Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Anglia

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Kona, 22 Heinäkuu 2024.

  1. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 320
    1 239
    113
    Olin kaverini bestmanina 70-luvun alussa. Ajoimme komeasti samanlaisella Ford Anglialla. IMG_2248.jpeg
     
    hoffig, elmeri13 ja paraneva tykkäävät tästä.
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 266
    672
    113
    Silloin 1970-luvulla Anglialla ajelu tuskin on ollut kovinkaan ”komeata” ainakaan ulospäin. :)

    Nykypäivänä ko. autoon toki suhtaudutaan hieman toisella tavalla.
     
  3. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 320
    1 239
    113
    Joo, huumorilla siinä kyllä mentiin, ja Anglialla oli vähän pakkokin. Vuosi oli muistaakseni 1970.
     
  4. elmeri13

    elmeri13 Well-Known Member

    533
    972
    93
    Köyhän miehen Lincoln Continental, joskus kuullu sellasen sanonnan.
     
  5. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 266
    672
    113
    Pitipä sattua. Käväisin tuossa aamutuimaan ruokakaupassa ja kuinka ollakaan, juuri silloin siihen kaupan pihaan kurvasi erittäin siistissä kunnossa oleva Anglia, josta astui ulos iäkkäämpi pariskunta.

    Näillä seuduilla liikkuu kesäaikaan melko paljonkin erilaisia vanhoja museorekisteröityjä autoja.

    Jäin hetkeksi katsomaan tuota Angliaa ja oikeastaan hämmästyin, kuinka pieni auto se on.

    Toisaalta, silloin aikanaan esim. nelihenkinen perhe jotenkin mahtui sinne tavaroineen vaikkapa kesälomareissulle.

    Kyllä autojen koko on varsin merkittävästi kasvanut tuossa vuosien varrella. Sitä vaan ei ole niin helposti huomannut, kun se on tapahtunut pikkuhiljaa.

    Nyt se kyllä näkyi selvästi, kun sen Anglian viereen oli pysäköity jokin nykyinen keskikokoluokan auto. Se Anglia siinä vieressä näytti jotenkin ”leluautolle”.
     
  6. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 320
    1 239
    113
    Juuri näin. Meillä oli 60-luvulla tähtiperä Cortina. Se oli siihen aikaan ns keskikokoinen+ perheauto. Yllättävän pienihän se on kun sellaisen harvoin nykyään näkee. Tarkistin mitat: pituus 4,27 m, leveys 1,59 m ja paino 890 kg…
    Vertailun vuoksi Ford Focus pituus 4,38 m, Leveys 1,82 m, paino 1328 kg…
    Focus lienee keskikokoine- auto kooltaan.
     
    Viimeksi muokattu: 23 Heinäkuu 2024
  7. oka

    oka Well-Known Member

    442
    1 170
    93
    Tuntee myös nimen Ford Hagert.
     
  8. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 361
    6 167
    113
    Mulla olisi Anglian käsikirja vuodelta 1964, haluaisiko joku sellaisen?
     
  9. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 010
    463
    83
    Itse asiassa Ankka ei ollut paljoakaan pienempi kuin Escort MkI. Kaverilla oli kasarilla ensin Ankka, sitten Esko, ja oikeastaan takatilat oli se, missä kehityksen huomasi selvimmin. Toisaalta ei Fiestakaan ollut juuri Ankkaa pienempi tullessaan markkinoille, vasta 70-luvun lopulla alkoi autojen selkeä kasvupyrähdys. Sopu sijaa antoi ennen, oli meitäkin viisi aikuista ensimmäisen lähdön Fiestassa mökkimatkoilla.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 816
    3 330
    113
    Silloin koko luokittelu oli helppoa. Nelipaikkainen oli pieni, keskikokoinen oli rekisteröity viidelle ja iso kuudelle. Edellä mainituista taisi Impala olla iso.

    Cortinan moottori taisi olla suunnilleen sama kuin Anglian. Myöhemmät Cortinan mallit olivat Taunuksen kopioita, vaikkakaan peltiosat eivät tainneet olla keskenään vaihtokelpoisia. Taunus oli sitten Suomessa paljon arvostetumpi, lähinnä kai saksalaisen ja brittiläisen työn suuren laatueron vuoksi.
     
