Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Apua Comet Cinemax-8E -elokuvakameran huollossa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Ahtonen, 27 Marraskuu 2024.

1. Ahtonen

Ahtonen

1
    0
    1
    Hei,
    minulla on vanha japanilainen Comet Cinemax-8E -elokuvakamera, joka on muuten hyvässä kunnossa, mutta sen mekaniikka ei toimi täysin oikein. Välillä kameran käyntimekanismi pyörii hetken aikaa normaalisti, mutta toisinaan se pyörii vain hitaasti tai ei ollenkaan. Olen jo avannut kameran ja yrittänyt tarkistaa, onko jokin osa viallinen tai kulunut, mutta en osannut paikantaa ongelmaa.
    Olen kiinnostunut tietämään:
    - Suosittelisitteko jotain paikkaa Suomessa, jossa tällaisen vintage-elokuvakameran voisi huollattaa?
    - Voiko tällaisen ongelman korjata itse, ja jos voi, mistä kannattaisi aloittaa?

Asun Kainuussa, mutta olen valmis lähettämään kameran huoltoon, jos se on tarpeen. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita! Kiitos etukäteen avusta!
    Terveisin, Ahtonen

kamera 2.jpg kamera 3.jpg 110692-655cbd74688f21d8b72c58935a517bbb.jpg

Liitetyt tiedostot:

2. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63
    Varmaan lähinnä puhdistuksen ja taktisen öljyymisen puutetta. Jos se on jousivetoinen kone, niin siellä on varmaan jotain vanhaa rasvaa tai likaa mekanismissa.
    Kato mitkä rattaat pyörii kun kone käy, ja sitten puhdistat ne bensalla/alkoholilla ja laitat jotain kevyttä kello öljyä pintaan jos näyttää että siinä on ollut jotain rasvaa.
    Ei toi ainakaan näytä erityisen monimutkaiselta, ei joudu välttämättä edes mitään purkamaan jos pumpulipuikkojen kanssa onnistuu putsailla.
    En usko että on mikään ongelma saada pyörimään kotikonstein.
    Koppakin näyttää metalliselta niin ei tarvi liikaa varoa mihin sitä liuotinta laittaa ja kuinka paljon.