Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Länsimetro

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Jaava, 11 Marraskuu 2017.

1. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Yöpöydän kätköistä tuli vastaan tällainen:

Ilmaisjakelu toimitettiin Etelä-Espoolaisiin talouksiin toukokuussa 2016, kun silloinen Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen päätti informoida kaupunkilaisia bussilinjojen muutoksista ja aikatauluista. Metronhan oli määrä aloittaa liikennöinti vajaan kolmen kuukauden päästä 15. elokuuta.

2017 syksyllä on kuitenkin täsmennetty: Ensimmäinen juna Espoon Matinkylästä Helsingin Vuosaareen lähtee matkaan lauantaina 18. marraskuuta 2017, aamulla kello 5.09. Uudenpaa ilmaisjakelua ei ole ilmestynyt.

Pääsisköhän vielä tämän vuoden puolella kokeilemaan ja kuvaamaan uutta ihmettä.
    Me ollaan puoliskon kanssa odotettu tätä kieli pitkällä; päästäs polkupyörien kanssa metrolla myös Espoon puolelle. Näin vanhana ei jaksa polkea kuin yhteen suuntaan. Eikä sitäkään aina koko matkaa. Suunta valitaan tuulensuunnan mukaan: takatuulessa on mukavampi pyöräillä.

Liitetyt tiedostot:

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Tämä alue on kuvakeskustelua varten. Länsimetrojutuille on muualla netissä paljon paikkoja

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Joo kyllä se vaan näin on meille jykevästi ilmoitettu. On liityttävä valokuvaukseen jutut ja varsinkin avaukset Laukussa.

(jykevästi DIY osastolla :)

-------------------------------------------------------------

Mutta täähän on valokuvausta!
    Pääsisköhän vielä tämän vuoden puolella kokeilemaan ja kuvaamaan uutta ihmettä.
    Me ollaan puoliskon kanssa odotettu tätä kieli pitkällä; päästäs polkupyörien kanssa metrolla myös Espoon puolelle. Näin vanhana ei jaksa polkea kuin yhteen suuntaan. Eikä sitäkään aina koko matkaa. Suunta valitaan tuulensuunnan mukaan: takatuulessa on mukavampi pyöräillä.

Kuvaustapahtumat? :)

4. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Onhan siinä kuva ja vielä erityisesti valaistukin!
    Narratiivi kertoo hieman siitä, mitä olen ajanut takaa kuvalla - miksi se on minulle tärkeä.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin? Pitäisikö kuvatekstin liittyä vain estetiikkaan tai taiteellisiin näkökulmiin? Onko kuva tökerö?

Minä suosittelen Matti Vuorelle keskittymistä valokuvausharrastukseen, sen sijaan että viestisi ovat pääosin järjestyksenvalvojan tyyppisiä ankeutuksia.

5. Mirrored

23 779
    749
    113

Minusta sen voi ottaa kommenttina tökeröön ja junttamaiseen keskustelualueen poistoon, joka on omiaan aiheuttamaan OT- ja semi-OT- jutustelun leviämisen ympäri foorumia. Kuka tuonne DIY ketjuun muka postaisi: https://kameralaukku.com/tutoriaalit-ja-diytsitee-se-itse-f19/muut-valokuvaukseen-liittyvat-asiat-t125534

Mutta ehkä tää Länsimetro ei nyt kuitenkaan ole enää niin kuuma peruna, että tästä tulisi tänne hirveä poliittinen vääntö.

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Menikö koko viikonlopun järjestys taas uusiksi? Otan osaa.

7. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Olen viimeksi käynyt Espoon Matinkylässä Isossa Omenassa pari vuotta sitten ja tänään, 14.11.2017, järkytyin kuinka paljon ovat rakentaneet lisää liiketilaa. Tulin katsoneeksi huolimattomasti paikan, johon jätin auton ja hissin jälkeen ilmestyin Omenan uuteen osaan. Paikoitustilatkin on muuttuneet tuntemattomiksi ja hetken päästä jo huolestuin miten mahdan löytää takaisin ooppeliin. Hieman jouduin kiertelemään ennen kuin löysin vanhan omenan tutun keskikäytävän ja sitten hakemaan metroa. Tiesin sen olevan jossain eteläpäässä, joten sinne.

