Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

APS filmin saatavuus?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Linssilude, 2 Tammikuu 2012.

Löytyykö tuota filmityyppiä mistään kohta enää? Vinkkejä kaivataan.

1. randomm

randomm Active Member

1 073
    0
    36
    Vs: APS filmin saatavuus?

Tulevaisuudesta en osaa sanoa mutta ainakin nyt on ebay pullollaan...

2. Vs: APS filmin saatavuus?

Enemmän tai vähemmän vanhaksi mennyttä ja pääsääntöisesti värinegaa. Mikset lataa itse APS kasettiin, ihan normi 35mm filkkaa...

3. Vs: APS filmin saatavuus?

Eikö tuota ole hiljattain saanut Anttiloista ja pikkuputiikeistakin? Muistaakseni ainakin Telefoto on myynyt viime aikoina.

4. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Tuskimpa sinne sopisi, ja ainaskin magneettiraidan puutten vuoksi ei toimisi niinkuin on suunnitetlu

5. Vs: APS filmin saatavuus?

Ainakaan Seinäjoen Anttilassa ei ollut. Kävin aamulla tarkistamassa.

6. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

APS-filmi on sitä paitsi ohuempaa ja ainoastaan 24 mm leveää yhdeltä puolelta harvakseltaan rei'itettyä.

7. Vs: APS filmin saatavuus?

No, eiköhän sitä jostain löydy. "Verkot on heitetty" jo odottamaan saalista jostain päin Suomea. Sitä on itse turha yrittää latailla mistään muusta filmistä, koska ei onnistu. Pikemminkin kaipaisi sopivan levyistä filmispiraalia, johon tuo filmi kävisi. Silloin voisi edes kehittää itse.

8. Vs: APS filmin saatavuus?

Mielenkiintoinen projekti. Minkälaisia kameroita olet sanut hankittua? Mitä aiot kuvata? Miten kehittää, vedostaa tai muute käyttää, värinegoja kai.

Tied. Kerkko.

9. Johannes

2 346
    302
    83

En oikein usko valmiita APS-spiraaleita kotikehitykseen olevan, koska systeemi oli tarkoitettu pitkälle automatisoituun prosessointiin. Sen sijaan luulen, että on helppo muokata kehitysrasia, jossa ylä- ja alakierukan etäisyys säädetään irtonaisella välipalalla. Diafilmiäkin oli joskus saatavana (minulla taitaa vieläkin olla kymmenkunta pakastimessa), kuten myös mustavalkoista.

10. Vs: APS filmin saatavuus?

Värinegaahan siitä saisi. Skannerilla sen voi sitten digitoida. Kameroita on tullut keräiltyä aktiivisesti jo jonkun aikaa ja muutamia hyviäkin APS-malleja on. Minoltalta löytyy kolmekin kameraa. Pieni ja näppärä Vectis 2000 pokkari, Vectis 300L ja järjestelmäkamera Vectis S100 56-170 mm ja 28-56 mm objektiiveilla. Uusimpana hankintana on Nikon Pronea S, johon sitten käyvätkin lähes kaikki Nikonin objektiivit. Niinpä toivoisin todella, että filmejä vielä löytyisi. Varsinkin tuolla Nikonilla, negakoon ollessa hieman suurempi kuin DX-kenno, kuvajälki on erinomaista. Kuvata siis varsinkin noilla järjestelmillä voi kaiken mitä voi kuvitella riippuen valitsemastaan optiikasta. Laajakulma ja runko panoraama-asetukseen esim. maisemakuvassa.
    Velimies löysi tänään Joensuun Citymarketista kolme 200 ASA:n fujirullaa ja käy huomenna etsimässä lisää. Edit. löysin eilen taas jostain amerikkalaiselta foorumilta maininnan siitä, että joku oli löytänyt kyseiselle filmille spiraalin. Mutta kuten sanottu - saa sen kehitettyä muutenkin. Tuo mv-filmi kiinnostaisi.

11. mohikaani

mohikaani Active Member

1 681
    2
    38

Oulun anttilan hyllyssä oli n. viikko sitten ainakin. Jos kiinnostaa ostaa tuolta hylly tyhjäksi niin laita yhteystietoja yv:llä niin voin soittaa vaikka kun seuraavan kerran seison hyllyn edessä. Mielestäni sitä oli siellä paljonkin, en tosin kiinnittänyt huomiota siihen mitä se filmi oli.

12. Vs: APS filmin saatavuus?

Juu, valitettavasti muistin väärin. 35mm filmin kasetti on42mm leveä kun APS on 39mm leveä, itse filkka on 35mm formaatissa juuri tuo 35mm ja APS on 24mm leveä. magneettiraita ym vie sen ylimääräisen tilan vaikka perforaatio on vain yhdessä reunassa
    Itse APS formaatti on noita "voihan pee" formaatteja, noin viisi vuotta ehti olla markkinoilla  ja sitten Digi vei siltä mahikset eli iski juuri tuohon amatöörisektoriin. Mitään Pro formaattia ei siitä olisi voinut tullakkaan senverran pieni oli tuo ruutu. Siten Digiaikana tuo APC-C  oli kuvakennon koko , eli obiskat, kameran perusratkaisut jne jotka oli filkkaa varten kehitetty, sai muutettua aika äkkiä pokkari puolelle digikameroihin.

13. Vs: APS filmin saatavuus?

Oulussakin asuu sukulaismies perheineen. Pitää soittaa hänelle(kin). Muutama sukulainen löytyy myös Hesan alueelta. Kyllä niitä filmejä tulee tarpeeksi tähän hätään. Kannattaa muuten lukea Ken Rockwellin kommentit tuosta filmistä ja sen käytöstä Nikon Pronea S:n kanssa... Laittaa vaikka guugleen tuon Nikonin mallin hakusanaksi.

14. Johannes

2 346
    302
    83

Koko filmi on yhtä magneettiraitaa. Päällystetty kokonaan läpinäkyvällä magneettisella kalvolla, joka ei vie tilaa kokonaisleveydestä.

15. Johannes

2 346
    302
    83

Mitähän tuon Rockwellin objektiivisuudesta pitäisi ajatella? APS-artikkeli on kirjoitettu halveksivaan sävyyn asiallisuuden sijasta. APS-lyhenteenkin hän tulkitsee omalla tavallaan "Amateur Photo System", eikä edes kovin näkyvästi mainitse oikeata merkitystä.

16. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Tässä lähitienoolla on jonkinmoinen asiakaspiiri joka tuo pokkarifilmejä kehitykseen, välitän niitä muun homman ohessa lähilabbikselle.

Alkavat mummojen ja vähän nuoremppienkin pokkarit olemaan hieman huonossa jamassa. Johonkin on vaihdettu patterikotelon teipit moneen kertaan, joihinkin takakannen teippaukset. Jotain vakiasiakkaita tuo kameran meille ja tiedän heti että täytyy käydä pimeässä kelaamassa filmi takaisin kun takaisinkelaus on väsähtänyt. Nyt on hyllyssä yks pokkari jonka filminsiirto väsähti filmin puoleenväliin. Kinofilmipokkarit ovat näköjään persoonallisia, niiden kanssa on mielenkiintoista elää;)

Samaan kategoriaan ei yleensä voi lukea APS-pokkareita. Kun niiden filminsiirto on kumpaankin suuntaan sähköllä ja filmi pudotetaan koloon, niin yleensä ne on roskistavaraa heti kun jotain ongelmaa tulee. Ei paljon auta mennä pimeään vessaan kelaamaan.

Onneksi APS katoaa.

17. Vs: APS filmin saatavuus?

Rockwelliin kannattaa aina suhtautua varauksella. En minäkään luottaisi kaikkiin kameroihin, joita tuolle APS:lle suunniteltiin. Siksi hankinkin juuri lähinnä noita kahta merkkiä. Molemmilla valmistajilla ei ollut varaa heittää markkinoille aivan mitä tahansa. Muuten menee maine, kuten Toyotalla, josta juuri tuli dokumentti äsken TV:stä.

Olen kuvannut lähes pelkästään tähän mennessä filmille, lähinnä kino ja keskikokoon. Tuo APS ei minuakaan vielä ole täysin saanut vakuutettua, mutta kaikkea pitää opetella. Muuten ei opi mitään - ei edes virheistään. Vahinko, että digiaika jyräsi tuonkin formaatin yli. Kehitys jäi puolitiehen. Mutta vaikka digikuvauksenkin olen opetellut työn puolesta, niin filmi on edelleen mielessäni ykkönen.

18. Johannes

2 346
    302
    83

Minä ostin ensimmäisen APSini n. vajaat 10 vuotta sitten dumppausmyynnistä eBaystä. Minolta Vectis S-1 + halvempi normaalizoom + 50 mm makro sekä vielä ulkoinen salama yhteensä n. 70 euroa, kaikki uusia ja tehtaan paketissa oikeasta kaupasta. En voinut vastustaa tarjousta, vaikken paljon olekaan kuvannut. Hommasin myös Kausalan kirpputorilta Kodakin APS-skannerin, joka on hyvä. Se vain ei toimi Windows 98SE:tä uudemmassa käyttöjärjestelmässä, eikä se siksi valitettavasti nyt ole minulle käyttökunnossa. Silloin tällöin olen ostanut lisäobjektiiveja, mikäli hinta on ollut halpa. Ehkä tyhmää mutta hyödyllisempää kuin tupakanpoltto.