    Viimeksi muokattu: 23 Heinäkuu 2024
  11. cedricfan

    cedricfan Well-Known Member

    1 010
    463
    83
    Cortina Mk3 ja Taunus omasi yhden yhtäläisen peltiosan, tankin korkin luukku.
    Kent on se OHV moottoriperhe, jonka viimeinen käyttö oli Cortina Mk3. Siitä kyllä tehtiin sitten myös Valencia versio Fiestaan. Mutta kyllä kolmos-Cortinaa sai myös OHC eli Pinto-moottorilla.
    Kentiä oli kaikissa takaveto Escorteissa, myös saksalaisissa. Vauhtimallit siis pois lukien.
    Hulluin laajuudessaan oli Caprin moottorit, melkein kaikkea mahdollista.
    Ja 70 luvun britti laatu oli omaa luokkaansa, paljon kiitos lakkojen.
     
  12. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 266
    672
    113
    On siinä lomafiilis ollut huipussaan, kun ihmiset ovat ahtautuneet kylki kylkeen toisiinsa kiinni pieneen ilmastoimattomaan peltikoppiin kesähelteellä.

    Vielä jos matkalla sattui jokin liikenneonnettomuus, niin jälki oli yleensä varsin pahannäköistä. Eihän niissä vanhemmissa autoissa ollut edes turvavöitä tai niskatukia, muista turvavarusteista puhumattakaan.
     
  13. Est

    Est Well-Known Member

    17 220
    1 837
    113
    Autoja ei olisi pitänyt edes keksiä.
    Turmiollista turhuutta.
     
  14. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 320
    1 239
    113
    Ford ei ole auto eikä …. oli jonkinmoinen hokema aikoinaan (hokeman toista osaa tai väittämää en tohdi kirjoittaa, varsinkaan kun en sitä hyväksy).
     
  15. Est

    Est Well-Known Member

    17 220
    1 837
    113
    OK..
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 290
    1 206
    113
    Meillä oli -67 mallinen Cortina 1500 Super, oliko se sitten Mk2, eli ei tähtiperä.
    Seuraavana vuonna tuli 1300/1600 mallit, rattilukko ja konepellin aukaasu sisältä.
     
  17. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 266
    672
    113
    Heh! Joopa joo…

    Varmaa on kyllä se, että tämä maailma olisi aika erilainen paikka kuin nyt, mikäli autoa ei koskaan olisi keksitty. Ihmiset ja tavarat liikkuisivat ilmeisesti hevosvetoisina tms.

    Millainen se maailma sitten olisi, sitä voivat kaikki halukkaat mietiskellä, jos viitsivät…

    Jep, maailmassa on kyllä valtava määrä jos jonkinlaista turhuutta, enemmän tai vähemmän turmiollista.

    Yhtenä esimerkkinä turhuudesta on erilaiset taiteet, esim. kuvataide. Kukaan ei varmaankaan saa vatsaansa täytettä tai kattoa päänsä päälle joitakin kuvia tuijottamalla. Kyllä edellä mainittuihin tarvitaan hieman konkreettisempia puuhasteluja, joissa esim. auto on useinkin suurena apuna. ;)
     
    RB tykkää tästä.
  18. Est

    Est Well-Known Member

    17 220
    1 837
    113
    Tottahan toki.
    Ei tää niin tosissaan...
    Vanitas vanitatum et omnia vanitas ;)
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 816
    3 330
    113
    Autottomasta maailmasta on tuhansien vuosien kokemus. Autohan on ollut merkityksellinen laajemmalle osalle ihmiskuntaa vasta about 100 vuotta. Nykyäänkin taitaa valtaosa pärjäillä ilman.

    Autojen määrä maailmassa kaksinkertaistuu noin 20 vuoden sykleissä, joten 40 vuotta sitten (1984) niitä on ollut noin neljäsosa nykyisestä, ja merkitys jonkinverran pienempi kuin nyt.
     
  20. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 266
    672
    113
    Joo, osa ihmisistä pärjää varmasti ilman omaa autoa, kun jotkut toiset ihmiset autoilevat heidän puolestaan, esim. kuljettavat ruokatavaroita kauppaan jne.