Ne on rakentaneet kokonaan uusiksi tämän päädyn, mutta hienohan siitä on tullut. Ulko-oven jälkeisestä aulasta vie portaat alas tasanteelle, josta löytyy Metron liukuportaiden yläpää. Tai löytyy, kunahan avaavat Metroaseman.

Juttelin parin vartijan kanssa; kuulemma mustat ovet avataan vasta lauantaina, kun ensimmäinen juna lähtee aamulla viideltä. Pahus kun olisin halunnut kuvan liukuportaista, mutta en kehdannut edes kysyä olisko heillä avaimia - olivat kaksi kaunista nuorta naista ja mä olen tainnut tulla ujoksi:)

PS. En ollenkaan tiedä käykö tällainen kuvareportaasityyli tänne galleriaan (onko tämä enemmänkin taidegalleria?). Ottaneeko mikään päättävä taho kuitenkaan kantaa. (Galleria: 1. taidehalli, taide- tai (henkilö)kuvakokoelma, taidenäyttelytila, taidemuseo. 2. eril. (pylväs- ja holvi)käytävistä, eräs arkkitehtuurin elementti. 3. esim. Kauppagalleria. 4. Verkkosivusto, )

Liitetyt tiedostot:

8. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Niittykumpu on seuraava metroasema Matinkylästä itään. Siellä työt on vielä hieman vaiheessa tänään keskiviikkona ja viimeistelytöitä tekevät olivat sitä mieltä, että lauantaiksi on pakko valmistua. Miksi naamalla oli kuitenkin leveä virne.
    Metroasema sijaitsee kokoojatien ja haukilahteen menevän tien kainaloon rakennetussa uudessa kauppakeskuksessa (Niittarin liikennejärjestelyt meneet aivan uuteen uskoon). Mä olen nyt nähnyt sitten jo 3 ostoskeskusta Niittykummussa: 60-luvulla rakennetun, sitten tuli 80-luvulla uusi hienompi samalle paikalle (jossa nyt enää jäljellä suuri kuoppa) ja nyt tämä pari sataa metriä koiliseen oleva uusi.

Lasiovien takana näkyy metrotunneliin vievien portaiden edessä oleva vaalea työmaaseinä, mutta ulko-ovella ei näy missään merkintää metrosta.

Ovien sisäpuolella näkyy metrosta vain kyltit työmaan yläpuolella. Kuulemma purkavat seinän lauantain vastaisena yönä.

Toiseksi vanhin ostoskeskus ja sen parkkitalo on purettu. Paikalla on enää kuoppa:

Nostalginen paikka:
    • 60-luvulla hieman kuvan oikean laidan ulkopuolella käytiin pelaamassa kaukalossa lätkää koulun liikuntatunneilla.
    • 70-luvulla mä aloin käymään vasemman laidan talossa hammaslääkärissä Arjalla. Kävin parikymmentä vuotta.
    • 80-luvulla ostin vanhimmasta ostarista leipäkoneen.

Kun uudessa Niittykummun ostarissa oli alkokin, kävin hakemassa pullon Suomi 100 vuotta juomaa: VANA TALLINN SPECIAL EDITION; Hyvälle naapurille Virosta, VANA TALLINNAN klassinen maku yhdistettynä erittäin suomalaiseen lakritsiin. On muuten hyvän makuista!

Liitetyt tiedostot:

9. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    HKL:n reittiopas suosittelee mulle muunmuassa metroa käyttävää reittiä kotoota Viherlaaksosta vieraisille Vuosaareen seuraavasti: Bussilla nro 15 ensin Tapiolaan, josta metrolla loput.

