulin että tää oli jonkunlainen keskustelu...
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Filmikuvaus kiinnostaa on aihe ja täällä ehdotellaan ( ainoaksi ja ensimmäiseksi ) jotain täysautomaatti pokkaria?!? Ei hyvä helvetti sentään.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Niinpä, meilläkin on siistit toimivat Yaschika T5, Olympuksen Myy ja Canonin Prima 5 pokkarit mutta en silti näe että olis kunnon filmikameraa kun Nikonin F 90X ei toimi
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Jos joku ei ole huomannut, niin tää aihe on jo aika vanha.. tai siis ei täällä ole enään ketään neuvottavaa ja silti neuvotaan
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Aika ontuvasti seliltelty. Jos joku uusi ja oikeasti neuvottava siis käyttäisi haku josta varmasti auottaisi jos aloittaisikin uuden ketjun niin relevanssilla ei olisi mitään merkitystä-kö?
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon En mä mitään selitellyt, kuhan naureskelin sille että tääl ollaan niin kovia neuvomaan että neuvotaan vaikka ei ole ketään neuvottavaa... Niin juu, vedin quatella ton.. ois pitänyt vaan yleisesti sanoa.