Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Ohjeet filmin kehittämiseen löydät tuolta: Mustavalkofilmin kehittäminen | Suomen Kameraseurojen Liitto ry ja apuja luultavasti oman paikkakunnan kameraseurasta. Liikkeeseen vienti on oikeiden mv-filmien kanssa oikeastaan pahinta, mitä niille voi tehdä. Liikkeessä heittävät ne johonkin kehittelemäänsä "standardiprosessiin" ja lopputulos on ihan oikeasti aivan hirveää. Suosittelen pysymään C-41 -prosessin filmeissä niin kauan, kunnes alat itse kehittää filmejä.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Joo joo saahan niitä. Mutta tämä mun laite on sellanen missä se paristo lasketaan haluttuun jänäriin, tehokuorman kanssa, jonka jälkeen se otetaan laitteesta käyttöön pienemmällä jännitteellä varustettuna ja patterin fyysinen koko pysyy samana.....jons ei ala pullistelemaan niin ku eräät.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Ongelmana on se että nykyparistot on suunniteltu pitämään jännite mahdollisimman vakiona pitkään ja sitten kun pariston kapasiteetti alkaa loppumaan jännite laskee nopeasti eikä enää virtaakaan saada riittävästi ulos.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Eiköhän se ole lähinnä päinvastoin. Muinaiset elohopeaparistot piti jännitteen vakiona loppuun asti. Kaikilla muilla tekniikoilla toteutettujen paristojen purkauskäyrä on enemmän tai vähemmän tasaisesti laskeva.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Mun käsityksen mukaan jännitteen laskeminen näissä pikkupattereissa ei vie tehoa pois eikä noissa valotusmittareissa sitä tehoa juurikaan tarvitse. Ja kuten aluksi sanoin että varmaan pitää sitä patteria useimmin vaihtaa. Eikä sekään haittaa. Mutta mutta...kun kerran on ollu tapana sanoa niin sanon nytkin. Perun puheeni. Olkoon sanani mitätön. Laittakaa foliosta tollot kameroihin kuten ennenkin.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon [QUOTE> [/QUOTE] Tämän ketjun Yashica GTN on tätä tyyppiä. Yashican alkuperäisen pariston voi korvata nykyparistoilla ilman että valotus muuttuisi ongelmalliseksi. Ja se kumijuttu ei ole hankala korjattava vaikkapa ihan ammattilaisella, jos sattuu vika iskemään. Hienon kameran tilasit. Siihin on löydettävissä myös lievät laajakulma- ja telelisäkkeet, sekä parallaksikorjattu lähilinssi. jk
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon No mikäs nyt tuli? Vastuksilla toteutetulla jännitteenjaolla toki saa säädettyä sen ulostulevan jännitteen, mutta kun pariston napajännite laskee, laskee myös tuo kytkennästä ulos tuleva jännite samassa suhteessa. Aktiivinen jänniitteentasauksesta saadaan zenerdiodilla. Esim tuolla: http://www.electrosome.com/zener-diode- ... regulator/"]http://www.electrosome.com/zener-diode-voltage-regulator/
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Millähän filmikameralla kannattaisi aloittaa harrastus? Oon pikkuhiljaa rajannut etsinnät pieneen, kompaktiin kameraan ja ulkonäkötoiveena ois sellainen hopea-musta vintagea henkivä paketti, johon saisi pannarilinssin. Harkitsin pitkään Minolta Hi-Matic F kameraa pienen kokonsa ja miellyttävän ulkonäkönsä takia, mutta käsitin että tuo olisi täysautomaatti eli ominaisuuksiltaan vähän liian pelkistetty käyttööni. En tässä vaiheessa halua täysin manuaalista filmijärkkäriä, mutta ainakin aukon, ISOn ja tarkennuksen tahtoisin päästä säätämään itse. Tulisiko näillä vaatimuksilla mitään kameramallia mieleen?
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Kiinteälinssiset mittaetsinkamerat ovat usein vähän edullisempia, pienempiä ja tuppaavat usein olemaan vielä mukavan valovoimaisiakin. Mikäli yksi polttoväli riittää. Itse olen kovasti mieltynyt Canonet QL19 G-III:een koska sillä kaiken saa asetattua itse mutta laiskuuttani välillä tulee kuvattua automaatikaalla(tässä tapauksessa sulkimenesivalinnalla). Tuota kyseistä mallia ei niin paljoa liiku mutta Canonet QL17 G-III on peli sama mutta hitusen paremmalla lasilla varustettu.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Olympuksella on ollut muutama aika asiallinen malli: 35SP, 35RD ja 35RC mallit sekä erittäin pienikokoinen XA (ilman numeroita).
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Selasin MYYNTI -palstan pari viime viikkoa. Siellä on varmaan toista kymmentä ihan asiallista filmikameraa. On kompaktia ja järkkäriä. Satasella saa vaikka mitä. Halvimmat kokeilemisen arvoiset vain kymppejä. Ei muuta kun rohkeasti ostoksille. Noilla hinnoilla ei mene paljon pieleen vaikka ostaisi minkä. jk
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Compact 35 Rangefinders Tutustu aiheeseen rauhassa. Tuo aukon esivalinta rankkaa suurimman osan tarjokkaista pois ja niiden suhteen mitkä jää, on syytä tutustua paristotilanteeseen. Tässä valossa tarkasteltaessa pienimmät olympukset, pentaxit tai nikonit ovat jo varsin vetovoimaisia, Pentax super me, nikon fg20 tai olympus om10 joitain mainitakseni..
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Ei kyllä tule. Jo ehdotetut kiinteällä opiskalla varustetut mittaetsinkamerat osuvat lähimmäksi. Tosin Minoltan Hi-matic ei ole erityisen kompakti. Samaa kokoluokkaa löytyy järkkäreistä monelta merkiltä. Ne täyttäisivät kutakuinkin kaikki kriteerisi.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Mulla oli Madeiran matkalla kuukausi sitten mukana Olympus 35RC ja kyllä teki loistavaa ja terävää jälkeä Ektarilla ja Portralla. Automatiikkana on ajan esivalinta. Kamerahan on vielä oikea rangefinder selkeällä etsimellä ja vielä etsimestä näkee aukon ja ajan.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Puf, minulle tuli mieleen että Olympus OM-2, joita löytänee jopa alle viidellä kympillä. Pannarista joutunee maksamaan reilusti enemmän. Tosin eikö ihan normiobjektiivit ole aika pieniä myös tässä tapauksessa. Mutta Nikoniin saa ainakin pikkuruista 50/1.8 mallia. Pannarihan se itse asiassa on, se viimeisin 50/1.8 AIS versio.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Minulla on OM-2n, enkä ihan alle 50 eurolla siitä luopuisi, mutta halpojahan nuo ovat. Koko OM-järjestelmä on pienikokoisempi kuin kilpailijansa. Esim objektiivin filtterikierre useimmissa tapauksissa 49mm. Aikanaan OM:t taisivat olla suht arvokkaita laitteita? Ja onhan noissa hienoja ominaisuuksia ja moni niitä fanittaa täysillä. Itse en kuitenkaan ole päässyt sinuiksi ja voisin vaikka myydä pois :-( Pieni 50mm on tosiaan melkein pannari, mutta Nikonin varsinainen pannari on 45 millinen. Mutta rungot ovat (jopa FE/FM) Olympuksiin verrattuna kolhoja. Kivan tuntuisia käytössä kumminkin.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Ostin OM-1n kameran vuonna 1976. Muistelen että runko maksoi 1200mk. Kun OM-2n hankinta tuli ajankohtaiseksi -80 luvun alussa, runko maksoi jotain hieman yli kahden tonnin. Jos tilastokeskuksen lukuja osasin oikein lukea niin 1000mk seitsemänkymmenluvun puolessa välissä on nykyrahassa noin 700€ Objektiivien hintoja en muista mutta olivat samassa hintaluokassa vertailukelpoisten Canon FD, Nikon ja Pentax objektiivien kanssa. Aikanaan OM-2n ja T32 salama olivat parasta mitä salamavalokuvaus tarjosi. Viritin oli nopea (ja moottoriperä tosi nopea...), objektiivit laadukkaita ja kuitenkin koko laitteisto oli pienikokoinen mutta ja silti käyttöergonomia oli hyvä. Hieman kolhompi ulkonäöltään mutta teknisesti fiksu laite oli myös OM-40. Nuo ovat nykyään aivan pilkkahintaisia. OM-2n ja OM-40 vaativat sähköä mutta paristot ovat onneksi nykystandartien mukaisia. Vanhan käyttökameran osto on aina kuvien onnistumisen kannalta riski. Runko kannattaa huollattaa, vaikka huolto maksaisikin enemmän kuin hankinta hinta oli.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Riskei on otettava, sanoi Raimo. Mut joo, toi nyt on enemmän pelottelua... joskus kameroissa on joo pikkuvikoja, ne on vanhoja. Mut pääasiassa käytetyn kameran voi ihan huoletta ostaa. Ja varsinkin täällä, myyjä on yleensä kuvannut kameralla jo ja tiedää sen toimintakunnosta jotain...
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Oikeastaan en tarkoittanut rahallista riskiä tai edes sitä että tuote ei olisi luvatun mukainen, vaan sitä että se elämän kuva voi jäädä ottamatta kun huoltamaton kamera oikkuilee. Hyvä kamera kannattaa huollattaa, jos sillä meinaa kuvata sen paikalle laskeutuneen UFOn. Tämä voi sattua myös itse uutena ostetulle, kymmeniä vuosia huoltamattomana olleelle kameralle.
Vs: Apua ensimmäisen filmikamera ostoon Pidän riskiä UFO -kuvan menetykseen nykyisillä kameroilla suurempana. Patterin sähkö, muistikortti, softavika, jne.