Kaikkien ehdotettujen reittien matkustusaika on noin puolitoista tuntia.
    Henkilöautolla tuon ajaa alle puolessa tunnissa kehä ykköstä ja maaseudulla sama matka menee omalla autolla alle 20 minuutissa.

Liitetyt tiedostot:

10. Ai kauheeta näitä pääkaupunkiseudun julkisilla kuljettujen matkojen kestoa! Niihin ei muualta tulleena totu varmaan koskaan. Samassa ajassa ajelisi pendolinolla tai vähemmän ruuhkaisaa maantietä melkoisen kauas.

11. Mirrored

23 779
    749
    113
    Google Maps reittiohje kertoo 1t 9 min Vuosaari Viherlaakso metrolla ja junalla. On siinä kävelyaikaakin mukana. Taitaa se ihan aikatauluihin perustua ja siis tähän hetkeen. ed. Joo nythän se jo muuttui 1t 24min kun on toinen laskentahetki. https://www.google.fi/maps/dir/Vuosaari,+Helsinki/Viherlaakso,+Espoo/@60.2353717,24.8680919,12.25z/am=t/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x46920f0fe62c0d1d:0x2600b5523c1905f1!2m2!1d25.1437314!2d60.2087898!1m5!1m1!1s0x468df6a7c57b7525:0x2600b5523c18f031!2m2!1d24.7361872!2d60.2287691!5i2?dcr=0 Autolla 34min nyt kun ei ole ruuhkaa.

12. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Aiemmin kokeilin vain ehdotuksia metron aloitettua kulkunsa. Nyt katselin uudestaan noita aikoja tälle päivälle ja toi HKL:n reittiohje ehdotti optimistisesti myös metron käyttöä:)
    Ajoiksi se antoi nyt keskiviikkona 19:20 neljälle vaihtoehdolle 1,3h - 1,6h. Suurimmalla matka-ajalla 1h 40min oli käveltävää 2,2km (tarkoilla osoitteilla). Se siis arvioi näköjään myös kävelijälle jonkin ajan.
    Ei totu vaikka on syntynyt täällä! Mua ei mikään estäis muuttamasta johonkin missä on rauhallista. Ehkä vielä muutankin.
    Haaveillut olen asumisesta vuodenkierron verran jossain erämaamökissä. Vaikka Lapissa.
    Yleensä mulla menee alle puoli tuntia, mutta ei tarvi olla paljonkaan sählinkiä, kun jo lähennellään tuntia.

13. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Poikkesimpa Länsimetron seuraavalla asemalla itään päin: Urheilupuisto. Sinne sai auton jo parkkiin metron P-halliin, eikä vielä maksanutkaan mitään, mutta kulku oli aidoilla reunustettua käytävää työmaa-alueelta. Itse metron sisäänkäyntiä ei päässyt lähellekään (oli aidattu):

Minusta arkkitehtuurissa on jo yritystä, varsinkin kun tällainen on poikkeus ympäristössä.

Liitetyt tiedostot:

14. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu 2019
  15. Mirrored

23 779
    749
    113

Jo vain! Mielenkiintoinen viritys.

---------------------------------------------

"Ohjelma on tulossa katsottavaksi tänään klo 04.45" https://yle.fi/uutiset/3-9937274

16. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

17. Jaava

Jaava Active Member

1 461
    1
    38
    Ajattelin käydä kuvaamassa loputkin uudet asemat, kunhan tää flunssa hellittää.

18. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

19. jaska26

jaska26 Active Member

425
    136
    43
    Itse asiassa 30 vuotta myöhässä. Espoon kunnallispoliititkot vastustivat kaikin keinoin metron tekemistä heti "täyteen mittaansa" jo silloin kun metron vanhempi osa rakennettiin. Kuitenkin parempi myöhään kuin ei koskaan.

20. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --