Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Angenieux kalansilmä?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana markku55, 24 Helmikuu 2014.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Meikäläisen avatar kuva on otettu joskus 1975 ja objektiivina oli joku hieman vanhempi lasi, olen melkein varma, että se oli Angenieux, tai sanotaan, että minulla ainakin oli vanha Angenieux josta sain vaihdossa aika hyvät rahat vaikka sisällä oli jotain mustaa kittiroskaa. Molemmat muistot siis samalta ajalta ja uskon niiden olevan yhteneväiset.
    En tosin löydä netistä vahvistusta Angenieuxin kalansilmälle, saatikka että se olisi tehty kinarikookoon (mulla kamerana Minoltan XE-1). Saatan muistaa sikäli väärin, että objektiivin kuvakulma ei ihan riittänyt kinarille, mutta en nyt viitsisi myllertää koko huushollia löytääkseni tuon negan ja siis nähdäkseni kuinka hyvin objektiivi täytti kinokoon.
    Onko kellään havaintoa tuollaisesta Angenieuxin objektiivista?
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Angenieux oli niitä suuria objektiivivalmistajia. Ensimmäisenä maailmassa teki retrofocuslaajiksia peilikameroille.

    Melkein veikkaisin sun opiskasi olleen 28 mm laajis, mutta ei ihan tosta avatarkuvasta ilmene.
     
  4. Vs: Angenieux kalansilmä?

    Jos tuo on peilin kautta otettu, niin kovasti eppäilen, että ei olis kalansilmä ainakaan. 28mm ylöspäin ehkä.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Tässä vähemmän kropattu kuva:
     

    Liitetyt tiedostot:

  6. Vs: Angenieux kalansilmä?

    Kuvan reunojen kaareutumisesta päätellen veikkaan kyllä että kyseessä on paljon laajempi kuin 28 mm.
    Yhtiöllä näyttää olevan mielenkiintoisia historia-sivuja netissä. Jospa niistä löytyisi osviittaa.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Itse olen varma, että kyseessä on kalansilmä tai sitten hyvin laajakulmainen objektiivi jonka vääristymiä ei ole korjattu (=kalansilmä?). Muistelen jopa, kuten alussa mainitsin, että ei piirtänyt täyttä kinokennoa, mutta kun negoja ei nyt ole tarkasteltavana, niin ei voi olla varma.
    Nettihistorioista en löytänyt kuin c-sovitteellisia laseja kalansilminä, niistä mikään ei muistuta tuota meikäläisen kokeilemaa ja rekisterietäisyyden pitäisi myös riittää Minoltan MD sovitteelle jolla se on rungossa kiinni.
    No, eipä tuo nyt niin tärkeä juttu ole, mutta olis ollut kiva tietää millä on tullut kuvattua.
     
  8. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Kyllähän tuosta voi yhtä mieltä kaikki olla, että fisulta näyttää. Hassua, että muistat jostain saaneesi n. 600mk, muttet muista mistä :)
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Angenieux kalansilmä?

    En ollut kovin kiinnostunut tuosta lasista, tuohon aikaan ei kalansilmät olleet kuin kuriositeetti ja pidin sitä itse asiassa vähän pelleilynä - silloin. Liike missä vaihdoin tuon n.600mk:n arvosta muuhun kamaan oli Helioksen Malminkadun liike jonne siihen aikaan kerättiin kaikista muista Helioksen liikkeistä käytetyt kamat.
    Minä olen harrastanut kalustorunkkausta alusta asti, joten mm objektiiveja on tullut ja mennyt aika monta, osan muistan hyvin, osan huonommin, koska ne ei ole säväyttäneet millään tavalla.
    Kalustokirjanpitoa en ole harrastanut, joten se siitä faktasta ;)
    Muistatko sinä kaikki ostamasi uistimet, myös ne jotka on jääneet pohjaan heti alkuun tai jääneet muusta syystä käyttämättä?
     
  10. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Varmaanki arvoikkaimmat muistaisin, mutta uistimia ei ole juuri tullut osteltua. Kuinka niin?
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Jep, tässä vähemmän kropatussa se on ilmeistä. A:n laajikset olivat kyllä rektilineaarisia.

    Angenieuxin historia on tosiaan aika hyvin kirjattu, luulisi jotain tietoa löytyvän.
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Jengi teki aaltoja, kun kuuli Angenieuxin nimen. Sen verran laadukas mielikuva oli kuvausta harrastavan kansan keskuudessa.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Mä muistelin, että olit melkein kalastaja, vai harrastitko vain perhostelua?
     
  14. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Eli olisko kyse vaikka 24mm jonka vääristymät on mitä on? Angenieux teki aikoinaan useimmat Alpan objektiivit, ja mm liikkeessä mistä tuonkin käsiini sain oli myynnissä yksi käytetty Alpa:n runko, ensin hintapyyntö oli jotain vajaat 2000mk mutta eipä mennyt kaupaksi, kauppias nosti hinnan 2490mk:aan, ja jopa meni kaupaksi melkein heti - joskus ei kannata vähätellä kaman arvoa ;))
    Tuon liikkeen nimeä en muista, mutta se oli Myyrmäen asemarakennuksen alakerrassa ravintola Topparin alapuolella. Silloin oli Projekti-Insinöörit Oy:n konttori saman rakennuksen yläkerrassa ja arvaatte varmaan, kukakohan oli tuon liikkeen ovea useimmin nitkutellut asiakas.

    Niin ja sitten se syy kertoa tuosta Alpasta, eli Angenieuxin omissa listoissa ei mainita 24mm laajista, mutta Alpan listoilla sellainen oli.
     
  15. Vs: Angenieux kalansilmä?

    Onko sulla Markku jotain kuvasivustoa jossa olisi enemmänkin tuollaisia ottamiasi nostalgisia kuvia? Tuokin ottamasi on ainakin itseäni paljonkin kiinnostava, kun on kurkkaus menneisyyden kylppäriin/pimiöön(?) ja kuvassa ilmeisesti kylppärin silloinen haltija.

    Valokuvissa ainakin itseni kohdalla on se ongelma, että ne jaksavat kiinnostaa vasta pidemmän ajan kuluttua. Omatkin kuvat menee yleensä odottamaan ainakin 5 vuotta, että niitä juuri viitsii edes katsella. Paranevat vanhetessaan kuten viini :)

    Anteeksi off-topic.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Angenieux kalansilmä?

    Eipä mitään, mutta olen sen verran vanhan kansan kaveri, että omia sivuja ei ole (ehkä tulee ;).
    Noita negoja on kyllä aika paljon, joten kunhan saan piakkoin oikean sovitteen kotiin, niin pääsen negojen reproamisen käyntiin.
    Täytyy myöntää, että asennoitumiseni kuvaamiseen oli silloin uhrautuvaisempi, oltiin surutta polvillaan suossa jos kuvan saanti niin edellytti, nyt ei aina jaksa olla niin "innokas". Pitää ihan rehellisesti myöntää, että pitkä kuvaustauko on tehnyt minusta oikeasti uudelleen aloittelijan sanan varsinaisessa mielessä.
    Niin, ja anteeksi samoin OT juttu.